Всичко за гумите

Тук се обсъждат сервизите, магазините за авточасти, маслата, гумите и всички аксесоари за нашите БМВ-та.

Модератор: Технически модератори

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4700
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Всичко за гумите

Мнение от Bavarcho » 05 Авг 2008, 18:46

:arrow: Какво означават натписите по гумите

Нека да разгледаме следната маркировка - P185/70 R14 78P и да видим какво точно означава:

P - Тип на гумата - P (Passenger Car), LT (Light Truck),

185 - ширина на протектора на гумата (в мм),

70 - процентно съотношение между височината на профила и неговата ширина =70%, колкото по-малко е това съотношение, толкова по-ниски са гумите. По-българските пътища обаче е хубаво да ползваме по-високи гуми, за да не си оставим окачването в някоя дупка. Ето защо търсете 70, 75 или 80 - не са толкова спортни, но са сигурни и комфортни.

R - Радиална (R - Radial, B - Belted Bias, D - Diagonal Bias).

14 - диаметър на джантата в цолове.

Освен това може да има и двуцифрено число последвано от латинска буква - например 78P, където:

78 - индекс на товароподемността (допустимата товароподемност на едно колело)
Индекс 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88 90 92 94 96 98 100 102 104 106 108 110
Poudns 739 783 827 882 937 992 1047 1102 1168 1235 1323 1389 1477 1565 1653 1764 1874 1984 2094 2205 2337
Kilograms 335 355 375 400 425 450 475 500 530 560 600 630 670 710 750 800 850 900 950 1000 1060

Показани са само четните индекси - при нечетно число изчислете средноаритметичната стойност!
P - категория за скоростта (максималната скорост е не повече от 150 км/час.)

Индекс J K L M N P Q R S T U H V W Y ZR
MPH 63 69 75 81 87 93 99 106 112 118 124 130 149 168 186 >186
KMPH 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >300

Буква «Е» в кръгче показва, че гумата отговаря на европейския стандарт за безопасност, а «DOT» - на американския.
Буквите «M+S» «кал» (Mud) + «сняг» (Snow) -зимни универсални гуми.
Буквите «AW» -«Any weather» - всесезонни гуми, може да е отбелязано и като «AS» - «All Seasons».
Някои фирми като GoodYear използват вместо букви, символи като слънце, дъжд, лед, сняг.
Освен всички тези символи има и едно трицифрено число показващо седмицата и годината на производство. Нека да вземем на пример числото «340».Двете първи цифри (34) показват седмицата на производство, а последната годината - 0 означава 2000г. Или «2101» - 21-ва седмица на 2001г.


:arrow: КАК ДА ИЗБЕРЕМ ГУМА?

1.Хванете с пръсти част от грайфера и разко я натиснете настрани. Ако материалът е качествен, то вие не бихте могли да го огънете на повече от 2-2,5мм., а също така ще възвърне постоянната си форма за по-малко от секунда.
2. Прокарайте пръсти по вътрешната част на гумата. Ако не усетите талк то по-добре не купувайте тази гума.
3. Проверете датата на производство.
4. Някъде върху гумата трябва да има щампа за минат ОТК. Ако има и други подобни щампи, то това означава, че гумата е минала и през междинен качeствен контрол. Това е много добре.
5. Вижте цвета на ивиците боя върху гумата. Ако има червена ивица това означава, че тази гума притежава клас А до клас В сертификация за качество на материала. Имали жълта ивица - нарушен е състава на кайчуковата смес. Такава гума може да ползвате само за резервна. ВНИМАНИЕ! - ако върху гумата има зелена ивица то тя има вътрешни дефекти и в никакъв случай не трябва да я купувате.

Свикнали сме с пазарното явление “менте”. Що се отнася до автомобилните гуми обаче тази класификация не е съвсем точна. Производството на подобен фалшив продукт изисква огромни средства - за строеж на завод, мощности, разработки и изследвания. Всичко това предполага инвестиции, които не си струват разходването за създаване на фалшива стока. Скъпото производство няма сметка да бъде имитирано. Проблемът на малките производители на гуми е именно финансов. Техните могъщи конкуренти влагат огромни суми в развитие на технологии и усъвършенстване на важния автомобилен елемент.

Ментето в автомобилните гуми се крие в друг аспект. С любовта си към далаверата ние сами създаваме явлението “менте”.

Гумата втора употреба
е враг номер едно на безопасното шофиране. Обувайки автомобила си с гуми втора ръка, ние залагаме огромни рискове.

Загадка 1: Защо гумите са изхвърлени от предишния собственик?

Не съществуват гуми, които се свалят, за да бъдат препродавани или да продължат да изпълняват функцията си след изчерпване на потенциала си.

Загадка 2: При какви условия е експлоатирана гумата втора ръка?

Никога не можем да получим истинския отговор на този въпрос. За нас остават тайна и щетите, нанесени върху каучуковото изделие. Дори външно да изглежда читава, без уред не би могла да бъде преценена точната амортизация.

Защо решаваме, че можем да рискуваме безопасността си - дали гумата ще гръмне по време на движение, дали няма да спрем при опасна ситуация, дали при мокра настилка ще попаднем в аквапланинг... За съжаление, българският клиент най-често прави максималния компромис - с гумите.

Вторият вид

гуми “менте”
отново е неподходящият за автомобила комплект гуми. Не са рядко случаите, когато собственици на скъпи возила предпочитат да спестят от “обуването” на луксозната си лимузина или джип. Търсят “нещо по-евтинко” и монтират гуми, които не отговарят на изискванията за съответния автомобил. Известно е, че всеки производител предвижда и препоръчва определен вид гуми за моделите си. Неслучайно каучуковата стока е обозначена с индекси, между които са скоростен и товарен. Свикнали сме да търсим и купуваме гуми като се водим само по един показател - размера. Малко са хората, които отчитат факта, че един и същ размер може да бъде произведен за различни автомобили. Килограмите, които може да понесе съответната гума, както и скоростта, при която тя функционира безопасно, са критерии, които са изключително важни, но малко известни.

Разликата между скъпата и евтината гума може да бъде фатална. Високите динамични и технически характеристики на мощните коли изискват “прецизни” гуми. Десет метра разлика в спирачния път могат да бъде решаващи за изхода от рискова ситуация на пътя.

Некоректният търговец е третият фактор, оформящ явлението “гуми-менте”. Когато върху гумата

част от маркировките са изтрити,

това е сигурен сигнал за съмнение и повишено внимание. Нечетимите индекси подсказват, че търговецът прикрива нещо нередно. Случва се завод да произведе гуми с дефект. Вместо да бъдат унищожени те се изкупуват за ползване от селскостопански машини, каруци или други превозни средства, които не предполагат движение с висока скорост. По сложните пазарни пътища обаче тази стока често се връща в сервизите и се препродава за леки автомобили като нова. Задължително условие за производителя е при реализиране на дефектна стока да я обозначи с траен индекс, който уточнява за какво натоварване е подходяща. Нелоялният търговец обикновено изтрива точно тази маркировка, за да пласира изделието като ново.

За всесезонните гуми

се носят два типа легенди. Често търговецът в желанието си да продаде стоката разказва на клиента, че всяка гума е всесезонна. Това е и най-разпространената неистина. Втората е, че няма такъв тип гуми. Това също не отговаря на реалността.

Дори търговец на гуми да отсече “такова нещо няма”, трябва да сте наясно, че продуктът не само съществува, а и се развива както концептуално, така и технологично. Производители, които не предлагаха подобен продукт (Pirelli, например), вече го правят. Като говорим за всесезонни гуми и легендата за това, че “няма такова нещо”, визираме леките коли и сегмента на SUV автомобилите. Някой замислял ли се какви са гумите за камиони, например? Всички те са всесезонни. Разбира се, има и зимни, но те отново са предназначени за страни с по-суров климат.

Всесезонните гуми са изключително подходящи за конкретни райони в Европа, предвид целогодишните температури, рядко падащи под 0o С. Такива са Гърция, южната част на Италия, Испания, Потругалия, повечето от районите в северната част на Стария континент, които са вблизост до големите водни басейни.

Разликата с “чисто” летните гуми е основно в компонентния им състав и протекторната рисунка. Съществуват и високотехнологични всесезонни гуми, като Goodyear Vector 5, например, разработени от специален състав в различните части на протекторната рисунка. Модерните всесезонни гуми намират място в класациите дори за зимните продукти. Разбира се, те не се характеризират с по-добри показатели от чисто зимната или чисто лятната. Но предвид условията на експлоатация (климатични особености, пробег, вид/тип автомобил) са изключително подходящи за част от потребителите на българския пазар, твърдят специалистите от “Далко Моторс”.

Автомобилите със задвижване 4х4

са пригодени за всякакви условия. Движението на всяко МПС се осъществява чрез контакта на гумите с пътя. Мощността, динамиката, ходовата част - пълният им потенциал може да се реализира единствено с подходящи гуми. Автомобилите 4х4, предназначени за движение по и извън пътища, се оборудват от производителя предимно с всесезонни гуми за първоначално вграждане. Обикновено се означават с M+S, а основната им спецификация е, че те са за On/Off road каране (по и извън пътя).

С развитието на автомобилната индустрия и особено на сегмента SUV все повече показателите на гумите се доближават до тези на леките коли от високия клас. Тези возила от висок клас със сериозни динамични показатели се оборудват най-често с високоскоростни летни гуми от производителя, въпреки че са със задвижване 4х4. Затова съвременните SUV-автомобили имат сериозната необходимост от зимни гуми за съответния сезон като се вземат предвид тяхното тегло, център на тежестта, обем и пр.

Регенерат

Съвременният регенерат се произвежда във високотехнологични заводи, които използват най-модерните мощности за производство на качествени гуми. При възстановената гума (регенарат) се използва тялото на използваната, върху което се поставя нов протектор, изработен за съответния размер и приложение. Регенератът притежава качества, не по-лоши от средно или икономично ниво на новите гуми. Единственият проблем, който може да провокират, е въпреки строгият преглед на състоянието на каркаса, е възможно да са пропуснати повреди. Заради това, че тялото е понесло амортизация в “предишния си живот” регенерираната гума може да се износи по-бързо.

Има два вида регенарат - студен и топъл, изхождайки от температурата, при която гумата се обработва по време на поставянето на протектора. При гуми за леки автомобили се използва технология, наречена топъл регенерат. Този вид възстановяване може да се прави само еднократно. Вторият вид регенерат е студеният. Използва се за възстановяване на гуми за товарни автомобили.


:arrow: Видове автомобилни гуми

Изображение

Диагонални и радиални гуми

Важен конструктивен показател, определящ експлоатационните качества на пневматичните гуми, е ъгълът който кордните нишки на каркаса сключват с радиалното сечение минаващо през оста на въртене на колелото. При ъгъл от 45-60° на нишките, пневматичните гуми са диагонални, а при ъгъл около 0° те са радиални. В следствие на това се определят и други различия между двата вида гуми:

по-малък брой слоеве корден плат в каркаса на радиалните гуми и пояс, който се намотава върху тороидния каркас – брекер;
намаляването на броя на слоевете корден плат при радиалните гуми дава възможност да се намали масата на гумата, намаля се топлоотделянето и съпротивлението при търкаляне, което води до икономия на гориво;
по-неразтегливият пояс на радиалните гуми дава възможност да се намали приплъзването като се повиши сцеплението и с това да се увеличи пробегът в сравнение с диагоналните гуми – с 20-30% при текстилен корд и с 30-40% при метален пояс.


Диагонални гуми

В гумите с диагонално разположение на нишките - диагоналните гуми, кордните нишки в слоевете на каркаса вървят от борт към борт диагонално. Във връзка с необходимоста от прекръстосване на два съседни слоя, броя на слоевете трябва да бъде четно число – 2, 4, 6, 8
Изображение
Изображение

Положителни качества на диагоналните гуми

Трябва да се отбележи, че тези гуми също имат своите достойнства:

отличават се с особенно проста конструкция и следователно по-ниска цена и сложност на ремонта;
имат по-висока странична здравина;
способност за по-доро смегчаване на ударното натоварване
предаващо се върху автомобила при движение по пътища с
неравна настилка.


Недостатъци на диагоналните гуми

при промяна на натоварването породено от разклащане по време на движение, протектора е подложен на повишена деформация (смачкване) в резултат на което дълбочината на каналите на протектора се намалява, а изпъкналите части се приплъзват
По своите експлоатационни характеристики диагоналните гуми отстъпват на радиалните.


Опоясена диагонална гума
Диагонална гума, чийто каркас се обгражда от брекер, състоящ се от два или повече слоя корд, разположен на срещулежащи ъгли, близки до
тези на каркаса.



Радиални гуми

При радиалните гуми кордните нишки в слоевете на каркаса не се кръстосват както при диагоналните а имат радиално разположение, т.е. направлението им от борт към борт е препендикулярно спрямо средната линия на протектора.
Гумите с радиално разположение на кордните нишки в каркаса - радиалните гуми, се произвеждат както камерни така и безкамерни.

При тези гуми, брекера изпълнява по-голямата част от работата на каркаса и се изработва само от 2-3 слоя метален корд. Металният корд – това са тънки снопчета преплетени стоманени нишки с диаметър 0,15-0,25mm. Той притежава голяма здравина и по-малка разтегливост в сравнение с текстилният, висока издържливост към топлинно стареене и добра топлопроводимост.

Изображение
Изображение

Радиалните гуми се произвеждат в две разновидности:

с корд от синтетични влакна в каркаса и метален корд в брекера –
"комбинирани";
с кордни синтетични нишки в каркаса и текстилни влакна в брекера.
Найлоновият корд в каркаса и металният корд в брекера увеличават здравината и устойчивостта на протектора, намаляват разпространението на пукнатини в него и защитават каркаса на гумата

Предимства на радиалните гуми

Кордните нишки в каркаса поемат само радиалните сили. А това в сравнение с диагоналните гуми, значително намалява напрежението в нишките и позволява за едно и също натоварване, каркаса в радиалните гуми да се изгради от по-малко на брой слоеве (около два пъти), което подобрява топлоотдаването.

Броя слоеве в каркаса на радиалните гуми може да бъде нечетно число, тъй като всеки слой с радиално направление на нишките работи самостоятелно. Най-често върху страницата на гумата можем да видим изписана информация за броя слоеве и да си направим извод за качествата на гумата.
Трябва също да отбележим, че радиалните гуми имат по-добро сцепление с пътната настилка. Това се постига с по-голямата контактна площ на протектора получена благодарение на брекера, както и на специалните подпротекторни и раменни подпротекторни слоеве прилагани в определени гуми.
При радиалните гуми брекера спомага за намаляване на деформациите в протектора и контактната зона на гумата с пътя практически остава с непроменена форма.
Радиалните гуми в сравнение с диагоналните притежават по-голяма носеща способност – 15-20%; подобрени скоростни характеристики, по-малка маса (3-4%); по-голяма радиална еластичност и по-голямо топлоотдаване, а следователно и в по-малка степен се загряват (около 20-30%).
Като цяло чрез радиалните гуми се повишава пътната безопасност, в следствие на:
− повишената устойчивост по време на движение,
− подобреното сцепление на гумата с настилката при сух и мокър път,
− намален риск от механични повреди и пукнатини в протектора на гумата.


Недостатъци на радиалните гуми

Поради технологията на производство, радиалните гуми са по-скъпи и имат повишена странична еластичност. Радиално разположените кордни нишки намаляват здравината на страниците. При тежки пътни условия, особенно съчетани с понижено налягане в гумите и странични сблъсъци в камъни и др. радиалните гуми са „по-чувствителни” и уязвими от диагоналните.
На практика, ако решите да си купите гуми за лек автомобил, то във всеки магазин ще ви предложат радиални безкамерни гуми, като оптимален вариант. Но ако търсите гуми, например за товарен автомобил, то тогава са възможни различни варианти.


:arrow: Как се съхраняват гуми

Тъй като горещината и излагането на различни природни сили са главните фактори, които въздействат на стареенето на автомобилните гуми, шофьорите могат да удължат живота на гумите си като доведат до минимум въздействието им.Ето няколко съвета за съхранение на гуми, които няма да се използват постоянно.
• Не съхраняваите превозно средство дълго време, като оставяте тежестта му върху гумите. Дългосрочната неупотреба е по-вредна за гумите от кратките седмични курсове, които деформират гумите и помагат за запазване на масленото разпространение в каучуковите съставки.
• НЕ ПРИЛАГАЙТЕ ЗАЩИТНИ МАТЕРИАЛИ.Съставните частици на гумите са направени да устояват на вредното озоново влияние и напуквания поради лошите атмосферни условия.
• Дръжте гумите далеч от пряка слънчева светлина. Слънчевите ултравиолетови лъчи и излъчваната горещина са пагубни за гумата. Използвахме пирометър, за да измерим гуми на паркиран автомобил, които са стоели на директна слънчева светлина дълго време. Изненадващо температурите на повърхността на тези гуми бяха 135 градуса по Фаренхайт(това е 57 градуса по нашия стандарт на Целзий)
• Поставяйте всяка гума в отделна херметическа найлонова торба за съхранение. Избягвайте допускането на влага и отстранете колкото се може повече въздух от опаковката(повечето шофьори ползват прахосмукачка за изтеглянето на въздуха). Затворете торбата плътно и я залепете с тиксо, за да стои затворена. Това поставя гумата в собствена мини атмосфера, което помага за намаляването на масленото изпарение.
• Поставете гумите на хладно и сухо място. По добре е да се съхраняват в сухо мазе, отколкото на открито, в горещ гараж или таван. Температурите на мазетата винаги остават по-стабилни и там е по-хладно, докато температурите на открито, в гаражите и на таваните, често се покачват и става горещо, има голямо колебание на температурите.
• Пазете гумите от източници на озонно излъчване. Електромоторите, които използват контактни четки произвеждат озон. Дръжте гумите далеко от пещи, помпи и т.н.
Въпреки че гумите ще остареят малко, безогледно на това какви предпазни мерки са взети, тези процедури ще помогнат да се забави процеса в сравнение с това да не направиш нищо.


:arrow: Ето и някои търговци на гуми:
http://www.avtogumi.com/
http://www.diana-ltd.com/
http://www.gumi.bg/public/home/home.php
http://www.margel.info
http://www.primex-bg.com/
http://www.gumi-europa.com/




:arrow: Налягане в гумите

Проучвания за безопасността на гумите показват, че поддържането на подходящо налягане в гумите, спазването на ограниченията за натоварване на гумите и превозните средства (да не са натоварени с повече тежест, отколкото могат да издържат), избягването на опасности по пътя и проверяването на гумите за срязвания и други наранявания, са най-важните неща, които човек може да направи, за да избегне проблеми с тях, като например спукване, изглаждане, или сцепване на грайферите. Грижите за гумите могат да доведат и до улеснено управление на превозното средство, намаляване на опасността от нараняване на водачите и други участници в движението, икономии на гориво, удължаване на живота на гумите.



Поддръжка на гумите

Добре поддържаните гуми подобряват способността на превозното средство да завива и спира, увеличава сцеплението и тежестта, която то може да превозва. Ако МПС е претоварено, а гумите са меки, се увеличава опасността от излизането им от строя. Ето защо трябва гумите да се поддържат в добро състояние, като се наблюдава и коригира налягането, да се съблюдава допустимото натоварване на гумите и на МПС и да се избягват опасности по пътя.



Как да разберем какви са препоръчителните допустими стойности на налягане в гумите и натоварване на нашето превозно средство?
Производителите на автомобили поставят на видно място (врата, капак на багажник, жабка и т.н.) описание на препоръчителния размер на гумите, препоръчителното налягане в тях, допустим товар за МПС, допустим товар за всяка от осите. Тези данни могат да се намерят и в ръководството за експлоатация на автомобила.



Що е то налягане в гумите и натоварване?

Налягането представлява количеството въздух в гумата, което позволява на гумата да издържа товар и влияе върху цялостното поведение на превозното средство. Налягането се измерва в килопаскали (kPa). Производителите на пътнически и леки товарни автомобили определят подходящото налягане в гумите според допустимите за тях товари, т.е. максималните товари, които автомобилът може да превозва безопасно, както и размерът на гумите. Подходящото налягане на определено превозно средство се нарича “препоръчително налягане на студена гума”. Тъй като гумите са предназначени за повече от един вид МПС, производителите на гуми на страничната им част изписват “максимално допустимо налягане”. Това число представлява най-голямото налягане, което изобщо някога трябва да се прилага на дадената гума.
Производителят на превозното средство, а не на гумите определя правилното налягане на гумите за даденото превозно средство!!!


Как да проверим налягането в гумите?

Изключително важно е да проверяваме налягането в гумите най-малко веднъж месечно, защото:


Повечето гуми с течение на времето изпускат въздух
Гумите могат внезапно да омекнат, ако водачът попадне в дупка на пътя или опре в бордюра докато паркира
При радиалните гуми обикновено не е възможно да се забележи омекването само с поглед
За удобство водачите могат да се снабдят с преносим манометър, който да е постоянно на тяхно разположение. Манометрите са лесно достъпни и могат да се купят от много места. Замервания се правят когато гумата е студена. Терминът “студена” няма нищо общо с външната температура. Студена гума е тази, която е била в покой поне три часа. Когато гумата е в движение, тя и въздухът в нея се стоплят, като това води до повишаване на налягането в нея.



Как се поддържа подходящо налягане?

Стъпка 1: Намерете в наръчника на превозното средство препоръчителните стойности на налягане
Стъпка 2: Измерете и запишете налягането във всяка гума
Стъпка 3: Ако налягането в някоя от гумите е твърде високо, изпуснете въздух като посредством манометъра внимателно натиснете щифта на вентила, докато достигнете подходящо налягане
Стъпка 4: Ако налягането е твърде ниско, напомпайте гумата, а ако не разполагате с помпа, отбележете разликата между настоящата стойност и препоръчителната и на някоя бензиностанция добавете нужните килопаскали.
Стъпка 5: Проверете дали всички гуми са с еднакво налягане (освен в случаите, когато предните и задните гуми трябва да са различно напомпани)
Ако докато шофирате, ви се струва, че някоя гума е мека, напомпайте я до препоръчителното налягане. Въпреки че гумата може да е малко по-мека от препоръчителното налягане за студена гума, това положение е по-добро от това да се кара с много мека гума. При първа възможност, когато гумата е вече студена, я донапомпайте.



:arrow: Размер на гумите

За да шофирате в безопасност, купувайте нови гуми, които са същия размер като оригиналните гуми на вашето МПС, или друг размер, препоръчан от производителя. За да разберете какъв е нужният размер, погледнете страничната част на оригиналната гума. Ако се съмнявате кой размер да купите, допитайте се до търговеца на гуми.



Грайфери

Грайферите осигуряват сцеплението, което пречи на превозното средство да занася и да се хлъзга, особено когато пътят е мокър или заледен. Гумите вече не са безопасни когато грайферите се захабят до дълбочина от 1,5 мм. Гумите имат фабрично поставени индикатори, които ясно показват кога настъпва моментът за смяна на гумите. Индикаторите представляват по-високи участъци на дъното на грайферните канали. Когато гумата се износи и трябва да се подмени, тези участъци се оказват на едно ниво с останалата повърхнина на гумата и тя изглежда гладка.



Баланс на гумите и настройване на колелата

За да се избегнат вибрации когато гумата се върти, тя трябва да е добре балансирана.
Също така трябва колелата да се настроят, за да са под правилен ъгъл спрямо шасито на автомобила. Тези настройки удължава живота на гумите и не позволяват на автомобила да се отклонява наляво или надясно докато се движи по прав и равен път. Тези настройки изискват специално оборудване и трябва да се извършват само от квалифициран техник.

Санкции

По сегашното българско законодателство водач, който управлява МПС с износени или разкъсани гуми се наказва с глоба от 50 лв.


Изборът на подходящи гуми – главна предпоставка за по-високо ниво на сигурност


Не забравяйте: не става въпрос само за изправността на вашия автомобил, а основно за вфашата лична сигурност!!!!


От първостепенна важност е видът на гумите що се отнася до сезона на експлоатация.

През зимния период употребата на зимни гуми е задължителна. Тук не говорим за някакви регламентирани законови изисквания, а за Вашата и тази на семейството, близките и приятелите Ви сигурност.


Не позволявайте на недобросъвестни търговци да Ви подведат с реклами и обящания за всесезонни гуми, които щяли да Ви спестят средства. Такива гуми не съществуват. Спецификата на температурния диапазон при употреба на гумите през различните сезони налага специфични изисквания към материалите и структурата на всеки тип. Затова водещите производители поддържат богата гама от модели, които са строго типизирани – зимни и летни.





Който желае през зимния период при всяко време да бъде мобилен, трябва да смени летните гуми със зимни. Основният аргумент е, че зимните гуми под 7 градуса превъзхождат летните по всички показатели, независимо дали има сняг или не! Не рискувйте! Само зимните гуми дават през зимния сезон необходимото сцепление, което може да спаси и човешки живот. Спазвайте следните правила:

Монтирайте зимни гуми на всички колела, не само на една ос. Най-лесно ще Ви бъде при набавянето на зимен комплект колела. Така се спестява постоянния монтаж, демонтаж и баланс на гумите, при което те се допълнително се натоварват.





:arrow: Своевременна смяна на старите гуми




За всички автомобилни гуми е в сила: техният живот след около 10 години е към края си. Дори когато външно гумите изглеждат добре, или малко са били в употреба. Защо? Защото каучукувата смес старее с времето и губи своите качества. Високи температури и слънчева светлина ускоряват този процес. Затова е препоръчително, при автомобили, които през лятото не са в употреба и на вън, да се покриват гумите. Освен това спазвайте следните препоръки:

Износените гуми не могат да се справят с мокра, снежна или глатка пътна настилка. Индикатори за износеност, намиращи се в надлъжните канали на гумите, сигнализират за наложащата смяна. Те се появяват като напречни "мостчета", когато дълбочината на грайфера е намаляла до 1,6 мм. Но не трябва да се чака до този момент, а заради Вашата сигурност, гумите да се сменят малко по-рано.

При летни гуми смяната е наложителна, когато дълбочината на грайфера е намаляла до 2 мм. При "широки" гуми би трябвало 3 мм да служат за долна граница.

Зимните гуми загубват силите си на сцепление върху заснежена настилка при 4 мм дълбочина на грайфера, при която те най-късно би трябвало да бъдат сменени.

При смяна на гумите, е правилно да се сменят четирите едновременно. При комбинация от различни марки, профили и модели може да се получи непредвидимо поведение на автомобила.
Гуми с различна дълбочина на грайфера не се монтират на една и съща ос.


Проверявайте и външния вид

Модерните гуми са един високотехнологичен продукт и издържат на високи натоварвания, но нямат защита срещу наранявания, причинени от неправилна употреба (например страничен удар в бордюр). В последствие лесно се стига до загуба на въздух, ръждясване на металния корд и отлепване на протектора, а това е особено опасно при високи скорости.



Затова е препоръчително от време на време да проверявате визуално гумите. При открити подозритенлни места като резки, подутини, откъснати парчета от носещата повърхност и разбира се пробиви от пирони или други предмети, се обърнете непременно към специалист, който ще прецени дали е необходим ремонт или смяна на гумата.

Много често се наблюдава едно неравномерно износване на гумите. Това е алармиращ сигнал. Причината за това най-често е в неизправност в окачването на автомобила, но и проблем в спирачките или дисбаланс на колелото могат да доведат до това явление. Задължително трябва да отидете във Вашия сервиз, за да се установи и отсрани причината.


Бордюрът е враг номер 1 на Вашите гуми. Спазвайте следното:При паркиране - коригирайте по-добре още един или два пъти, отколкото да нараните страничния борд на гумите.
Когато се налага да се качите на бордюр, това трябва да стане по възможност съвсем бавно и напречно.



:arrow: Правилно складиране

Ако гумите невнимателно се струпат в някой ъгъл, това може да означава тяхния предварителен край. Правино е следното:

Преди свалянето на колелата те се маркират:

ПЛ = предно ляво
ПД = предно дясно
ЗЛ = задно ляво
ЗД = задно дясно

Отстраняват се камъчета и др. от каналите. Избира се сухо, хладно и тъмно място за складиране. Бензин, масла, греси и висока температура са отрова за гумите. Гуми, монтирани на джанта се складират в легнало положение - най-добре върху дървен палет. Гуми без джанта се поставят прави и от време на време се въртят



:arrow: Не карайте "горещи" гуми!

Гумите не понасят привишено темпо, особено при летни горещини. Тогава те реагират с бързо износване. Затова е препоръчително да превърнете следните правила във Ваши навици:

Никога не карайте с максимална скорост автомобила си, когато е натоварен (например пътуване със семейството на почивка), или през летните горещини.
Не превишавайте допустимата максимална скорост на гумите, дефинирана от скоростния индекс (например Q = 160 км/ч или Т = 190 км/ч)


Не претоварвайте автомобила!

Съобразителност е необходима не само при скоростта, но и при товаренето на автомобила. Разбира се когато се ходи на почивка е неоходим много багаж, но масата трябва да бъде съобразена с максималното допустимо тегло на автомобила. Един претоварен автомобил променя поведението си на пътя. Когато има и багаж на тавана, страничният вятър атакува по-голяма площ, гумите не успяват да усигурят необходимото сцепление а спирачките - необходимата спирачна сила.
Последна промяна Bavarcho на 13 Сеп 2008, 8:28, променена общо 5 пъти
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1966
Регистриран на: 19.03.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: т му се стари БМВ-та
Мечтае да кара: R6 turbo на задно и ръчни скорости
Детайли за колата: отново с чарджър

Мнение от barty » 06 Авг 2008, 8:18

Страхотна тема! Браво! Мисля че трябва да е при Важни теми

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4700
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Мнение от Bavarcho » 06 Авг 2008, 19:50

:arrow:
Последна промяна Bavarcho на 24 Дек 2008, 16:55, променена общо 2 пъти
Изображение

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4700
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Мнение от Bavarcho » 06 Авг 2008, 20:21

:arrow:
Последна промяна Bavarcho на 24 Дек 2008, 16:56, променена общо 2 пъти
Изображение

Летящия холандец
Аватар
Мнения: 19401
Регистриран на: 10.01.2003
Местоположение: предимно в гаража
Кара: M3E30х2,M3E36х2,M3E92,M5E39х2 и др.

Мнение от ///Явор » 06 Авг 2008, 21:42

и накрая всеки търси нов дот,секънд хенд,за без пари :mhihi:
Изображение
С ЧАТ НА Л.С. НЕ МИ СЕ ЗАНИМАВА Работно време 10:00-18:00 тел:0887616782

Новият ПИКАСО
Новият ПИКАСО
Аватар
Мнения: 5525
Регистриран на: 29.04.2002
Местоположение: гр.София
Пол: Мъж
Кара: The Dark Side of the Force
Мечтае да кара: S
Детайли за колата: E30 325i - RIP
E30 320is - RIP,sold
E24 635csi - sold
E36 316i coupe - sold
E46 320d sedan- sold
E36 325i coupe - sold
E36 318tds SW - sold
E36 316i sedan - sold
E39 525d sedan - sold
E46 320d SW - sold
E61 530xd LCI - sold
E30 318is coupe - sold
E46 320dA SW - sold
MB CLK270-sold
Е46 320Ci
E87
E30 320 cabrio

Мнение от madpetio » 07 Авг 2008, 6:01

:mhihi: :mhihi: :mhihi: :mhihi:
"В крайна сметка влезнах в този спорт, защото обичам да карам коли, но не само да ги карам, а да ги карам възможно най-бързо! Ако трябва да искам да бъда запомнен с нещо, то нека нещото да бъде това!" Колин Макрей

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2048
Регистриран на: 30.01.2006
Местоположение: London
Пол: Мъж
Кара: E36S50B30,Mini Cooper S
Мечтае да кара: S50B30 turbo
Детайли за колата: модифицирани

Мнение от VT5602AK » 07 Авг 2008, 19:03

Юзър написа:и накрая всеки търси нов дот,секънд хенд,за без пари :mhihi:
така си е :mhihi:

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4700
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Мнение от Bavarcho » 11 Авг 2008, 8:05

:arrow:
Последна промяна Bavarcho на 24 Дек 2008, 16:57, променена общо 2 пъти
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 158
Регистриран на: 30.04.2007
Местоположение: Плевен

Мнение от Svetlix » 11 Авг 2008, 14:33

Ето го по-добре обяснено баш като за олигофрени :)

Изображение
Нека сме толерантни един към друг на пътя, независимо кой какъв автомобил кара!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 286
Регистриран на: 10.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36, E87, F25

Мнение от xts » 13 Сеп 2008, 1:09

Темата заслужава един ъп, че даже и да бъде направена важна предвид факта, че наистина гумите са често пренебрегвани.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1419
Регистриран на: 6.08.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E65

Мнение от ddddk » 14 Сеп 2008, 8:46

браво за подробната, достъпна и ясна информация
това, което не ми беше ясно за гумите, най-накрая го разбрах.

НО!

в темата установих едно несъответствие - а именно: в началото пише:
"За всесезонните гуми се носят два типа легенди. Често търговецът в желанието си да продаде стоката разказва на клиента, че всяка гума е всесезонна. Това е и най-разпространената неистина. Втората е, че няма такъв тип гуми. Това също не отговаря на реалността.

Дори търговец на гуми да отсече “такова нещо няма”, трябва да сте наясно, че продуктът не само съществува, а и се развива както концептуално, така и технологично. Производители, които не предлагаха подобен продукт (Pirelli, например), вече го правят. Като говорим за всесезонни гуми и легендата за това, че “няма такова нещо”, визираме леките коли и сегмента на SUV автомобилите. Някой замислял ли се какви са гумите за камиони, например? Всички те са всесезонни. Разбира се, има и зимни, но те отново са предназначени за страни с по-суров климат..
." и т.н.

А в края на статията пише:
"Не позволявайте на недобросъвестни търговци да Ви подведат с реклами и обящания за всесезонни гуми, които щяли да Ви спестят средства. Такива гуми не съществуват. Спецификата на температурния диапазон при употреба на гумите през различните сезони налага специфични изисквания към материалите и структурата на всеки тип. Затова водещите производители поддържат богата гама от модели, които са строго типизирани – зимни и летни"

А, СЕГА ДЕ! КЪДЕ Е ИСТИНАТА! ТОВА Е МНОГО ВАЖЕН ВЪПРОС (поне според мен) - ИМАЛИ ТАКОВА ЧУДО ВСЕСЕЗОННА ГУМА ИЛИ НЯМА!?!?!?!?!?! :dunno:
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 64
Регистриран на: 15.08.2008
Местоположение: София

Мнение от Pehata » 14 Сеп 2008, 23:25

Това за всесезонните гуми и мен ме заинтригува :!:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 28.06.2007
Местоположение: София (големото село)
Пол: Мъж
Кара: е70 sd

Мнение от asasin18 » 15 Сеп 2008, 9:05

Bavarec*** написа:За триене



как за триене бе колега???
Темата ти е супер!!!

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4700
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Мнение от Bavarcho » 15 Сеп 2008, 14:47

asasin18 написа:
Bavarec*** написа:За триене



как за триене бе колега???
Темата ти е супер!!!


Не,не постовете са за триене не темата,а иначе мерси за поздравленията,смятам че гумите се една от наи важните части от колата и трябва да бъдем информирани за тях!
Изображение

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4700
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Мнение от Bavarcho » 15 Сеп 2008, 14:53

Pehata написа:Това за всесезонните гуми и мен ме заинтригува :!:


Доколкото знам и съм запознат нещата стоят така:
Понятието всесезонна гума съществува!Но се още се разработва за употреба от автомобилите.Всесезонни гуми имат камионите,но те не са толкова съвършенни да се използват за автомобили.
Всесезонни гуми има в страните с климат които няма драстични промени,както например е при нас лятото горещо зимата сняг.
Се още ако ви предложат всесезонна гума за автомобила ви,значи ви лъжат!
Изображение

Следваща

Назад към Сервизно обслужване на БМВ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook