Отвъд сцеплението

Как издухах на старт едно Ferrari...

Модератори: mitaka7, Общи модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 07 Май 2011, 22:39

Събота вечер. 19:00. Решавам, че времето е доста подходящо да поразходя люБИМАТА по завоите на трасето Русе - Николово. Един приятел за компания, и привечерната разходка е уредена. Търпеливо изкачвам двулитровия шестак да достигне работна температура. Наближавайки КАТ с позволената за населено място скорост, умът ми се опитва да изпревари събитията, вече препускайки по скоростните завои, и парадоксално - този път с намерението да остави случващото се под контрола на добрата реакция и интуиция. Влизане с 60 в кръговото след КАТ, леко присвирване на предните гуми - само загатва за предстоящото. Сравнително дългия за мащабите си десен завой под моста разкрива скромните възможности на шасито и не толкова добрите гуми. Спокойно ускорение по правата, водеща към полигона. Изреждане на всичките пет предавки до скорост от около 90-100км/ч. Леко пускане на газта преди десния завой под моста, последвано от пълно отваряне на дросела при влизане в кривата. Подминавам табелата, указваща края на населеното място, съпроводено с плавно, но така приятно отваряне на агрегата в оборотите. При почти пълната липса на трафик за миг през главата ми мина идеята да карам на лимита на възможностите си, като след части от секундата прецених просто да мина през трасето, разчитайки на усета върху машината. Отново леко пускане на газта преди първия ляв завой, + факта, че 150 надхвърляха реалните ми възможности... по-скоро кураж, но на този етап от трупането ми на опит тези две понятия бяха еднозначни за мен. Влизане със 130 и мигновено подаване на газ. Бързо ме обзема сладкото усещане как автомобила влиза доста бързичко в завоя, усилието от мотора кара задницата да прилегне по този уникален начин, създавайки чувство за сигурност. Следващия ляв завой протича по идентичен начин, с една идея по-скоростно. Около 140... не знам, струва ми се неразумно да се взирам прекалено дълго в скоростомера. Оставайки на 5-та предавка стрелката за момент докосва малкото деление след 160. Знаейки колко коварен и опасен е десния завой на върха връщам газта, по-добре да играя на сигурно. Комбинацията от криви при спускането е нова за мен. Първата е доста плавна и скоростна, докато втората е малко по-остра и подла. Леко спускане на баира. Десен мигач, отвеждащ ме към Текето. Пред очите ми се отваря последната, така атрактивна двойка завои. Връщане до 3-та предавка, с намерението да си поиграя със задницата при евентуална загуба на сцепление. И тук усетих какво имаше предвид един приятел, като ми каза "Точно когато си мислиш, че ще изтървеш колата, точно тогава можеш да я вкараш с още повече". Втория - ляв завой, още веднъж доказа думите му. Сякаш колата искаше да й се доверя, и да я натисна още, и още... Без колебание го направих, а тя ми показа, че не е била напразна вярата ми в нея. Намиране на добро място на паркинга, оставяйки шестака да поработи 2-3 минути на място. Кратка почивка на кока-кола и картофки, и отново сядайки в колата, поемайки по обратния път. Бяха минали едва 5 минути, откакто започна да ръми. Ползвах завойте около езерото, за да се опитам да оценя пътната настилка. Стори ми се измамно добре, затова реших да вкарам бимата в обороти нагоре по баира, с ясната цел да усетя някаква загуба на сцепление, която да опровергае първоначалната ми оценка. Само че нищо подобно не усетих, и оборотомера продължи да заема същата позиция, но с предавка надолу. Отново минимален трафик. Насрещното беше чисто. Може би половината от пътя прекарах там. Ритмично изпреварване на 3-та предавка на автомобил по правата пред полигона. След секунди същото и с кола, малко преди набливажане на десния завой за към кръговото на КАТ. Прибирайки се със 110 в дясна лента, с леко отпускане на газта, бях неприятно заслепен от фарове... което доведе до пропускане на влизането в десния завой. За части от секундата лек десен волан, карайки задницата да загуби сцепление върху вече доста лигавия асфалт, мигновено последван от ляво чукване, което успя да стабилизира автомобила. Вече сравнително спокойно можех да вкарам колата в завоя, имайки едно на ум, че може и да не се задържа далеч от мантинелата, но отново доверявайки се на машината. Влизайки в града карах с не повече от 50-60. Осмислях току що случилото се. Изключително противоречиви чувства. Повече яд заради доста тъпата постъпка, отколкото радост от успешното хващане на колата. Грешката ми беше очевидна, но факта че излязох от ситуацията само с лека уплаха, и адрелиналин на максимум, ме накара да мисля, че няма случайни неща. Че колкото и странно да звучи, това трябваше да се случи, за да ме поучи да преценявам по-добре обстоятелствата. И да ми даде капка увереност. Да ми покаже, че слава богу съумявам да контролирам събитията така, че да няма негативни последици. Дали е самоувереност... не. Три часа след случката в мен още е чувството за неразумна постъпка. И продължава да бъде доста над мисълта за подобряващите ми се умения.

Знам, че ще има какви ли не коментари от рода на "браво, че си овладял колата", или "от келешлък е можело да се убиеш". Но нали се сещате - аз пускам темата, за да прочета всичко това, без значение какво е то. На фона на самокритиката, която си правя, подобни коментари не биха ме накарали да помисля другояче върху нещата. Просто ми е интересно какви са вашите мнения. Или пък да споделите как се справяте в подобни ситуации. Но като цяло посланието на темата е да се опитваме да преценяваме на максимум обсоятелствата. Нещо, което аз не направих тази вечер.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 28.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
Мечтае да кара: е36 с осмак
Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Boyadjiev » 07 Май 2011, 22:52

Като ти тръгне колата в завой, никога не натискай спирачка, овладей паниката/адреналина и само с волана ;) И умната че такива ситуации са си баш късметЯ за да не попаднеш на малко по-лигаво и да ти отвори такъв ъгъл колата че да не можеш да го компенсираш с волана. А чувството като си напряко на пътя и просто се возиш настрани и няма какво да направиш е ... хмм.. не особено пленително и завладяващо :mhihi:
Изображение Изображение Изображение
Уважавай другия, независимо каква кола кара.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 07 Май 2011, 23:03

Boyadjiev написа:Като ти тръгне колата в завой, никога не натискай спирачка, овладей паниката/адреналина и само с волана ;) И умната че такива ситуации са си баш късметЯ за да не попаднеш на малко по-лигаво и да ти отвори такъв ъгъл колата че да не можеш да го компенсираш с волана. А чувството като си напряко на пътя и просто се возиш настрани и няма какво да направиш е ... хмм.. не особено пленително и завладяващо :mhihi:


Като ми поднесе не знам с колко бях. Вероятно с около 90. Не се паникьосах, все пак имах кола за овладяване :mhihi: В първия момент контрирах с волана. То се наложи малка корекция, понеже поднасянето не беше голямо, но при тая скорост си се усеща. И след това натиснах леко спирачка, щото знам че не са ми цвете гумите и може да се понеса към мантинелата. След това вече си я вкарах с завоя и всичко беше ок. Абе тъпо си стана, щото колата в насрещното така ме заслепи, че за миг изключих, че изобщо има завой. И поднасянето си го направих аз като чукнах малко по-рязко десен волан, уж да я вкарам в завоя, като то логично не можеше да стане с тая скорост.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 546
Регистриран на: 31.03.2009
Пол: Мъж
Кара: го по тъч линията на живота..

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от M3 E92 » 08 Май 2011, 20:05

Бе то май у всички, които карат BMW, има един вроден рефлекс да игнорираме спирачния педал и да контрираме с волан, поне при мен е така :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 08 Май 2011, 20:36

M3 E92 написа:Бе то май у всички, които карат BMW, има един вроден рефлекс да игнорираме спирачния педал и да контрираме с волан, поне при мен е така :mhihi:


:yes: Баш така си е. На мен за втори път ми се случва да поднесе неочаквано при подобна скорост (първия път беше на магистрала със 120, валеше дъжд :mhihi: ), и за миг не съм помислил да докосна спирачката. Чак след като стабилизирам колата тогава. Иначе другото, което ми казаха е, че стане ли нещо в завой - задължително предавка надолу (естествено ако е възможно). Снощи това поднасяне ми се случи на 3та с към 90-100, и аз не знам точно. Ако беше на 4-та или 5-та едва ли щях да съумея да смъкна предавка толкова бързо, просто нямам нужния опит, и можеше колата да стане трудничка за овладяване.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 406
Регистриран на: 1.11.2008
Местоположение: Асеновград
Пол: Мъж
Кара: мноого черно Е28

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от BRAAT » 11 Май 2011, 23:23

Щом си си извадил изводите сам, значи имаш напредък с "майсторлъка" !!! :yes: Ходил съм няколко пъти натам,до това езеро преди 5-6 год. и още тогава съм си представял как ли ще е да си покарам акулата на "мръсна" газ там. Сега вече знам :mhihi:
SHARK-а му е майката!!!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 12 Май 2011, 6:24

BRAAT написа:Щом си си извадил изводите сам, значи имаш напредък с "майсторлъка" !!! :yes: Ходил съм няколко пъти натам,до това езеро преди 5-6 год. и още тогава съм си представял как ли ще е да си покарам акулата на "мръсна" газ там. Сега вече знам :mhihi:


Ами отиди пак, защото се убедих, че няма нищо общо с представите :mhihi: Уникално е трасето, стига да няма много трафик, за да може да се кара спокойно. Доста трябва да се внимава обаче. Мен един приятел ми препоръча мястото, но ме предупреди да не я натискам до долу без негово присъствие (чисто приятелски, щото момчето кара невероятно, и иска да ме научи на доста неща). Така се получи, че преди тая случка ходихме на кръга от БГ шампионата в Търново, и навръщане той ми беше навигатор :mhihi: и познавайки много добре пътя на всеки подходящ завой "Давай, мачкай я!". Сам не бих я натискал така, и за тоя един час до Русе общо взето навлязох в материала. Та реших да се пусна към Текето, и разликата от преди е огромна - много по-чисто и плавно каране, съответно с по-висока средна скорост. Дори момчето, което беше с мен, въпреки че не шофира по тоя начин, забеляза разликата. Живот и здраве да дойда на някоя сбирка на полигона в Русе, може да се пуснем нататък да се позабавляваме :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 406
Регистриран на: 1.11.2008
Местоположение: Асеновград
Пол: Мъж
Кара: мноого черно Е28

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от BRAAT » 12 Май 2011, 23:57

:lalala: Ноооооо колега, не че нещо ама съм от Асеновград, а и в момента не съм в БГ.
С удоволствие обаче приемам това предизвикателство. Идвал съм 5-6 пъти в Русе за състезания по гребане. центъра ви е прекрасен , на мен лично мн. ми допадна, а и дискотеките ви са на ниво. Със сигурност щеходя пак в русе и ще се радвам истински да се запозная и там с някой БМВ ентусиаст!!! Поне за по :bchug:
SHARK-а му е майката!!!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 13 Май 2011, 16:51

BRAAT написа::lalala: Ноооооо колега, не че нещо ама съм от Асеновград, а и в момента не съм в БГ.
С удоволствие обаче приемам това предизвикателство. Идвал съм 5-6 пъти в Русе за състезания по гребане. центъра ви е прекрасен , на мен лично мн. ми допадна, а и дискотеките ви са на ниво. Със сигурност щеходя пак в русе и ще се радвам истински да се запозная и там с някой БМВ ентусиаст!!! Поне за по :bchug:


:yes: Драскай едно лично като идваш, ще се посъберем фенове. Аз все още не познавам колеги от Русе, но това ще е добър повод да се запозная.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от uCnaHeTcA » 15 Май 2011, 22:21

Извадил си късмет, че си се замислил без фалове... Че и там десния е много коварен и не носи на висока скорост без хубаво окачване и гуми :yes:
Много леви завои до т'ва Теке бре, къде ги видЕ :mhihi: Има десен към полигона(под моста), десен към баира, ляв по баира, десен на върха, леко ляв надолу, леко остър десен, лек ляв, мноооого ляв и си в Николово :mhihi: Май така беше :mhihi:
Много дупки, много "измамни" бабуни има, та внимавай да не излетиш на някой завой, ако нямаш хубаво окачване и гуми :yes:
Успех...
Все се каня да сменям дифа, за да те пробвам, че сега съм с крайно къс и няма смисъл, да видя колко ще ме биеш, че нали все пак гледам 190-200 коня май пишеше някъде, че е... Аз на моята се надявам на 160 да има, та ми е интересно просто колко ще падна :yes: Но за това ще ти пиша ЛС, когато го направя :yes: Ако си навит, разбира се...
П.П. Хубава история, все пак, браво :yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 15 Май 2011, 23:01

uCnaHeTcA написа:Извадил си късмет, че си се замислил без фалове... Че и там десния е много коварен и не носи на висока скорост без хубаво окачване и гуми :yes:
Много леви завои до т'ва Теке бре, къде ги видЕ :mhihi: Има десен към полигона(под моста), десен към баира, ляв по баира, десен на върха, леко ляв надолу, леко остър десен, лек ляв, мноооого ляв и си в Николово :mhihi: Май така беше :mhihi:
Много дупки, много "измамни" бабуни има, та внимавай да не излетиш на някой завой, ако нямаш хубаво окачване и гуми :yes:
Успех...
Все се каня да сменям дифа, за да те пробвам, че сега съм с крайно къс и няма смисъл, да видя колко ще ме биеш, че нали все пак гледам 190-200 коня май пишеше някъде, че е... Аз на моята се надявам на 160 да има, та ми е интересно просто колко ще падна :yes: Но за това ще ти пиша ЛС, когато го направя :yes: Ако си навит, разбира се...
П.П. Хубава история, все пак, браво :yes:


Абе чак 200 коня не са :mhihi: Но съм определено пред 323i. За завойте - десен под моста към полигона, лек десен към баира, ляв в подножието на баира, още един ляв, на върха лек десен (но много сляп), надолу лек ляв, много маняшки десен (тая вечер ходих - в завоя чисто със 140, излизане със почти 150), и последния много ляв (90 без натискане). Иначе си прав за бабуните и неравностите, но те са част от тънкостите на трасето. Иначе за вървеж - миналия път нагоре 165, с излизане от завоя на 5та. Ако я изръчкам на 4та, ще прескочи 170 сигурно, но няма смисъл. После трябва да се намали доста за десния на върха. Драскай като ти се ходи, ще се разберем :yes:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 124
Регистриран на: 16.12.2009
Кара: E36 Class II
Мечтае да кара: Limited Edition
Детайли за колата: 209 255 481 704...style 24,sparco,eibach,bilstein,supersprint etc..

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от A.Stoyanov » 16 Май 2011, 21:23

Надявам се осъзнаваш,че 160-170 не е майтап,особено за този път ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 17 Май 2011, 6:38

A.Stoyanov написа:Надявам се осъзнаваш,че 160-170 не е майтап,особено за този път ...


Ами за мен в основата на шофирането, независимо какъв тип е то, е да осъзнаваш какво правиш. Риск винаги има, но целта е да се стремим да приведем вероятността за него до минимум. И да се учим от грешките си, защото всеки прави грешки но успява този, който се учи от тях. Все клишета станаха :mhihi: ама пък са си верни. Надявам се повече колеги да мислят като нас, и да преценяват къде може да се натиска и къде не. Да цитирам един мой познат от преди няколко дни: "Просто не беше мястото, където да му покажа че мога да карам по-добре от него" (в контекст е, но схващате идеята).

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 52
Регистриран на: 30.03.2011
Местоположение: Самоков
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 525d

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от black hawk » 27 Май 2011, 23:05

Привет, първо браво, че си се справил то който не кара той не е попадал в такива ситуации.


Dirty M5 driveR написа:
M3 E92 написа:Бе то май у всички, които карат BMW, има един вроден рефлекс да игнорираме спирачния педал и да контрираме с волан, поне при мен е така :mhihi:


Иначе другото, което ми казаха е, че стане ли нещо в завой - задължително предавка надолу (естествено ако е възможно). .



Другото което искам да кажа е нека ти тръгне дупето на колата на е*ем ти страна в завоя пък ти си сваляй предавки. На мен няколко пъти ми се е случвало да ми поднесе в завой и то на мокро въпреки, че не е било с БМВ, а с един бус Форд Транзит ТДЦИ 140 коня със задно и съм го изправял само с контра с волана и отпускане на газта. Всеки си преценява, аз лично не бих се заиграл с предавките. ;) Поздрави :wave:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Отвъд сцеплението

Мнение от Dirty M5 driveR » 28 Май 2011, 17:51

black hawk написа:Привет, първо браво, че си се справил то който не кара той не е попадал в такива ситуации.




Другото което искам да кажа е нека ти тръгне дупето на колата на е*ем ти страна в завоя пък ти си сваляй предавки. На мен няколко пъти ми се е случвало да ми поднесе в завой и то на мокро въпреки, че не е било с БМВ, а с един бус Форд Транзит ТДЦИ 140 коня със задно и съм го изправял само с контра с волана и отпускане на газта. Всеки си преценява, аз лично не бих се заиграл с предавките. ;) Поздрави :wave:


Много истина има в това, което си казал :yes:

Иначе за поднасянето - тръгвала ми е на 5-та със 120, и единствено с волана я изправих. То номера е да усетиш колата, пък как ще я овладееш... то ти иде отвътре, практически няма време за мислене, бърза реакция се иска, хладнокръвност, и така :)

Следваща

Назад към Страхотни истории

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook