DIY смяна на втулка(тампон) на долния носач
Модератор: Технически модератори
3 мнения
• Страница 1 от 1
- Joro_Paveto
- ентусиаст
- Мнения: 1057
- Регистриран на: 11.12.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i
DIY смяна на втулка(тампон) на долния носач
Днес извърших полезно дело по моя Хъ. От няколко месца чувам тропане при дупка или при казвнето на легнал полицай. Вдигнах на крик колата заклатих гумата и се оказа, че тампона е толкова износен, че колелото мърдаше с около 1-2 см напред назад.
Взех нов тампон Лемфьодер от Елит кар на цена 22лв номерът по BMW е 31121124622.
С две думи идеята беше да си направя подръчен инструмент за вадене и слагане на тампона. Дълъг болт няколко шайби и една вложка 32.
Инструменти трябват два звездогаечни или ключ тресчотка 22 и 18. Една 16-ка за контра на болта на тампона.
Първо наквасих добре със спирачна течност гайките. Развих първо болта на тампона
После с 22 равих гайката на шарнира на носача.
Вложка 34 ще е по-добре, за вадене на тампона но аз нямах. Трябва и една вложка с диаметъра на ухото на носача, аз ползвах една стара "хилка" за тампона на носача на Е36.
След неколкократни опити да извадя стария тампон с болта, шайбите и т.н. накрая все пак трябваше да демонтирам целия носач. Шарнира избих с меден избивач
Вече с демонтиран носач, положих стария тампон върху "хилката, сложих отгоре вложката и една дебела щайба да не прецакам вложката и взех Чука. С 6 премерени удара тампона изхвърча като тапа на шампанско, без никакви щети по носача.
После дойде ред и на новосъздадения инструмент наредих вложката, шайбите и тампона. Намазах го с масло, както и вътрешността на ухото на носача. Започнах да навивам гайката и тампона започна нежно да хлътва в носача. Нямах вложка с диаметъра на ухото и когато тампона опря в шайбата отново Чукът влезе в употреба. Положих носача върхи "хилката" сложих вложката и шайбата върху нея и с 3 премерени удара вложката беше наместена перфектрно
Много важно нещо тампона стягате в работно положение на колата т.е. стягате гайката на шарнира към шенкела, а тампона оставяте хлабав. Сваляте колата от крика поразклащате я да се намести и тогава лягате отдолу и затягате тампона. А препоръчително е и използването на динамометричен ключ 78нм за тампона и 80нм за шарнира.
С хидравлична преса щеше да е по-елегантно, но още не съм си я направил...а чертежите залежават в една директория на компютъра. Важното е, че всичко се размина без щети по тампона и носача. Лошото е че болта държащ носача през тампона се беше износил, за която не бях подготвен. Затова в първия работен ден ще отида до Дару и ще си купя нов болт и нови гайки. Съветвам ви ако ви се наложи тази процедура да си купите болта и две гайки за болта и шарнира. Упсех на всички, важното е да не забравяте, че винаги има Ганьо солюшън за всичко!
Взех нов тампон Лемфьодер от Елит кар на цена 22лв номерът по BMW е 31121124622.
С две думи идеята беше да си направя подръчен инструмент за вадене и слагане на тампона. Дълъг болт няколко шайби и една вложка 32.
Инструменти трябват два звездогаечни или ключ тресчотка 22 и 18. Една 16-ка за контра на болта на тампона.
Първо наквасих добре със спирачна течност гайките. Развих първо болта на тампона
После с 22 равих гайката на шарнира на носача.
Вложка 34 ще е по-добре, за вадене на тампона но аз нямах. Трябва и една вложка с диаметъра на ухото на носача, аз ползвах една стара "хилка" за тампона на носача на Е36.
След неколкократни опити да извадя стария тампон с болта, шайбите и т.н. накрая все пак трябваше да демонтирам целия носач. Шарнира избих с меден избивач
Вече с демонтиран носач, положих стария тампон върху "хилката, сложих отгоре вложката и една дебела щайба да не прецакам вложката и взех Чука. С 6 премерени удара тампона изхвърча като тапа на шампанско, без никакви щети по носача.
После дойде ред и на новосъздадения инструмент наредих вложката, шайбите и тампона. Намазах го с масло, както и вътрешността на ухото на носача. Започнах да навивам гайката и тампона започна нежно да хлътва в носача. Нямах вложка с диаметъра на ухото и когато тампона опря в шайбата отново Чукът влезе в употреба. Положих носача върхи "хилката" сложих вложката и шайбата върху нея и с 3 премерени удара вложката беше наместена перфектрно
Много важно нещо тампона стягате в работно положение на колата т.е. стягате гайката на шарнира към шенкела, а тампона оставяте хлабав. Сваляте колата от крика поразклащате я да се намести и тогава лягате отдолу и затягате тампона. А препоръчително е и използването на динамометричен ключ 78нм за тампона и 80нм за шарнира.
С хидравлична преса щеше да е по-елегантно, но още не съм си я направил...а чертежите залежават в една директория на компютъра. Важното е, че всичко се размина без щети по тампона и носача. Лошото е че болта държащ носача през тампона се беше износил, за която не бях подготвен. Затова в първия работен ден ще отида до Дару и ще си купя нов болт и нови гайки. Съветвам ви ако ви се наложи тази процедура да си купите болта и две гайки за болта и шарнира. Упсех на всички, важното е да не забравяте, че винаги има Ганьо солюшън за всичко!
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...
- goro57
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 134
- Регистриран на: 13.03.2012
- Местоположение: Монтана
- Пол: Мъж
- Кара: Х5
- Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.
Re: DIY смяна на втулка(тампон) на долния носач
но повече колега се разбива шарнира, отколкото тоя масивен тампон...
- Joro_Paveto
- ентусиаст
- Мнения: 1057
- Регистриран на: 11.12.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i
Re: DIY смяна на втулка(тампон) на долния носач
goro57 написа::yes:
но повече колега се разбива шарнира, отколкото тоя масивен тампон...
Тампона е много масивен факт. И много се учудих на луфта, но много ясно виждах как целия носач играе при тампона. Шарнира беше здрав. Тампона също не беше скъсан всъщност той изглежда неразрушим, проблемът беше че тампона играеше около болта. Много странно износване. Аз не съм снимал да се види как беше изяден самия болт минаващ през тампона. КАто го сменя другата седмица ще пусна снимки.
Затова и ще сменя болта с нов, но сега няма и милиметър луфт.
Ще огледам утре пак тампона подробно да видя още веднъж къде точно е проблема.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...
3 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани