Въртящ момент, предавки, коне - във този ред
Модератор: cww
44 мнения
• Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
alx написа:идеята на тази тема е да представи технически положения не като във учебник а като простичък разказ така че да е разбираемо за всички фенове без оглед на това дали обичат точните науки....
Разбирам това - прочети първия ред от поста. Това, което исках да обясня е, че това не е приказка, а наука и предполага по-сложна материя, терминология, техническо мислене и т.н., т.е. не е лъжица за всяка уста. Предполага се този форум да образова и да дава достатъчно информация за тези, които искат да я намерят.
Помисли само върху постовете на тези които твърдят, че вече им е станало ясно. Кое мислиш им е станало ясно? Ако се видиш с тях след някой друг ден, накарай ги с техни думи да ти обяснят основните постановки и силовото задвижване на автомобил и тогава напиши едно Re:.
GIORCETO написа:BMX написа:....
хехе .. не свиквай да четеш учебници и да им вярваш много. Нещата на теория и практика са малко различни.
Абсолютно грешно! Това, което виждаш на практика, дори и автомобилът който караш, е предмет на задълбочени теоритични постановки.
Може би говориш за случаите, когато в теорията се описват идеални порцеси, идеални двигатели, идеални характериситики? Това се прави със съвсем друга цел, но да твърдиш, че "теорията и практиката са малко различни", както и "не чети учебници.." е меко казано елементарно.
Последна промяна BMX на 28 Ное 2004, 11:25, променена общо 2 пъти
BMX написа:......
Аз от опит знам, че най-лесно е да критикуваш, макар в този случай да си прав отчасти...
След като проф. Йордан Димитров ли беше ти е преподавал, значи верочтно ги знаеш нещата. Ами аз скромно мога да предложа да напишеш ти допълнение към тази тема в там каквато система каза, СИ ли беше , та да стане ясно в познатите ни от списанията мерни единици кое какво е и защо е такова.
Дори може е би е добър вариант да сканираш учебника там ако има някои по-интересни неща или да го снимаш на по-стойностните уроци или каквото са там и да го сложиш да го четем. Тогава може би ще е максимално полезно за всички, а предполагам и за alx също и следващата му тема ще е още по-добра.
Успех
Postman написа:...
Първо поясних, че не се заяждам с ALX.
Относно това да сканирам учебник - звучи доста абсурдно. Тук не става въпрос за ръководство, което отваряш и вадиш някакви стойности, а теоретичен материал.
Това отговаря и на другия ти въпрос - защо не доразвия темата.
Това дали ги знам нещата - старая се да чета въпреки, че има неща които не са ми ясни (например начин на действие на автоматична предавателна кутия) и тепърва предстои да ги науча, макар да се предполага че трябва вече да ги знам :-).
Относно системата Si - в нея са описани всички дименсии на различните величини, т.е единица за маса е кг, единица за въртящ момент е Nm и т.н. Идеята беше, че мнозина от Вас (в това число и аз) сме свкнали да приемаме информацията в този вид, а не чрез другите мерни единици. Примерно, много по-разбираемо е да се използва за разстояние стойности с дименсия "метър" отколкото "фут", нали?
BMX написа:Разбирам това - прочети първия ред от поста. Това, което исках да обясня е, че това не е приказка, а наука и предполага по-сложна материя, терминология, техническо мислене и т.н., т.е. не е лъжица за всяка уста. Предполага се този форум да образова и да дава достатъчно информация за тези, които искат да я намерят.
... много точно си го написал- та по този повод- моята идея е да направя една суха материя малко интересна- лъжица за всяка уста- или поне да се опитам. четящите много добре си знаят колко го разбират или се интересуват от материала- ако някои е по-любознателен- ще ходи да чете издържаната техническа литература. аз лично мисля че във случая подобряването на нивото на общата култура във форума е важното- а не разликата между нм и паунд/фут. надявам се че ми разбираш гледната точка.
аз лично мисля че споделянето на практически познания и факти без да задълбаваш много е най-лесния начин да запалиш някой по определена тема. ако ти кажа че "дизелите са по-бързи на ниските предавки а бензините- на високите" мисля че ще възбудя повече интерес от колкото ако ти отворя страница Х от някои автомобилен буквар и цял ден те замерям със формули за компресия, ход на буталата и изотермични процеси
алекс
трабант 601с
разни други возила
трабант 601с
разни други возила
BMX написа:Първо поясних, че не се заяждам с ALX.
Това е ясно, не съм казал че се заяждаш, казах за критиката
BMX написа:Относно това да сканирам учебник - звучи доста абсурдно. Тук не става въпрос за ръководство, което отваряш и вадиш някакви стойности, а теоретичен материал.
Ами да, знам че е абсурдно и затова ти го предложих - идеята ми беше, че ако човек иска да бъде полезен, усилието трябва да дойде от него .
BMX написа:Това отговаря и на другия ти въпрос - защо не доразвия темата.
Това дали ги знам нещата - старая се да чета въпреки, че има неща които не са ми ясни..
Е точно тези неща очевидно ги знаеш. То тази тема не е написана за мен, нито очевидно за теб, написана е за хората чиито подобни знания са хаотично разхвърляни в главата струва ми се.
BMX написа:Относно системата Si - в нея са описани всички дименсии на различните величини, т.е единица за маса е кг, единица за въртящ момент е Nm и т.н. Идеята беше, че мнозина от Вас (в това число и аз) сме свкнали да приемаме информацията в този вид, а не чрез другите мерни единици. Примерно, много по-разбираемо е да се използва за разстояние стойности с дименсия "метър" отколкото "фут", нали?
Струва ми се че ти няма смисъл да очакваш да научиш нещо ново от подобни теми, защото достатъчно си зает с тях в университета, а и не само с тях, ами и с още много около тях, тъй че в каквато и мерна единица да е написано, информацията все си е информация и ти не би следвало да имаш проблем с превръщането на мерните единици.
Естествено е, че тази тема, както и нито една тема, в който и да е Интернет форум, не може да бъде като в учебник и в този смисъл подобни критики за мерните единици при това от настоящ или бъдещ инженер са странни. Авторът е отделил от ценното си време (а той е самоук както станя ясно, за разлика от повечето студенти по Транспортна техника) за да напише тази тема. Нито един студент обаче не е направил нещо подобно досега и не е писал по теми, изучавани в училище, защо ли? Може би точно те са хората, които биха били полезни на останалите, който обичат БМВ-тата си, но не следват "Автомобилна техника" в случая. Този форум се чете от много хора и може би би било добре тези, който знаят и изучават автомобилни науки, по често да пускат сами такива и други теми, а не да се хвърлят да доуточнят еди кой си детайл, който автора примерно не е употребил на място.
Или просто да си мълчат.... ей така, от уважение към труда на човека.
Виж, ако нещо не е истина, тогава е дръг въпрос...
Нямам никакви претенции да съм прав в случая...
- Engi
- Нощния ездач
- Мнения: 3522
- Регистриран на: 13.07.2003
- Местоположение: Sofia
- Пол: Мъж
- Кара: дългия по таван
- Giorceto
- Дружба Тийм
- Мнения: 5675
- Регистриран на: 4.05.2002
- Местоположение: Keep walking
- Пол: Мъж
- Кара: 535xD
BMX написа: Може би говориш за случаите, когато в теорията се описват идеални порцеси, идеални двигатели, идеални характериситики? Това се прави със съвсем друга цел, но да твърдиш, че "теорията и практиката са малко различни", както и "не чети учебници.." е меко казано елементарно.
Както аз .. така може би и ти учиш в ТУ двигатели и т.н. Та това дето съм ти го написал гледам си го разбал мнгоо добре. Всичко което се разглежда като формули и т.н. е в идеални условия. При наличието на висока темпеартура например доста от параметрите се променят. Другото: написаното важи за неща който .. как да кажа .. са доста далеч от нас. Там става въпрос за елементи подложени и тествани на определени сили (огъване,усукване и т.н.) Елементи покрили определени параметри по ТУф или по ИСО. Такива в БГ ще намериш или на много висока цена или рядко с някоя шпилка ще ти дадт сертификат за качество или ше ти го покажат. Това имам в предвид като ти казвам че неата на практика и на теория се разминават. Говорим за ИДЕАЛНИ условия и за ГАРАЖНи условия .. А за учебника на г-н Йорданов ми .. той ми преподава един семестър и често ми се случва да се консултирам с асистента му така че заставам твърдо зад теб че учебника е много добър (като изключим многото правописни грешки)
П.С. Дано си успял да ме разбереш защото и на мен ми е малко трудно
Докъдето и да си стигнал, продължавай напред...
Почивки в Турция Почивка в Алания| Почивка в Дидим| Доставка от Англия|
Почивки в Турция Почивка в Алания| Почивка в Дидим| Доставка от Англия|
- viper
- Crash Master
- Мнения: 1883
- Регистриран на: 22.03.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: '86 316; '89 520i
- Мечтае да кара: Е28 М5
Всичко ясно, само имам един въпрос...
Как да си обясня следното:
М10/В20 M10B20 М20В20
Nm 165/3700rpm 165/3700rpm 160/4000rpm
PS 115/5800rpm 115/5600rpm 122/6000rpm
Дали имате някаква идея?
Как да си обясня следното:
М10/В20 M10B20 М20В20
Nm 165/3700rpm 165/3700rpm 160/4000rpm
PS 115/5800rpm 115/5600rpm 122/6000rpm
Дали имате някаква идея?
- Един
- Вече кара БМВ
- Мнения: 1187
- Регистриран на: 18.10.2002
- Местоположение: Козлодуй
- Кара: Двуглава ламя.
viper написа:....
Ей ти една картинка, базирана на тези цифри. Това са само въртящите моменти на трите двигателя в зависимост от оборотите. Аз съм построил кривите, така че не претендирам за истинност.
Какво виждаме от картинката:
М10 тегли по-яко на ниски обороти.
След 4000 оборота шестака има повече въртящ момент.
Или иначе казано:
М10/В20 има 141 Нм до 5800 оборота и след това падат рязко..
М10В20 Има 146Нм при 5600 оборота,след това падат и при 5800 има <140
М20Б20 има 145Нм чак до 6000 оборота и чак след това почват да падат.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Преди да монтирате нещо "спортно" на автомобила си, поинтересувайте се поне за какъв спорт е.
- viper
- Crash Master
- Мнения: 1883
- Регистриран на: 22.03.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: '86 316; '89 520i
- Мечтае да кара: Е28 М5
Идеята ми беше, как стана така, че два идентични мотора мах конски сили им е при различни обороти, при условие, че въртящият им момент е еднакъв и то при еднакви обороти.... в смисъл някак ми е нелогично, имайки гореспоменатото от АЛХ.
Държа да спомена, че не се заяждам.... поне сега
Държа да спомена, че не се заяждам.... поне сега
viper написа:Всичко ясно, само имам един въпрос...
Как да си обясня следното:
М10/В20 M10B20 М20В20
Nm 165/3700rpm 165/3700rpm 160/4000rpm
PS 115/5800rpm 115/5600rpm 122/6000rpm
Дали имате някаква идея?
хващаме м10/б20 и м10б20
при 3700 оборота имат еднакви коне (от еднаквия момент)
имат по 115 коня съответно при 5800 об/мин и 5600 об/мин (за м10б20), т.е. м10б20 има повече момент около 5600 об/мин (коне = обороти * момент ), отколкото има м10/б20 при 5800
аз не бих правил генерални изводи от 2 точки на крива:)
<br>
br
br
- Dr.Schnaps
- младши ентусиаст
- Мнения: 485
- Регистриран на: 5.03.2003
- Местоположение: Sofia i drugi
- Пол: Мъж
- Кара: E90LCI и E30 Cabrio
Абе аз мислех да не се обаждам по та3и тема 6тото ми е ясно 4е хората искат да 4етат и вси4ко да е ясно и просто( това е ра3бираемо, моля никои да не се 3асяга), и много добре ми е ясно 4е долните няколко реда с математика и фи3ика от 8/ми клас въоб6те няма и да ги про4етете до края.
Аз оба4е се 4увствам длъжен да ги пусна, дори и никого да не интересуват- 3а6то ли?
Еми не го намирам за нормално да прави6 тунинг в гаража и затова да отри4а6 вси4ко теорити4но и да кара6 на- Проба- Гре6ка. Да се вкарват сума ти пари а да не се знае какво се прави.
Като наи пресен пример се се6там- Двигателя ве4е се сглобява и е правена специална дебела гарнитура с подложка за да се декомпресира ама тои ве4е е по4ти монтиран, а никои не 3нае каква 6те му е степента на сгъстяване а се смята ъа 1 минута с x.z=y (моля никои да не се обижда) но това е несерио3но, 3а мен.
3атова ето тука малко мноооого теория с малко прости думи.
А ако колегата ВМХ сега след като вси4ко е написано иска да обясни на хората как седят не6тата с Автомобилите, нека се 4увства свободен да и3пол3ва моя пост 3а основа и да си спести писането.
-----------------------------------------------------------------------------------
Силов баланс на автомобила
Поради големия интерес към това какво става когато променим някои не6та по автомобила(освен двигателя) и поради доста простите математи4ески zависимости които се иzполzват zа описването на реzултатите ре6их да пуснa таzи тема която сте даде отговори на много въпроси и сте породи осте пове4е такива.
За да се раzбере zасто имаме предавателна кутия а не караме беz такава трябва да се погледне Фиг.1, където е покаzана идеалната характеристиката 3a един двигател- характеристика с постоианна мо6тност на Мостноста и Върт. момент и таzи на ДВГ.
3на4и 4ре3 предавателната кутиа ние сте се стремим да увели4им Върт. момeнт в ниските скорости и да поддърzаме мостноста блиzка до постоянна.
При първона4ално проектиране на силовия баланс на автомобила е zададена Вън6ната Скоростна Характеристика на Двигателя (Фиг. 2).
Основна характеристика на двигателиа е Въртястия Момент- М(N.m).
Мостноста Р (кW) е равна на въртястиа моmент по ъгловата скорост или- P=M.n/9550, където n(1/мин) са оборотите на двигателя.
Съответно в автомобила имаме предавателна кутия с предавателно 4исло i1(раzли4но zа всиака предавка) и главно предаване с пред. 4исло i2. Така обстото предавателно 4исло на трансмисията е i=i1.i2
Периферната сила която постигаме на колелата на автомобила е
Fп=M.eta.i/r (формула 1), kato eta e КПД на тарнсмисията, а r е динами4ния радиус на търкаляне на колелото.
Таzи периферна сила е, каzано на прост еzик, силата с която се отблъскваме от zемята напред като се върти zадвиzвастото колело. А zасто ни триабва таzи сила? Тя ни трябва zастото вси4ки съпротивления сте ги представим като сили които деистват противополоzно на zадвиzвастата периферна сила и трябва да бъдат преодолени от нея.
Съответно zа всяка скорост на двиzение v (km/h) можем да полу4им съответнатните обороти n (1/min) на ДВГ и от Фиг 2 да от4етем съответвастия въртяст момент М и по формула 1 да сметнем Периферната сила Fп.
n се пресмята в zависимост от v по формулата n=1000.i.v/(2.pi.60.r), като v е в (km/h).
По тоzи на4ин моzем zа всяка скорост и всяка предавка да построим графиката на периферната сила Fп. На фигура 3 е дадена периферната сила zа автомобил с 4степенна предавателна кутия. Ако се сравни с идеалната характеристика от Фигура 1 виzдаме 4е в определени режими на работа(при 4естоти на въртене над максималния въртяст момент) се приблиzаваме до нея.
Ако приемем 4е автомобилът ни се двиzи по равен път беz вятър и беz да тегли ремарке, то на него му деистват само съпротивлението на въzдуха и на пътя.
Съпротивлението на пътя Fxi=f.G, f коеф. на съпротивление на търкаляне(приема стоиности от 0,007 до 0,025 и се увели4ава съвсем малко с увели4аване на скоростта), а G (N) е теглото на автомобила в Ниутони. 3на4и съпротивлението от търкаляне е по4ти постоянно и не zависи от скоростта.
Съпротивлението на въzдуха е по слоzно. То се определя от динами4ния напор на въ3духа (0,62.v^2), 4елната плост А (м^2)(може да се сметне приблиzително каzо бисо4ина по 6ирина по 0,9) и коефициента на въ3ду6но съпротивление Сw(или Cx в БГ литературата). В краина сметка Съпротивлението на въzдуха е Fw=Cw.A.0,62.v^2, и то zависи от квадрата на скоростта т.е. нараства много бърzо с увели4ение на скоростта.
Ако сега погледнем отново Фигура 3 където са нанесени теzи супротивления виждаме 4е Fп е по голяма от сумата на съпротивителните сили Fw + Fxi. Таzи раzлика е Fа която е силата оставаста zа ускорение на автомобила. Така по формулата F=m.a която като преобраzуваме в a=F/m, като m e във (kg) можем zа всеки момент да си пресметнем как сте ускорява автомобила т.е. колко сте "върви".
Когато периферната сила Fп стане равна на сумата от съпротивленията Fw + Fxi то автомобилът не моzе да ускорява пове4е и достига своята максимална скорост Vmax.
Ако някои е про4ел вси4ко това може би е нау4ил не6то ново и се надявам да се породят някои въпроси, които сте ми е интересно да обсъдим. В zаклиу4ение искам да каzа, 4е в горенаписаното не6тата са написани сравнително опростено и zа интересувастите се могат да zадълбо4ат темата в у4ебника "Автомобилна техника" от проф. Йордан Димитров.
--------------------------------------------------
И ако все пак някои е стигнал до края и иска да нау4и о6те не6то или има някаква неяснота 6те се радвам да помогна
Аз оба4е се 4увствам длъжен да ги пусна, дори и никого да не интересуват- 3а6то ли?
Еми не го намирам за нормално да прави6 тунинг в гаража и затова да отри4а6 вси4ко теорити4но и да кара6 на- Проба- Гре6ка. Да се вкарват сума ти пари а да не се знае какво се прави.
Като наи пресен пример се се6там- Двигателя ве4е се сглобява и е правена специална дебела гарнитура с подложка за да се декомпресира ама тои ве4е е по4ти монтиран, а никои не 3нае каква 6те му е степента на сгъстяване а се смята ъа 1 минута с x.z=y (моля никои да не се обижда) но това е несерио3но, 3а мен.
3атова ето тука малко мноооого теория с малко прости думи.
А ако колегата ВМХ сега след като вси4ко е написано иска да обясни на хората как седят не6тата с Автомобилите, нека се 4увства свободен да и3пол3ва моя пост 3а основа и да си спести писането.
-----------------------------------------------------------------------------------
Силов баланс на автомобила
Поради големия интерес към това какво става когато променим някои не6та по автомобила(освен двигателя) и поради доста простите математи4ески zависимости които се иzполzват zа описването на реzултатите ре6их да пуснa таzи тема която сте даде отговори на много въпроси и сте породи осте пове4е такива.
За да се раzбере zасто имаме предавателна кутия а не караме беz такава трябва да се погледне Фиг.1, където е покаzана идеалната характеристиката 3a един двигател- характеристика с постоианна мо6тност на Мостноста и Върт. момент и таzи на ДВГ.
3на4и 4ре3 предавателната кутиа ние сте се стремим да увели4им Върт. момeнт в ниските скорости и да поддърzаме мостноста блиzка до постоянна.
При първона4ално проектиране на силовия баланс на автомобила е zададена Вън6ната Скоростна Характеристика на Двигателя (Фиг. 2).
Основна характеристика на двигателиа е Въртястия Момент- М(N.m).
Мостноста Р (кW) е равна на въртястиа моmент по ъгловата скорост или- P=M.n/9550, където n(1/мин) са оборотите на двигателя.
Съответно в автомобила имаме предавателна кутия с предавателно 4исло i1(раzли4но zа всиака предавка) и главно предаване с пред. 4исло i2. Така обстото предавателно 4исло на трансмисията е i=i1.i2
Периферната сила която постигаме на колелата на автомобила е
Fп=M.eta.i/r (формула 1), kato eta e КПД на тарнсмисията, а r е динами4ния радиус на търкаляне на колелото.
Таzи периферна сила е, каzано на прост еzик, силата с която се отблъскваме от zемята напред като се върти zадвиzвастото колело. А zасто ни триабва таzи сила? Тя ни трябва zастото вси4ки съпротивления сте ги представим като сили които деистват противополоzно на zадвиzвастата периферна сила и трябва да бъдат преодолени от нея.
Съответно zа всяка скорост на двиzение v (km/h) можем да полу4им съответнатните обороти n (1/min) на ДВГ и от Фиг 2 да от4етем съответвастия въртяст момент М и по формула 1 да сметнем Периферната сила Fп.
n се пресмята в zависимост от v по формулата n=1000.i.v/(2.pi.60.r), като v е в (km/h).
По тоzи на4ин моzем zа всяка скорост и всяка предавка да построим графиката на периферната сила Fп. На фигура 3 е дадена периферната сила zа автомобил с 4степенна предавателна кутия. Ако се сравни с идеалната характеристика от Фигура 1 виzдаме 4е в определени режими на работа(при 4естоти на въртене над максималния въртяст момент) се приблиzаваме до нея.
Ако приемем 4е автомобилът ни се двиzи по равен път беz вятър и беz да тегли ремарке, то на него му деистват само съпротивлението на въzдуха и на пътя.
Съпротивлението на пътя Fxi=f.G, f коеф. на съпротивление на търкаляне(приема стоиности от 0,007 до 0,025 и се увели4ава съвсем малко с увели4аване на скоростта), а G (N) е теглото на автомобила в Ниутони. 3на4и съпротивлението от търкаляне е по4ти постоянно и не zависи от скоростта.
Съпротивлението на въzдуха е по слоzно. То се определя от динами4ния напор на въ3духа (0,62.v^2), 4елната плост А (м^2)(може да се сметне приблиzително каzо бисо4ина по 6ирина по 0,9) и коефициента на въ3ду6но съпротивление Сw(или Cx в БГ литературата). В краина сметка Съпротивлението на въzдуха е Fw=Cw.A.0,62.v^2, и то zависи от квадрата на скоростта т.е. нараства много бърzо с увели4ение на скоростта.
Ако сега погледнем отново Фигура 3 където са нанесени теzи супротивления виждаме 4е Fп е по голяма от сумата на съпротивителните сили Fw + Fxi. Таzи раzлика е Fа която е силата оставаста zа ускорение на автомобила. Така по формулата F=m.a която като преобраzуваме в a=F/m, като m e във (kg) можем zа всеки момент да си пресметнем как сте ускорява автомобила т.е. колко сте "върви".
Когато периферната сила Fп стане равна на сумата от съпротивленията Fw + Fxi то автомобилът не моzе да ускорява пове4е и достига своята максимална скорост Vmax.
Ако някои е про4ел вси4ко това може би е нау4ил не6то ново и се надявам да се породят някои въпроси, които сте ми е интересно да обсъдим. В zаклиу4ение искам да каzа, 4е в горенаписаното не6тата са написани сравнително опростено и zа интересувастите се могат да zадълбо4ат темата в у4ебника "Автомобилна техника" от проф. Йордан Димитров.
--------------------------------------------------
И ако все пак някои е стигнал до края и иска да нау4и о6те не6то или има някаква неяснота 6те се радвам да помогна
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
44 мнения
• Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани