Коефициент на съпротивление

Това е главният форум за дискусия на автомобилите с марка BMW и всичко друго от автомобилния свят, свързано с тях.

Модератор: Общи модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 15 Ное 2005, 22:04

logout написа:
DEFLEPPARD написа:...


а експоненциално.
:OT: Някой да е гледал по "Дискавъри" за оня МАК, дето вдига над 500 КМ/ч и спира с парашут? А, надявам се, всички знаем за аеродинамичните характеристики на камионите ;)

какво значи тая дума :uups: :shock: :uups:
а мака съм го виждал на живо на едно шоу ама отдалече.После като го видях по телевизията и са захапах за гъза че не отидох отблизо

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1599
Регистриран на: 29.10.2005
Местоположение: фар-ийст ъв София
Пол: Мъж
Кара: KiA, Volvo, Ford
Мечтае да кара: Болид от F1
Детайли за колата: Picanto 2008, V70 2001, Puma 2021

Мнение от logout » 15 Ное 2005, 23:20

F-14 написа:какво значи тая дума :uups: :shock: :uups:


Ами не знам как да ти го обясня по-точно. Нещо като при секса с равно темпо. Отначало се клатиш, но краят е далече. А накрая е достатъчно да се мръднеш само два пъти и... връщане назад няма :mhihi: . Та това горе-долу е експоненциално. Движението е равномерно, но усещането е все по-силно и по-силно.
It's not who You are, it's who You know...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 162
Регистриран на: 25.04.2005
Местоположение: София

Мнение от Shubret0069 » 16 Ное 2005, 0:30

:clap: Хубава тема. Ето малко инфо от интернет :arrow:

Обтекатели
Спойлери

Поставянето на обтекатели по каросерията на един автомобил може да даде само положителен ефект.Това означава, че ще се подобри преминаването на въздушния поток около каросерията на автомобила, която има доста ръбове. Увеличения радиус на закръгление към дадения ръб от обтекаталя намалява вихрите. Това като цяло намалявя общото въздушно съпротивление на автомобила от 1-25%, при това се намалява разхода на гориво до 15%, динамиката на автомобила се подобрява до 5%, максималната скорост се повишава до 7%.

Обтекатели се поставят:

-под предната престилка
-на предните стъкла
-над задното стъко за автомобили с ъгъл на наклона на стъклото над 21' , комби и седан.
или на местата където имаме зони с резки преходи и високо челно съпротивление.

Пример:
За японски мотоциклет с и без обтекатели. След демонтиране на обтекателя са регистрирани следните поромени-увеличаване на разхода на гориво с 10%, намаляване на макс. скорост с 12%, влошаване на ускорението с 5%. От казаното до тук става ясно, че вграждането на обтекатели има само положителен ефект и не е толкова скъпо, обикновено се изработват от плециглас и стъклопластика. У нас са известни някои фирми със своите спойлери. А и на последък се забелязва, че предимно автомобилите нов внос втора употреба са със спойлери. За разлика от обтекателите, спойлерите се поставят на места където има зони на завихряне. Това са:
- заден капак (ъгъл на капака на багажника)
- над задното стъкло (ъгъл на тавана и задното стъкло)
Останалата част от спойлерите може да се разглежда като оптичен тунинг. Раздувки на калниците при поставяне на по широки колела,
декоративни лайсни, прагове и др.
При правилно поставяне може да се намали завихрането след автомобила до 15%, което да намали разхода на гориво до 5%, да се повиши макс. скорост до 3% и ускорение с 1%.
Изработват се предимно от гума, пластмаса.

Антикрила
Аеродинамични отвори, канали, прорези и въздухозаборници

Тези елементи се вграждат предимно на спортни и състезателни автомобили, които се движат с високи средни скорости.Трябва да се прави разлика между крило, спойлер и антикрило.Крилата се ползват при летателните апарати,за спойлерите вече стана въпрос,а антикрилата в спортните и състезателните автомобили.
Антикрилата се поставят под ъгъл максимално до 15'(наречен ъгъл на атака).Те създават притискаща сила на автомобила към настилката, той става по стабилен в завой т.е. повишава неговата курсова устойчивост. Тази
стойност може да се повиши с около 30%, за разлика от обтекателите и спойлерите, антикрилата повишават въздушното съпротивление което е функция на скороста и може да достигне до 40% над 300км/ч. Това способства за по-добро спиране от високи към по-ниски скорости. Повишеното съпротивление от антикрилата изисква да се поставят двигатели с висока литрова мощност - над 200к.с. на 1л. Антикрила се поставят отпред под бронята и отзад над задния капак, срещат се рядко и централно разположени крила. Изработват се от леки материали като пластмаса, алумининий и стъклопластика.

И накрая нещо като като обобщение: на обикновените автомобили може да се вграждат обтекатели и спойлери,които ако са правилно разположени ще подобрят динамиката на автомобила и ще намалят разхода на гориво. За антикрилата е целесъобразно да се вграждат само на спортни и състезателни автомобили движещи се на писти с затворен кръг където се изисква висока средна скорост при преминаване между завоите. При високо-скоростните спортни и състезателни автомобили има специално изработени аеродинамични отвори. Ако погледнем един такъв автомобил отпред ще забележем специално изработени отвори на предната броня през които по специални канали преминава част от въздушния поток за обдухване на спирачните дискове които работят на висок температурен режим,като аналогично е и за задните спирачки. На предния капак при някои модели пък има следните отвори:
-отвор за преминаване на въздух за обдухване на изпускателните тръби, този вход може да бъде оформен и като въздухозаборник

-отвори за охлаждане на двигателя -изработват се на предния капак и предните калници(странични прорези тип акула), за подобряване на охлаждането на двигателя(за предно разположен двигател), и на задния капак и калници за задно разположен двигател.


Аеродинамично полиране
Плосък под

Опитно е установено, че нанасянето на специална паста и полировка на купето на автомобила(капаци, калници, врати, спойлери и др.) би намалило до 0,2-2% триенето на въздуха с купето. Полирането се осъществява с въртящо се киче от полирпасти на восъчна основа. Освен това автомобила добива завиден блясък. Установено е, че ако се поставят плоскости под пода на автомобила т.е. да се намали завихрянето под пода от ауспусните тръби , арматура и греди на купето може да се намали въздушното съпротивление с около 5%! От което автомобила може да стане по обтекаем и икономичен.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 16 Ное 2005, 0:39

не разбрах ама карай ся :) прос съм си от малък :banghead:
ся аз да го обесня как аз знам че е:
съпротивлението на въздуха ще е по-голямо при по-голяма скорост това е ясно.както каза ти на високите режими ще има нужда от повече коне за да се преодолее.
идеята на ДЕФ беше че при по-малки скорости съпротивлението няма кой знае какво значение.Поне аз така разбрах.До този извод лесно може да стигнеш.Пример 18км/ч са горе доле 5м/сек.Вятър над 10-12 метра в секунда се среща доста често.Аз съм бил свидетел на зимни ветрове към 30м/сек.Това си е бая скорост.Представи си да се движиш с/у вятъра и хоп,имаш челно съпротивление като се едно се движиш със супурнайсе км/ч.
Та да речем че живееш до морето както аз и деф живеем,тука ветер има постоянно.Тоест 30-40км/ч като скорост хората явно са преценили че е ненужно да се считат като скорост която би променило разхода значително.
Другия фактор е: ти казваш ако скоростта расте постоянно.Е да де ама на скорости над 300км/ч има много малко гуми които биха издържали на натоварването да се карат повече от 30мин.Поне за толкова ги изписват от завода.
И да вдигнеш 300 и да ги държиш,което аз съм наблюдавал само при 2 коли/RS4 и келешовия опел/ ,които са примерно 270-80 не повече реални,ще ти трябват сума коне,гуми,път и съпротивлението надали ще окаже влияние откъм разхода....то ще окаже де,ама кой ти гледа братче като имаш бангия дето вдига 300 :shock:
Затова най-добре да сведем темата до скорости от 100 до 160-180 км/ч защото нито има път нито коли...
поне аз така мисля.
а пък думата дето я написа моля те ми я намери в тълковния :help:
P.S. тука си играх да почертая разни рисунчици за индуктивното ама гледам че темата тръгна на другаде, така че...май ще ги пропуснем :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 16 Ное 2005, 0:50

Shubret0069 написа::clap: Хубава тема. Ето малко инфо от интернет :arrow: Това като цяло намалявя общото въздушно съпротивление на автомобила от 1-25%, при това се намалява разхода на гориво до 15%, динамиката на автомобила се подобрява до 5%, максималната скорост се повишава до 7%.



Пример:
За японски мотоциклет с и без обтекатели. След демонтиране на обтекателя са регистрирани следните поромени-увеличаване на разхода на гориво с 10%, намаляване на макс. скорост с 12%, влошаване на ускорението с 5%. От казаното до тук става ясно, че вграждането на обтекатели има само положителен ефект и не е толкова скъпо, обикновено се изработват от плециглас и стъклопластика. У нас са известни някои фирми със своите спойлери. А и на последък се забелязва, че предимно автомобилите нов внос втора употреба са със спойлери. За разлика от обтекателите, спойлерите се поставят на места където има зони на завихряне. Това са:

Антикрила
Аеродинамични отвори, канали, прорези и въздухозаборници
Тези елементи се вграждат предимно на спортни и състезателни автомобили, които се движат с високи средни скорости.Трябва да се прави разлика между крило, спойлер и антикрило.Крилата се ползват при летателните апарати,за спойлерите вече стана въпрос,а антикрилата в спортните и състезателните автомобили.
Антикрилата се поставят под ъгъл максимално до 15'(наречен ъгъл на атака).Те създават притискаща сила на автомобила към настилката, той става по стабилен в завой т.е. повишава неговата курсова устойчивост. Тази
стойност може да се повиши с около 30%, за разлика от обтекателите и спойлерите, антикрилата повишават въздушното съпротивление което е функция на скороста и може да достигне до 40% над 300км/ч. Това способства за по-добро спиране от високи към по-ниски скорости. Повишеното съпротивление от антикрилата изисква да се поставят двигатели с висока литрова мощност - над 200к.с. на 1л. Антикрила се поставят отпред под бронята и отзад над задния капак, срещат се рядко и централно разположени крила. Изработват се от леки материали като пластмаса, алумининий и стъклопластика.

.

това като цяло го е писал некой маса ламер,има и верно де... а па тва подчертаното е хипер тъпотия.Ъгъла на атака е променлива величина....
ако има въпроси ще ви го онагледя.Сигурно е имал в пред вид ъгъл на поставяне но тия неща често се бъркат от ламерите :mhihi:
Спойлер се казва на въздушните спирачки дето първо са използвани в авиацията катко и нитрото и метаноловите смеси и секви други мании
Антикрило като понятие не съществува!!!!!!!!!!!!
Няма просто такова нещо.Това си е крило дето действа наопаки.Що на задната скорост и викат задна а не анти-първа?
И последно няма начин до 25% да се намали цялостното съпротивление на автомобила само с добавянето на крила и разни други дреболии :)

Потребител
Аватар
Мнения: 41
Регистриран на: 6.01.2005

Мнение от yoz » 16 Ное 2005, 1:43

F - 14 , дай давидим рисунките за индуктивното съпротивление, покажи какво имаш предвид. Автомобилните инжинери доста са си поблъскали главите над тези неща предполагам, но не пречи и ние да пораздухаме малко въпроса. Междо другото снимката на джаджата до тавана не ми вдухва доверие. Изглежда ми сложена много не на място. Че е гладичка добре, но дали и е там мястото?
LOOK, LEAN, TURN

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 16 Ное 2005, 10:01

ето снимки и ще обеснявам по тях
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

забележи обтекаемостта на колата.Виждаш ли къде точно се губи ясното обтичане на колата?Ей затова е там този спойлер/ще пиша по-подробно де ама тръгвам за София и са малко бързам :uups: /
На снимката с евото P e налягането - и + съответно показателите му в гъстота на частици.Червената стрелка показва стремежа към изместване а синята дава по-нагледно резултата.Това е индуктивно съпотривление.
На гадните ми рисунки се вижда как субито прави такова и от огледалата и от задния спойлер.Червените рамки в конусовиден вид съм ги направил щото не успях да направя вихъра в конусовиден вариянт,та да покажа на къде отива и как по точно.На снимката в завоя се вижда 'вихъра' ми...смотан малко ама карай ся...та тай отива назад надолу и леко в страни.Нищо че моя е грозен и не е наясно къде отива.
Та това е индуктивното.Тия уинг типове режат потока и го намаляват.За резултатите писахме вече.
Това няма как да се избегне само да се намали.
От митсубиши пък са направили направляващи потока нарези на новото си ево :
Изображение
eто как си решават проблема те.Субару по друг начин.И 2та си имат предимства ама тва вече от някоя зала като отида в софето :)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1599
Регистриран на: 29.10.2005
Местоположение: фар-ийст ъв София
Пол: Мъж
Кара: KiA, Volvo, Ford
Мечтае да кара: Болид от F1
Детайли за колата: Picanto 2008, V70 2001, Puma 2021

Мнение от logout » 16 Ное 2005, 12:37

F-14 написа:...


Ето ти определение за експоненциално: в математиката - количество, което нараства пропорционално на своя размер. Това ще рече, че темпът на нарастване зависи от размера - по-голям размер, по-голямо нарастване. Т.е. колкото по-голям става размерът, толкова скоростта на нарастването му се увеличава и размерът започва да клони към безкрайност.

Забележи, че пак се използва думата пропорционално, но то е, за да се обясни смисълът на експоненциалното нарастване.

Ключовото тук е скоростта на нарастването. Приложено към скоростта на движение това ще рече, че когато се движиш с висока скорост и решиш да ускориш леко, въздушното съпротивление не нараства и то леко, а нараства силно.

Ако си на ТИ с английския, ето ти линк:

http://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

Освен това характерното за експоненциалното нарастване е, че за по-малките стойности нарастването е далеееееч по-малко.

Та затова по-ниските скорости не влияят толкова и именно затова съм дал пример със скорости 200+. Но все пак влияние има и при по-ниските скорости. Преди време имах едно рено 11 и в неговата книжка разликата в разхода между 80 км/ч и 120 км/ч беше значителна - разбира се в полза на 80 км/ч.

Що се отнася за вятъра, ти най-добре знаеш защо самолетите излитат срещу вятъра и защо при силен "попътен вятър" колата харчи доста по-малко, а при силен насрещен вятър доста повече.

Казваш, че 40 км/ч не са много. Да така е, но ако с бившето ми рено се движа с 80 км/ч срещу вятър със скорост 40 км/ч, резултатът не е много приятен (80+40 = 120). :D . Но пък от друга гледна точка, ако колата е силно аеродинамична, ефектът от силния насрещен вятър ще е значително понижен. (Все пак в аредонамичните тунели как симулират скоростта? Чрез вятър. ;) )

Тоя постинг май е леко оффтопик, за което се извинявам.
It's not who You are, it's who You know...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 11.01.2003
Местоположение: Caracciola-Karussell

Мнение от bravo » 16 Ное 2005, 14:23

Браво F-14 , браво :bowdown: :bowdown: :bowdown:

Аz бих ти сложил темата директно при най добрите .
Преди време ако не се льжа alx беше написал уникална тема zа ламинарния поток , zа видовете сьпротивление , подове и т.н.
Твоята тема е много добро допьлнение кьм неговата . БРАВО !

Едно вьпрос4е на което винаги сьм се 4удил . Спорим с един авер , той има Селика Т20 , селиката на Сайнц , на Ясен Попов , Ники Илиев караше такава сещаш се..... та той каzва 4е като си махнал антената и усетил 4е му паднал раzхода . Та аz нещо невярвам да е толкова драсти4но... да ре4ем литар на 100 или малко по малко ми се струва нереално .
Ти как мислиш ?
Най-мразя да съм прав!!!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 16 Ное 2005, 17:54

Логаут- прав си за това 80+40 ,с пояснението че тоя разход се гледа винаги в лабораторни условия които са невъзможни в реалността.Самолетите излитат с/у вятъра щото пистите са къси в повечето случаи:) ако не ги болеше за дължината,щяха да излитат в посоката на маршрута.
аеродинамичния тунел не прави вятър :) прави поток въздух с определена скорост.Той е пояснение на очаквани/неочаквани резултати от аеродинамичното проектиране.Резултата от това пък е намален/увеличен разход.
Браво- това за селиката:
Ако махне антената разхода ще падне защото,аеродинамиката ще се подобри,както и теглото на колата....това е така на 100% но да усетиш разход от това в горенето ще е равносилно да се издрискаш сутрин след това да пикнеш/демек да се олекотиш с 2-3 кила/ да сложиш по малко дрехи....и разхода ти пак ще падне с толкова.
Ако махне раздувката на капака на селиката ще има ефект.Ако намали размера на гумите пак.ама от антена....
:roll:
а тва дето ви го е писал алекс е точно по този повод.Ламинарния поток е несмущавания такъв.То има по дълго обяснение ама да не се отплесвам.Колкото по-малко турболентен е потока,толкова по-чист аеродинамичен обект ще имаме.Следователно по-малко съпротивление.
Ок ето и причината за крилото на субаруто,както и ребрата на евото...тия над задното стъкло.Те се опитват да накарат потока да е възможно най нетурболентен :) демек въздуха да върви къде те искат а не където той нормално би отишъл.Получава се ламинарно обтичане което е = на намален разход.1,3 -5%...все нещо е.Този разход обаче е в идеалните статични условия.Мерено по МСА Международна Стандартна Атмосфера.Не помня точно данните но безветрие,температура към 16 градуса, налягане 1013хпа...ей такива.
Там отскачаме към мнението на логаут.Караш си ти и си се оркилил отв всякъде.Ребра,ножове,въздухоотводи....и насрещен вятър.И разхода пак висок....
сещате се....:)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 724
Регистриран на: 27.12.2004
Местоположение: Плевен
Кара: м42б20 турбо
Детайли за колата: hx35/40 twin scroll

Мнение от S-stail » 19 Ное 2005, 10:30

F-14 написа:.
За пример спойлера на багажника на Ево 8/бях чел някъде така че инфото е по спомен/ прилага 100кг натиск при 100 мили - /160км/ч/ което не е никак малко.
Е това не е ли малко в предвид доста стръмният ъгъл на
наклона на спойлера?На ензото споилера изглежда с доста по
малък ъгъл а го дават с 200 да прилага 300 и няколко кила а над 300
740кг. натиск?това го питам съвсем ламерски,ма ми е интересно :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 19 Ное 2005, 10:42

S-stail написа:
F-14 написа:.
За пример спойлера на багажника на Ево 8/бях чел някъде така че инфото е по спомен/ прилага 100кг натиск при 100 мили - /160км/ч/ което не е никак малко.
Е това не е ли малко в предвид доста стръмният ъгъл на
наклона на спойлера?На ензото споилера изглежда с доста по
малък ъгъл а го дават с 200 да прилага 300 и няколко кила а над 300
740кг. натиск?това го питам съвсем ламерски,ма ми е интересно :)

това дето го гледаш като ъгъл в очите ти е едно а в математиката друго.
Всичко е резултат от профил,ъгъл на поставяне,добра обтекаемост и т.н.
Вероятно е крилото на енцото да е в пъти по добре направено от крилото на някакво си ево :)
Погледни отстрани евото и ферарито.Виж каква обтекаемост има и едното и другото и ще видиш че логиката сочи именно в полза на ферото ;)
P.S.възможно е да бъркам относно килограмите даунфорс но съм сигурен че не е 700кг при 300км/ч при евото :) 100-150 ли беше... :?: при 100мили/ч

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2523
Регистриран на: 21.11.2004
Местоположение: Sofiq

Мнение от BAYRON » 20 Ное 2005, 3:57

според мен на голям двигател толкова тунинг не му трябва 8) той по малко се влияе от въздушното съпротивляние иначе се съгласен с повечето неща само с едно не съм .Височината на колата така наречение клиренс не влияе на въздушното съпротивление и преди да скочи някой да ме опровергава не ка ме чуе . Колкото е по ниска колата толкова има повече съпротивление това е какта а колата я свалят за да е по устойчива не за да и се намали коефициента на съпротивляние както прочетох.
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 698
Регистриран на: 13.04.2005
Местоположение: Wherever I may roam...

Мнение от F-14 » 20 Ное 2005, 10:49

BAYRON написа:според мен на голям двигател толкова тунинг не му трябва 8) той по малко се влияе от въздушното съпротивляние иначе се съгласен с повечето неща само с едно не съм .Височината на колата така наречение клиренс не влияе на въздушното съпротивление и преди да скочи някой да ме опровергава не ка ме чуе . Колкото е по ниска колата толкова има повече съпротивление това е какта а колата я свалят за да е по устойчива не за да и се намали коефициента на съпротивляние както прочетох.

би ли се обосновал :)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 11.01.2003
Местоположение: Caracciola-Karussell

Мнение от bravo » 20 Ное 2005, 21:40

BAYRON написа:според мен.......

а според теб защо драгстерите са толкова ниски..... и изобщо колите за драг те много ли са стабилни ? А ония "ракети" (за справка виж рекламата на Е39 М5 ама не с Мадона която е ) които развиват скорости с тях в пустинята защо са ниски или викаш както дойде , хайде не се излагай , ах и друго аз с летци за аеродинамика не бих спорил ноооо ти си знаеш :mhihi:

:OT:
бай дъ уей Бугати Ваерон има Cw = 0.36 :shock:
Най-мразя да съм прав!!!

ПредишнаСледваща

Назад към Основен Форум

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook