.::Ламбда сонда::.

Тук се обсъждат сервизите, магазините за авточасти, маслата, гумите и всички аксесоари за нашите БМВ-та.

Модератор: Технически модератори

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4699
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

.::Ламбда сонда::.

Мнение от Bavarcho » 22 Сеп 2008, 13:47

Ламбда Сонда


За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух.
Такъв състав на гориво-въздушната смес се нарича стехиометрически.
Той обезпечава най-малко съдържание на токсични вещества в изгорелите газове и съответно ефективното им доизгаряне в катализатора.

Изображение

За оценка състава на гориво-въздушната смес се използва коеф. за излишък на въздух - отношението на количеството въздух, постъпващо в цилиндрите към количеството въздух, теоретически необходимо за пълното изгаряне на бензина. В световната практика този коефициент се нарича ЛАМБДА.

При стехиометричната смес ламбда=1, ако ламбда<1 /недостиг на въздух/, сместа се нарича богата, при ламбда>1 /излишък на въздух/, сместа се нарича бедна.

Най-голяма икономичност при пълно отваряне на дроселовата клапа
на бензиновия двигател се постига при ламбда=1,1-1,3. Максимална мощност се постига, когато ламбда=0,85-0,9.

В световната практика датчика може да бъде наричан различно, кислороден датчик, регулатор ламбда, ламбда сонда, датчик за концентрация на кислорода в отработените газове.

Кислородните датчици биват два типа: електрохимични и резисторни.
Първият тип работят на принципа на елемент, изработващ ел. ток. Вторият, работи като резистор, изменяйки своето съпротивление от условията на средата, в която се намира.

Основна част на електрохимичния датчик е керамичен накрайник.
Той се намира в потока изгорели газове. Ефективната работа на датчика е възможна при температура не по- ниска от 300-350 градуса по целзий. Затова, за бързо загряване след пускане на двигателя, съвременните датчици са снабдени с електрически нагревателен елемент.

Датчиците без нагревател могат да имат 1 или 2 проводника, а пък датчиците с нагревател могат да имат 3 или 4 проводници. Като правило проводниците в светли цветове се отнасят за нагревателя, а тъмните - към сигналните проводници. Във връзка с това, че датчика за кислорода може да изработва ел. сигнал само при температура 300 350 градуса по Целзий и нагоре, датчиците без нагревател се поставят в изпускателния колектор, а с нагревател - пред катализатора. Понякога се поставят по два кислородни датчика: пред катализатора и след него.

Датчиците за кислород са с неразглобяема конструкция и не изискват обслужване. Ресурсът на електрохимичните датчици е от 60 до 80 хил. км. пробег.

Причините за преждевременна повреда на датчика за кислорода са:

1. Използване на оловен бензин или неподходящо гориво.
2. Прегряване на датчика.
3. Многократни и неуспешни опити за палене на двигателя през къси интервали, което води до натрупване на неизгоряло гориво в изпускателния колектор, което може да се възпламени детонационно
4. Проверка работата на цилиндрите на двигателя чрез махане на запалителните кабели от някоя от свещите;
5. Нехерметичност в изпускателната система.

Възможни признаци за неизправност на датчика за кислорода:

1. Неустойчива работа на двигателя при ниски обороти /празен ход/
2. Увеличен разход на гориво
3. Влошаване динамичните характеристики на автомобила
4. Характерна детонация около катализатора след гасене на двигателя
5. Повишена температура около катализатора

Правила за демонтаж и монтаж на датчика.

1. Демонтажът се извършва само при студен двигател;
2. Проверка на херметичността при монтаж;
3. Проверка работоспособността по контролируеми параметри.

Контролират се следните параметри, но при работна температура 300-350 градуса по Целзий

1. При ламбда=0,9 напрежението в сигналния проводник трябва да бъде не по-малко от 0,65V
2. При ламбда=1,1 напрежението в сигналния изход трябва да бъде не повече от 0,25V
3. Време за сработване при обеднена горивна смес не повече от 250 мс
4. Време за сработване при обогатена горивна смес не повече от 450 мс
5. Съпротивление при температура 300-350 градуса по Целзий не повече от 10 килоома.

Изображение


Ламбда сондитесе делят на видове:


Циркониеви ламбда сонди


Ламбда сонда с един кабел

Изображение


Ламбда сонда с два кабела

Изображение


Ламбда сонда с три кабела

Изображение


Ламбда сонда с четири кабела

Изображение



Титаниеви ламбда сонди


Титаниева ламбда сонда с три кабела

Изображение


Титаниева ламбда сонда с три кабела

Изображение


Титаниева ламбда сонда с четири кабела

Изображение




Каква е подръжката на ламбда сондата?


*на всеки 40 - 50 000 километра трябва да се извършва задължителна подмяна или поне пълен тест на ламбда сондата;
*да се извършват редовни анализи на състава на изпусканите газове;
да се следят предупредителните сигнални лампи в автомобили;
*Всички автомобилни производители предупреждават и препоръчват редовна смяна на ламбда сондите.




Кога ламбда сондата не работи добре?


*когато се отделят големи въглеводородни емисии, тоест не може да се извършат необходимите измервания на отделяните газове;
*сигналната предупредителна лампа на двигателя свети или лампата за сервизно обслужване се е включила;
*когато консумацията на гориво се е покачила, дефектирала ламбда сонда може да доведе до повишаване на консумацията на гориво с 30 %;
*при шофиране се наблюдават проблеми, като например напрежение в работата на двигателя;
*компютърът на колата извежда грешка в подаваната запалителна смес;
*когато ламбда сондата не работи изцяло, катализаторът на автомобила може да се нагрее прекалено много и да престане да функционира;

Дефектирането на ламбда сондата обикновено довежда до значителни обслужващи разходи:

*поврежда и изважда от строя катализатора;
*води до увеличена с до 30 % консумация на гориво;
*причинява продлеми с двигателя и ритмичната му работа при шофиране;
*променя и влошава състава на отделяните вредни газове;



A. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество олово в отделяните вредни газове.

Изображение


B. Ламбда сондата е повредена от присъствието в изгорелите газове на останки от охладителната течност на автомобила, която е проникнала в цилиндрите в резултат на скъсана или протекла гарнитура

Изображение


C. Ламбда сондата е повредена от прекалено голяма консумация и разход на масло

Изображение


D. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество силикон в отделяните вредни газове

Изображение



u]
Последна промяна Bavarcho на 11 Окт 2008, 13:06, променена общо 1 път
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3380
Регистриран на: 10.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Мнение от kdl » 25 Сеп 2008, 21:50

Поздравления. Един човек да опише на прост език колко важен компонент е това!

Сменихме на едно Пежо сондата и колата стана неузнаваема. С нетърпение си чакам новата сонда, за да я сменя и аз.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 910
Регистриран на: 4.01.2007
Местоположение: България
Кара: BMW E39 520 M52
Мечтае да кара: M5

Мнение от i4koo » 26 Сеп 2008, 11:25

Браво колега ,наистина един доста наболял проблем :yes:
Нищо лично ,Просто бизнес !

ентусиаст
Аватар
Мнения: 971
Регистриран на: 17.03.2008
Местоположение: Тюркистан
Пол: Мъж
Кара: 'Е36'
Мечтае да кара: e92 m3

Мнение от Garribaldi » 26 Сеп 2008, 12:04

Жестоко... Евала колега,браво :winky: :bowdown: :yes:
rrrrryyyyyymmmmm...
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3380
Регистриран на: 10.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Мнение от kdl » 26 Сеп 2008, 16:49

Току що сложих новата сонда.
Колата е направо чисто нова. Страшен бързо реагира, никакво замисляне. Сега я обгарям на бензинец малко един два дни и после на газ почвам :)

Новата пак е Бош.
Ето снимки.
Старата
Изображение
Новата
Изображение

Ако описанието е правилно, то моята е повредена от прекал.висока консумация на гориво и разход на масло. И двете са правилни (само маслото не съвсем). С новите свещи е съвсем различна картинка. От 1000 оборота си набира равномерно без да претресе.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 177
Регистриран на: 11.09.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 330d

Мнение от gggalf » 05 Окт 2008, 16:15

извинявам се за некомпетентният въпрос но дизелите имат ли такава сонда ? :)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3911
Регистриран на: 11.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 Coupe 328i , Е36 Sedan 316i
Мечтае да кара: E36 M3 , E30 M3 , E31 850csi и все такива гадни стари кочини

Мнение от DirtySouth » 05 Окт 2008, 17:04

Още един тъп въпрос ... Моята сонда как да разбера от кой модел е ?
I'm slowly drifting
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 633
Регистриран на: 8.02.2007
Местоположение: Silistra

.

Мнение от BaHka » 05 Окт 2008, 17:10

извинявам се за некомпетентният въпрос но дизелите имат ли такава сонда ? Smile

Не колега, Дизелите нямат Ламбда Сонда.

Още един тъп въпрос ... Моята сонда как да разбера от кой модел е ?


Ако питаш за колата от подписа ти, то значи твоята е Ламбда Сонда с 4 проводника, електрохимична

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3911
Регистриран на: 11.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 Coupe 328i , Е36 Sedan 316i
Мечтае да кара: E36 M3 , E30 M3 , E31 850csi и все такива гадни стари кочини

Мнение от DirtySouth » 05 Окт 2008, 17:43

Дам питам са М42 мотор


В каталога това ми го дава то ли е ?


Изображение
I'm slowly drifting
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 633
Регистриран на: 8.02.2007
Местоположение: Silistra

:)

Мнение от BaHka » 05 Окт 2008, 18:41

Да точно това е и се намира отдолу (долу горе под скоростния лост) на колекторните тръби.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3911
Регистриран на: 11.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 Coupe 328i , Е36 Sedan 316i
Мечтае да кара: E36 M3 , E30 M3 , E31 850csi и все такива гадни стари кочини

Мнение от DirtySouth » 05 Окт 2008, 20:29

Горе долу за каква сума да се приготвя ?
I'm slowly drifting
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 633
Регистриран на: 8.02.2007
Местоположение: Silistra

.

Мнение от BaHka » 05 Окт 2008, 23:10

Универсалната Ламбда Сонда на Бош която е с 4 проводника е към 170-180 лв. ( нез буксата накрая - пригажда се за твойта букса). Оригиналната е може би към 200 лв

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3911
Регистриран на: 11.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 Coupe 328i , Е36 Sedan 316i
Мечтае да кара: E36 M3 , E30 M3 , E31 850csi и все такива гадни стари кочини

Мнение от DirtySouth » 05 Окт 2008, 23:32

Защо да се пригажда ? Нали е за моя модел по каталог и всичко както и оригиналната ламбда е на бош та нали бош са изобретили ламбда сондата
I'm slowly drifting
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3380
Регистриран на: 10.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Мнение от kdl » 05 Окт 2008, 23:49

Около 200лв. в АутоПлюс ми казаха цена.
говорим за Бош plug&play. директно.
(М42 съм)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3911
Регистриран на: 11.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 Coupe 328i , Е36 Sedan 316i
Мечтае да кара: E36 M3 , E30 M3 , E31 850csi и все такива гадни стари кочини

Мнение от DirtySouth » 05 Окт 2008, 23:50

liloff би ли ми казал номера трябва да го пише на кутията да проверя в киров колко вървят че имам някви отстъпки
I'm slowly drifting
Изображение

Следваща

Назад към Сервизно обслужване на БМВ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook