Ремонт на алтернатор - DIY

3-та серия ('91-'98)

Модератори: ///Leonix, vld, bum_bum, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3529
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от metodi80 » 09 Мар 2011, 23:25

Преди няколко дена си купих нов акумулатор , монтирах го и измерих напрежението , за да видя дали алтернатора зарежда хубаво .... И честитка .... 13.65волта ! Последно го бях мерил преди около 2 месеца и показваше 14 волта с пуснати фарове , обаче при сегашното измерване ми „влезна в територията” ... Това означаваше само едно – нова тема във форума на БВМ :mhihi: Причините за ниско зарядно напрежение могат да бъдат – неизправен реле-регулатор , износени четки , износени колекторни пръстени


Първо ще кажа няколко думи по демонтирането на алтернатора ... Освобождава се ремъка , отвиват се двата болта на които се държи алтернатора . Горния болт е сравнително лесен за достъп , долния обаче е кофти , лично аз предпочетох да махна филтърната кутия , за да имам по лесен достъп. След това алтернатора се изтегля надясно от стойката , за да може да се бръкне от зад и да се развият болтовете на кабелите (не може на горе , понеже кабелите са къси) . Единия е 10 , другия е 13 (с ключ не става , трябва вложка понеже блотовете са в цилиндрично гнездо ). Някой ще попита защо трябва алтернатора да се мести от стойката , за да се освободят кабелите .... Ами защото не може да се вкара тресчотка , понеже диса клапана пречи (поне при М43). Това е за демонтирането ....

Сваля се задната предпазна решетка на алтернатора , която се държи на три болта 8мм.
Открива се следната гледка :
Изображение

На тази снимка съм свалил реле-регулатор (вижда се в ляво от алтернатора ).

Ето как изглежда реле-регулаторa на алтернатор Valeo (80A) :

Изображение

Тук се вижда какво е състоянието на четките на моя регулатор (срванително добро):

Изображение

Тук съм махнал капсуловката :

Изображение


В общия случай просто подменяте стария регулатор с нов (или сменяте четките ) и се приключва ....
Новия реле-регулатор го има на добра цена в Косер (20.80лв) , на мен ми го дадоха с отстъпка от цената и ми стъпи на 18.80 лв. Ето го и него :

Изображение

Изображение

Предлагат се и само четки , цената им е 2 лв.

Аз обаче реших , че искам да направя „пълна профилактика” на моя алтернатор.

Предварително искам да кажа , че следващите манипулации са КОФТИ !!!

Огледах колекторните пръстени , и долния ми се видя доста износен (говорих с алтернаторджия , който каза , че винаги долния се износвал повече , лично аз нямам обяснение защо .... ).

Изображение

Единия вариант е да се махнат износените пръстени , след това да се направят нови на стругар и да се набият ... За съжаление колектора е пластмасов и изкарването на старите пръстени и последващото набиване на новите може да доведе до частично или цялостно разпадане на корпуса (зависи колко е стар материала). Ето защо аз реших , че ще сменя целия колектор. За да го изкарате обаче ,трябва да разглобите алтернатора.
Развиват се всички болтове и се разпойват изводите на статорната намотка :

Изображение

За да разпоите изводите ще ви трябва силен поялник (препоръчвам 250 W) :

Изображение

Изображение


След като освободите изводите и сте отвили болтовете , горната половина на корпуса на алтернатора може да бъде изтеглена плавно на горе. След това ще ви трябва скоба за вадене на лагери (но скобата трябва да има тънки краища , за да може да се подпъхне под лагера , мястото е много малко и скоба с дебели краища няма да свърши работа ... ).

Изображение


Отвиват се четирите болта , които фиксират статора и той се изкарва :

Изображение

Изображение

Изображение

Много внимателно трябва да се отстрни лепилото с което е залят буферният пръстен над колектора и изводите на колектора , след което пръстена се изтегля внимателно на горе :

Изображение

Изображение

Изображение

Премахването на лепилото става с малка часовникарска отверка и с леко почукване в/у нея . Пръстена не бива да се наранява , защото той служи за буфер м/у лагера и долната част на колектора , където са изводите на колектора . Този пръстен го няма като резервна част. Както казах неговата роля е да послужи за ориентир до къде да набиете лагера.
Внимавайте при премахването на лепилото да не прекъснете изводите на роторната бубина , които се свързват с изводите на колектора .

Ето цялото място почистено :

Изображение

Изображение

Изображение

Следва да се освободят изводите на роторната бубина от изводите на колектора. Те са пресовани , аз ползвах часовникарска отверка и отворих капсуловката . След това колектора се изтегля със скоба :

Изображение


Тъй като така или иначе алтернатора вече беше отворен , реших , че ще сменя и предния лагер. Отвива се гайката на шайбата на алтернатора (аз пробвах всякакви методи и на края я отвих с гайковер ...., много яко животно е тва ... ). Внимателно се избива оста на ротора от лагера :

Изображение


Отвиват се четирите болта на планката лежаща в/у лагера :

Изображение

Изображение

Избиването на лагера трябва да става много внимателно , защото в предната част на леглото на лагера има защитна стена , която служи да предпазва лагера от вода и мръсотия (колкото е възможно). Тази стена може да се счупи ако не се внимава (не че и без нея не може , но е хубаво работата да бъде свършена без да се троши ... :mhihi: )


Набива се новия лагер (аз сложих японски , цената му е 11лв) :


Изображение

След това по обратния ред се монтира планчицата в/у лагера и се набива ротора .


Набива се новия колектор и се запояват изводите ( цената на колектора е 6 лв):

Изображение

Изображение

Изображение


Монтира се пластмасовия пръстен и се лепи (аз го залепих с полиметал).
След това се набива задния лагер (цената му е 6 лв) , набива се докато не легне в/у пластмасовия пръстен (внимава се да не се спука пръстена при набиването). Монтира се статора (без да се стяга ).


Изображение


Без да преувеличавам всичко до тук беше лесната част , а сега предстои трудната !!!!
Имам предвид правилното разположение на статора , така , че при въртенето си ротора да не бие във статора !
Няма да ви казвам каква игра пада .... Ако разположите алтернатора на шайбата му и се опитвате да центрирате статора , просто сте обречени на неуспех , понеже лагера колкото и да е добър има някакъв луфт , поради което кутията „климва” на една страна и когато затворите окончателно се оказва всъщност , че ротра при въртене опира в статора ..... Ето защо кутията трябва да се постави на някакъв цилиндър , за да може ротора да се върти свободно , нагаждате статора горе долу на еднакво разстояние от външната стена на кутията и след това проверявате това разстояние с нещо подходящо (аз ползвах игла дебела точо 1мм).

Изображение

Изображение

След като центирате статора , връткате леко на ръка , за да проверите дали има стържене ... (имайте на предвид ,че може да се чува леко стържене ,тъй като ротора се върти само на един лагер , който дори да има минимален луфт , пак има изместване на оста от центъра , така че това не бива да ви плаши , когато се монтира и горната половина на кутията , нещата ще си дойдат на мястото .... , ако разбира се статора е поставен на равни разстояния от външната стена , както обясних вече ). След това стягате статора . Надявате изводите на статорната намотка в другата половина на кутията и затваряте алтернатора , стягате болтовете и проверявате на ръка като въртите ротора , дали има стържене , ако има отваряте пак , ако няма , запоявате изводите на статорната намотка за диодния блок , стягате болтовете , поставяте задната решетка И СТЕ ГОТОВИ ! Резултата при мен е 14.25 волта . Толко разправия за няколко миливолта :mhihi:

П.С. Принципно може статора да не се сваля , за да се избегнат после трудностите по правилното му наместване .. , но пък по време на работата , изводите на статорната намотка постоянно ще се пречкат в ръцете ви , а и избиването на ротора от големия лагер и на самия лагер от долната основа е много по -неудобно , когато статора не е махнат (с тия стърчащи изводи си е направо "смрад" ) ... , та който , както прецени ,че му е по лесно .....
Последна промяна metodi80 на 29 Май 2011, 17:24, променена общо 8 пъти

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2854
Регистриран на: 7.05.2007
Местоположение: в E30 или Е36
Пол: Мъж
Кара: видимо доволен
Мечтае да кара: само за удоволствие...
Детайли за колата: ...моя х 2

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от ~Мишо~ » 09 Мар 2011, 23:54

Няма нужда да се сваля статора,не пречи за нищо и се избягват излишните главоболия. ;)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3529
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от metodi80 » 10 Мар 2011, 0:06

~Мишо~ написа:Няма нужда да се сваля статора,не пречи за нищо и се избягват излишните главоболия. ;)


Принципно си прав, може да се избие ротора и след това да се смени лагера без да се сваля статора .
Дразнещи са тия стърчащи изводи на статорната бубина и предпочетох да го сваля, за да не ми се пречкат , за да ми е по лесно избиването и набиването на големия лагер ....

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1560
Регистриран на: 7.06.2003
Местоположение: PB
Пол: Мъж
Кара: '96 BMW 320i
Мечтае да кара: '96 BMW M3

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от BiTurbo » 10 Мар 2011, 8:13

Супер тема !!! :yes:

Тъкмо имам тука от 1 година един алтернатор с износени колекторни пръстени, сега като го хвана и ще го реставрирам :yes:

Само ако може да кажеш от къде си купил колектора с пръстените? Също така лагерите по старите ли ги купува?
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1530
Регистриран на: 26.03.2009
Местоположение: BG
Пол: Мъж
Кара: Истинска кола

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от bmw325tds » 10 Мар 2011, 9:35

Браво, още една страхотна тема!
Научих, че колектора се продава отделно за 6лв, аз като сменях лагерите и регулатора не смених колектора :dummy: .
Малко е износен, но към момента няма ядове.
Изображение
Моята баварка ми гори 3 на 100 нафта. Намалете си и Вие разхода за гориво!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3529
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от metodi80 » 10 Мар 2011, 22:51

BiTurbo написа:....Само ако може да кажеш от къде си купил колектора с пръстените? Също така лагерите по старите ли ги купува?


Реле -регулатора и колектора ги купих от КОСЕР.... Реле-регулатора е 20.80 лв , колектора е 6 лв.
Лагерите са японски и ги купих от едно специализирано магазинче само за лагери тук във Враца (ще вметна , че тези лагери са СТРАХОТНИ ! ). Единия лагер е 11лв (големия) , малкия лагер е 6 лв. Лагерите не съм ги мерил , взех старите и отидох с тях в магазина ...
Да допълня , че тези , които решат да сменят колектора не бива да набиват колектора с чукане. Колектора се вкарва в оста с натиск , а не с чукане , защото ако се чука по него се деформира горния пръстен и след това при въртенето и контактка с четката ще се чува малко странен шум. Колектора не е необходимо да се лепи към оста с нищо , самата ос има шлици , които пречат за каквото и да било движение на колектора по оста. Лепи се само пръстена , който служи за буфер м/у колектора и лагера (и то само във външната периферия , колкото да не е без хич ... , лагера и без това ляга в/у него и го притиска ). И те така ...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 206
Регистриран на: 12.09.2010
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: 325 TDS + 320 купе
Детайли за колата: черни :)

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от tosho_72 » 10 Мар 2011, 23:11

При мен на борда показва че зарежда 13.8-13.6,мислех че е нормално и че акумолатора не ми е добре защото на 1-2 седмици се налага да го зареждам и мислех че не държи ток.
Дали и при мен има нещо нередно по алтернатора?
Утре го почвам :)
Последна промяна tosho_72 на 11 Мар 2011, 0:09, променена общо 1 път

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3529
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от metodi80 » 10 Мар 2011, 23:23

tosho_72 написа:При мен на борда показва че зарежда 13.8-13.6,мислех че е нормално и че акумолатора не ми е добре защото на 1-2 седмици се налага да го зареждам и мислех че не държи ток.
Дали и при мен има нещо нередно по алтернатора?


Щом напрежението е под 13.8 (когато са включени консуматори - примерно късни светлини) , то има проблем ....
Моя алтернатор показваше 13.84 волта без консуматори , а като пуснех примерно къси светлини , напрежението падаше на 13.75 , ако добавех и вентилатора на парното , напрежението падаше на 13.65
Та колега , при теб има нужда от ремонт (било то само четки , само реле-регулатор или само колекторни пръстени , или всичко заедно ... )

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 206
Регистриран на: 12.09.2010
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: 325 TDS + 320 купе
Детайли за колата: черни :)

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от tosho_72 » 12 Мар 2011, 8:58

Аз пак с мойте съмнения,в аутодатата дават волтажа да е 13.5-14.2 ,мерих на едно друго 325тдс(като мойто) даваше 13.8 волта,момчето каза
че не му е падал акумолатора до сега.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2853
Регистриран на: 11.10.2006
Местоположение: Rousse
Пол: Мъж

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от Le Transporteur » 12 Мар 2011, 10:46

Поздравления към Методи, за изчерпателната и нагледна тема. :yes:
Един въпрос, някой има ли представа защо свирукат алтернаторите, от токовете ли е причината или неправилна сглобка при рециклиране. Моят(Бош) беше Ок, но реших да го освежа с нови лагери(старите определено бяха аут), колектор(едната писта двойно по износена от другата :conf: ) и четки. Нямах скоби за лагерите и го дадох на човек, след монтажа определено си свирука. Братовчед ми беше взел(Валео) рециклиран от фирма, при него не се траеше, свиренето беше адско.
"Башак": ...еее БМВ караш, а ти е скъпо!

Изображение
детские игры для ipad

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3529
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от metodi80 » 12 Мар 2011, 20:37

Le Transporteur написа:.....
Един въпрос, някой има ли представа защо свирукат алтернаторите, от токовете ли е причината или неправилна сглобка при рециклиране. Моят(Бош) беше Ок, но реших да го освежа с нови лагери(старите определено бяха аут), колектор(едната писта двойно по износена от другата :conf: ) и четки. Нямах скоби за лагерите и го дадох на човек, след монтажа определено си свирука. Братовчед ми беше взел(Валео) рециклиран от фирма, при него не се траеше, свиренето беше адско.


Е това вече е въпрос на място !!! Мислех , че никой не е обърнал внимание на това ... !
Значи алтернатора "свирука" когато се товари електрически. Тоест проблема не е в лагери (говоря , когато са сменени с нови ), проблема идва от неправилен монтаж на колектора или ако са набивани пръстени , то те са неправилно набити , или пък геометрията на колектора е нарушена при набиването ! Не случайно подчертах в темата , че колектора не се набива с чукане , а с НАТИСК , колкото е възможно по внимателно ..... При чукане в/у колектора , горния пръстен се деформира и геометрията му се изменя , като от цилиндър той започва да наподобява изкривена елипса или дори триъгълник..... От алтернатора може да се чува и се чува леко "свирукане" дори когато е фабричен , пък когато е сменяван колектор и ако не е направено качествено хептен започва да свири .... като се натовари електрически със консуматори този шум се засилва ... Проблема идва от това , че когато горния пръстен не е правилен (било то заради неправилен монтаж , било заради лоша изработка в някоя китайска барака ) , четката която се движи по него не контактува с цяла повърхност в/у пръстена. При въртенето в резултат на неправилнат форма може да има дори биене и искрене ... Силата на това "свирукане" е белег за правилността на монтажа ..... След като се затвори корпуса на алтернатора и преди да се монтира реле-регулатора с четките , трябва да се развърти оста и да се слуша какви шумове има .... Когато реле-регулатора не е монтиран и се завърти оста не трябва да се чуват никакви шумове , само "мазния " звук от въртенето на лагерите .... След като монтирате реле-регулатора и развъртите оста задължително шума ще е малко по -различен , защото четките издават характерен звук при триенето в колекторните пръстени .... Сами звук трябва да е монотонен , ако усещате промяна в амплитудата на звука (демек биене) , значи колектора е деформиран при монтажа (или е неправилно изработен). Това задължително означава , че ще има по-сериозно "свирукане" от фабричното , силата на което ще зависи от степента на деформация на пръстена ....

От къде знам горе казаното ли ..... , еми от скапан опит ! Първия колектор , който монтирах на моя алтернатор доведе точно до горе описания проблем .... След като монтирах алтернатора се чуваше по-силно свирене отколкото беше при фабричния , свалих алтернатора пак и свалих реле-регулатора ..... Видях , че едната долната е направила правини следи по долния пръстен , но горния пръстен имаше следи на интервали , което значеше деформиран пръстен при набиването (въпреки че го бях набил с натиск... , възможно е и самия корпус да не е бил излят както трябва и при влизането в оста на алтернатора да се е изкривил пръстена ..... ) . За това монтирах втори колектор който много внимателно огледах в магазина (по -точно вътрешната повърхност , в която влиза оста ) , след това при набиването бях нечовешки внимателен ...! Резултата беше - алтернатор като фабричния по ниво на шума , при въртене на оста на ръка се чуваше постоянен , правилен шум !

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2854
Регистриран на: 7.05.2007
Местоположение: в E30 или Е36
Пол: Мъж
Кара: видимо доволен
Мечтае да кара: само за удоволствие...
Детайли за колата: ...моя х 2

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от ~Мишо~ » 13 Мар 2011, 3:03

Незнам за какво "свирукане" говорите,при мен и преди подмяната на лагерите,и след няма никакви шумове освен обичайните от триене...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3529
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от metodi80 » 13 Мар 2011, 9:05

~Мишо~ написа:Незнам за какво "свирукане" говорите,при мен и преди подмяната на лагерите,и след няма никакви шумове освен обичайните от триене...


Като смениш колектора ще разбереш за какво "свирукане" става въпрос ..... И сега го имаш но е много слабо (при оригиналния колектор) , просто не му обръщаш внимание , понеже е много слабо и се губи сред останалите шумове в двигателя ....

Старши ентусиаст
Старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8404
Регистриран на: 10.08.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от vld » 13 Мар 2011, 10:15

Браво Мето, още една страхотна тема, качил съм я при другите.

А към останалите, моля не пишете излични коментари от сорта на - "браво колега давай в същия дух" :!:
Темата беше станала три страници, от които 2 бяха спам!, той мето си знае че темите му са хубави, нека ги запазим чисти :yes:

Както виждате много по-добре се поилучава когато се зададе въпрос на място и той бъде ранищен ;)
ИзображениеИзображение

Потребител
Аватар
Мнения: 40
Регистриран на: 19.11.2008
Местоположение: Пазарджик
Пол: Мъж
Кара: E36 318i/M43--93г

Re: Ремонт на алтернатор - DIY

Мнение от spas318 » 04 Юни 2011, 17:49

Колега как се монтира този колектор,има ли някаква тънкост?
Аз опитах с натиск,но пласмасата му се спука и не стана нищо.
Забелязах,че самия колектор много трудно влиза в каналите на оста,квадрата на пласмасата е по-голям от самия канал.
Колектора го взех от косер,в понеделник ще взема нов и ще опитам пак.
На стария колектор беше износен много долния пръстен, когато свалих колектора,
долния пръстен е захванат за роторната намотка с червен проводник,а горния със зелен проводник.
Размера на лагерите на моя алтернатор "VALEO"50/80А са: големия е 6303,малкия е 6202.
В книгата която имам на П. Попов този тип алтернатор е за дизелов двигател.

Благодаря на колегата Методи за изчерпателната и полезна тема. :bowdown: :bchug:

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
IMG_1948.jpg
Facebook