Направи си сам: Въздушен филтър за климатик
Модератор: Технически модератори
11 мнения
• Страница 1 от 1
- TheBoss
- Полковника
- Мнения: 2998
- Регистриран на: 8.03.2004
- Местоположение: в по- следния блок на София
- Кара: мухите да се лепят по лявото стъкло
Направи си сам: Въздушен филтър за климатик
Често срещан проблем е запушването на въздушния филтър. Като знаем състоянието на пътищата не трябва да се учудваме. Аз лично съм виждал Дондуков да го мият преди 2 години и то защото идваха някакви чуждестранни гости (хайде сега, няма да се излагаме пред чужденците). Та целия този прахоляк от настилката отива директно във въздушния филтър. БМВ АГ и производителите на филтри препоръчват смяната им на 1-1,5 години. За жалост при нас това е неприложимо. А запушеният филтър може да направи големи поразии. Абстрахирам се от факта, че и зиме, и лете вентилаторът трябва да работи на 4-та степен (което само по себе си не е много
полезно за него) и или хващаме менингит, или настинка(препотен излизаш на студа). Най-често срещаната повреда при запушен филтър е изгарянето на т. нар. съпротивление. То представлява съвкупност от соленоиди(навити на цилиндрична спирала проводници с калибровано съпротивление). Тези соленоиди се нагряват много и постъпващият в купето въздух ги обтича и охлажда. Естествено гномовете от Мюнхен са ги предпазили с една биметална пластина, която при прегряване на соленоидите ги изключва и вентилаторът работи само на максимални обороти докато ги охлади. Това добре, но когато филтърът е запушен, дебитът на въздуха е малък и няма ефективно охлаждане. Това от своя страна принуждава биметала да сработва много често и може да доведе до залепването му. Което води до изгарянето на съпротивлението (60 лв. в Дарукар ). Отделно от това цената на самия филтриращ елемент рядко е под 35 лв. (като го знам направо не мога да разбера за какво му търсят толкова пари). За това от известно време си правя сам тези филтри. Смея да твърдя, че издържат по 6 месеца и са не по-лоши от фабричние. Изработката не е сложна, но е малко мръсна (като го направите за пръв път ще разберете какво има предвид ). Има първоначална инвестиция в размер на 5 лв. за една П-образна лайсна с размер 10х18х10х1, която купих от Бриколаж (мисля, че я има и в Практикер). Струва около 5 лв., но е дълга 2 метра и стига за две рамки (желателно е да си направите две, за да може да си ги сменяте на момента, а не сваляш-правиш-слагаш ). Отделно се купува филтърна хартия за аспиратори, цената е около 2.50 за бройка, а две стигат за 3 филтъра.
И така как се прави самата операция?
1. Изваждаме стария филтър (самата операция по изваждането му от колата може би ще опиша друг път)
2. Приготвяме пластмасовата лайсна и филтърната хартия
3. Изрязваме старата хартия от рамката (аз ползвам зеге, но може и с обикновен нож, ножовка, ножица)
4. Отстранете останалата част от хартията и стърчащата пластмаса (аз ползвам флекс и виброшлайф, но може и с едра пила, шкурка или др. Просто така става по-бързо, но с повече боклук )
5. Следващите операции се извършват с макет за рязане под 45 градуса и ножовка.
5.1 Зарязва се началото на лайсната.
5.2 Премерваме и отбелязваме дължината на първата страна на филтъра.
5.3 Използвайки макета за 45 градуса правиме два разреза вляво и вдясно от отбелязката и сгъваме първата част от рамката на 90 градуса
5.3 Премерваме втората страна на рамката, изрязваме като първата и така с всички страни.
5.4 Последния срез го правим на 2 см след отбелязката на 90 градуса.
5.5 Правим срез на 45 градуса на отбелязката, след което с ножица отрязваме двата борда на края на лайсната, крайчето (2 см) също подгъваме на 90 градуса
5.6 Сгъваме лайсната и поставяме в рамката. (аз лично меря отделните колена на лайсната преди всяко последващо рязане и пак се получават малки разлики в дължините)
6. Премерваме ширината на рамката и отбелязваме върху филтърната хартия, след което изрязваме две ленти
7. Нагъваме хартията на хармоника. Тук е важно да се уцели ширината на сгъването, за да може после да се нареди в лайсната. Приблизителният размер е 1,5 см.
8. Напъхваме сгънатата хартия в лайсната(на снимката е една хартия, но трябва да се две. Снадката между тях се прави като се застъпят една, две сгъвки), а нея в рамката. И готово.
P.S. Може би някой от вас са забелязали найлоновото пликче с надпис СВА и металната рамка подпряна на стената. Е, това са филтри за професионални климатици. И понеже аз съм гъзар, съм си направил филтъра от намазнена филтърна вата и обикновена, но по-фина. Остава да установя дали ще изкара поне година
Което ме навежда на мисълта, че може да ползвате и онази вата, дето е за аспиратори и фритюрници, но трябва да си намерите някаква рядка рабица или едра мрежа за да не позволява на ватата да мърда.
полезно за него) и или хващаме менингит, или настинка(препотен излизаш на студа). Най-често срещаната повреда при запушен филтър е изгарянето на т. нар. съпротивление. То представлява съвкупност от соленоиди(навити на цилиндрична спирала проводници с калибровано съпротивление). Тези соленоиди се нагряват много и постъпващият в купето въздух ги обтича и охлажда. Естествено гномовете от Мюнхен са ги предпазили с една биметална пластина, която при прегряване на соленоидите ги изключва и вентилаторът работи само на максимални обороти докато ги охлади. Това добре, но когато филтърът е запушен, дебитът на въздуха е малък и няма ефективно охлаждане. Това от своя страна принуждава биметала да сработва много често и може да доведе до залепването му. Което води до изгарянето на съпротивлението (60 лв. в Дарукар ). Отделно от това цената на самия филтриращ елемент рядко е под 35 лв. (като го знам направо не мога да разбера за какво му търсят толкова пари). За това от известно време си правя сам тези филтри. Смея да твърдя, че издържат по 6 месеца и са не по-лоши от фабричние. Изработката не е сложна, но е малко мръсна (като го направите за пръв път ще разберете какво има предвид ). Има първоначална инвестиция в размер на 5 лв. за една П-образна лайсна с размер 10х18х10х1, която купих от Бриколаж (мисля, че я има и в Практикер). Струва около 5 лв., но е дълга 2 метра и стига за две рамки (желателно е да си направите две, за да може да си ги сменяте на момента, а не сваляш-правиш-слагаш ). Отделно се купува филтърна хартия за аспиратори, цената е около 2.50 за бройка, а две стигат за 3 филтъра.
И така как се прави самата операция?
1. Изваждаме стария филтър (самата операция по изваждането му от колата може би ще опиша друг път)
2. Приготвяме пластмасовата лайсна и филтърната хартия
3. Изрязваме старата хартия от рамката (аз ползвам зеге, но може и с обикновен нож, ножовка, ножица)
4. Отстранете останалата част от хартията и стърчащата пластмаса (аз ползвам флекс и виброшлайф, но може и с едра пила, шкурка или др. Просто така става по-бързо, но с повече боклук )
5. Следващите операции се извършват с макет за рязане под 45 градуса и ножовка.
5.1 Зарязва се началото на лайсната.
5.2 Премерваме и отбелязваме дължината на първата страна на филтъра.
5.3 Използвайки макета за 45 градуса правиме два разреза вляво и вдясно от отбелязката и сгъваме първата част от рамката на 90 градуса
5.3 Премерваме втората страна на рамката, изрязваме като първата и така с всички страни.
5.4 Последния срез го правим на 2 см след отбелязката на 90 градуса.
5.5 Правим срез на 45 градуса на отбелязката, след което с ножица отрязваме двата борда на края на лайсната, крайчето (2 см) също подгъваме на 90 градуса
5.6 Сгъваме лайсната и поставяме в рамката. (аз лично меря отделните колена на лайсната преди всяко последващо рязане и пак се получават малки разлики в дължините)
6. Премерваме ширината на рамката и отбелязваме върху филтърната хартия, след което изрязваме две ленти
7. Нагъваме хартията на хармоника. Тук е важно да се уцели ширината на сгъването, за да може после да се нареди в лайсната. Приблизителният размер е 1,5 см.
8. Напъхваме сгънатата хартия в лайсната(на снимката е една хартия, но трябва да се две. Снадката между тях се прави като се застъпят една, две сгъвки), а нея в рамката. И готово.
P.S. Може би някой от вас са забелязали найлоновото пликче с надпис СВА и металната рамка подпряна на стената. Е, това са филтри за професионални климатици. И понеже аз съм гъзар, съм си направил филтъра от намазнена филтърна вата и обикновена, но по-фина. Остава да установя дали ще изкара поне година
Което ме навежда на мисълта, че може да ползвате и онази вата, дето е за аспиратори и фритюрници, но трябва да си намерите някаква рядка рабица или едра мрежа за да не позволява на ватата да мърда.
Последна промяна TheBoss на 10 Юни 2006, 14:58, променена общо 2 пъти
- Bavarishe
- старши ентусиаст
- Мнения: 3117
- Регистриран на: 9.08.2004
- Местоположение: СофиА
- Кара: `Е34 ТДС-ъ 95
- Мечтае да кара: `Е34`E32 `E38 `E31
- Van
- младши ентусиаст
- Мнения: 418
- Регистриран на: 23.05.2006
- Местоположение: Rousse,Bulgaria
- Пол: Мъж
- Кара: Е34, М20В25+
- Детайли за колата: Черен
.
дам и аз мисля 4е е за там...
междо другото аз като се позамисля откакто съм взел колата не съм го сменял тоя филтър.. но поне не пускам климата 4есто.. ама маи трябва да го видя 4е ина4е ло6о...
та както каза ти няма да е зле да напи6е6 как се смяня ина4е.. мисля 4е е в дясно под 4иста4ката някъде но не съм го разглабял ...
междо другото аз като се позамисля откакто съм взел колата не съм го сменял тоя филтър.. но поне не пускам климата 4есто.. ама маи трябва да го видя 4е ина4е ло6о...
та както каза ти няма да е зле да напи6е6 как се смяня ина4е.. мисля 4е е в дясно под 4иста4ката някъде но не съм го разглабял ...
Живей така, че като умреш и Дявола да запали свещ на гроба ти!
Части за Е34 - тел.0899 828 626
Части за Е34 - тел.0899 828 626
- Penchev
- Сватбаря
- Мнения: 8913
- Регистриран на: 25.04.2002
- Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
- Кара: Opel Zafira А OPC
- ///Явор
- Летящия холандец
- Мнения: 19401
- Регистриран на: 10.01.2003
- Местоположение: предимно в гаража
- Кара: M3E30х2,M3E36х2,M3E92,M5E39х2 и др.
явно имаш свободно време
апропо : реостатите/тез селЯноиди,дет включват степените на парното,а не 2-те скорости на перката/ горят,предимно от преебани втулки на моторчето за парното
апропо : реостатите/тез селЯноиди,дет включват степените на парното,а не 2-те скорости на перката/ горят,предимно от преебани втулки на моторчето за парното
С ЧАТ НА Л.С. НЕ МИ СЕ ЗАНИМАВА Работно време 10:00-18:00 тел:0887616782
Здравейте.
Значи аз, още преди доста време пуснах такава тема и предложих именно това - да го правим с вата. Има навсякъде и филтърна и текстилна. За мен лично текстилната е по-удачна, защото е по плътна. Сменявам я на всеки 5-6 месеца и съм повече от доволен. А мрежа се намира в железариите.
Лесно е да се жертваш за приятел, но е трудно да намериш приятел, за когото да се жертваш!
11 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани