октаново число, центровка, детонации
Модератор: cww
19 мнения
• Страница 2 от 2 • 1, 2
- madpetio
- Новият ПИКАСО
- Мнения: 5525
- Регистриран на: 29.04.2002
- Местоположение: гр.София
- Пол: Мъж
- Кара: The Dark Side of the Force
- Мечтае да кара: S
- Детайли за колата: E30 325i - RIP
E30 320is - RIP,sold
E24 635csi - sold
E36 316i coupe - sold
E46 320d sedan- sold
E36 325i coupe - sold
E36 318tds SW - sold
E36 316i sedan - sold
E39 525d sedan - sold
E46 320d SW - sold
E61 530xd LCI - sold
E30 318is coupe - sold
E46 320dA SW - sold
MB CLK270-sold
Е46 320Ci
E87
E30 320 cabrio
bawareca написа:Извинявам се че се намесвам, ама практиката учи
Една есенна утрин на '98 моят любим петак не можа да изкачи баира за Горни Лозен На 1-ва Тогава реших че вече е време за ремонт И бях прав
Май май малко по-рано му е бил нужен ремонта когато не го е качвал вече и на трета
"В крайна сметка влезнах в този спорт, защото обичам да карам коли, но не само да ги карам, а да ги карам възможно най-бързо! Ако трябва да искам да бъда запомнен с нещо, то нека нещото да бъде това!" Колин Макрей
Gorby написа:Искам само да те попитам, с какво вдигат октановото число на безоловния бензин? До колкото знам на "старото" ололвно гориво го качваха с оловен-тетраетил, на който химичната формула и пълното название не са за писане изобщо, и с колко октановото число на гаста е по-голямо от това на бензина (средно, все пак бензини много) и колко бензина е по-калоричен от гаста.
Това дето вдигат октана се наричаше:
метил-третичен-бутилов етер .... ако се не лъжа
Темата е изключително интересна
Тази тема е много интересна и затова реших да изкажа своето мнение, но първо искам да заема позиция.
От написаното досега ми се струва, че условно мненията се разделят на две групи: едната поддържа тезата, че горивото се самозапалва малко преди ГМТ поради високата температура и като следствие възниква детонация; втората поддържана като че ли само от Dr.Schnaps твърди че първо възниква нормално горене, което при определени условия преминава в детонационно. Ако не съм се ориентирал правилно ви моля да ме поправите .
Аз изцяло подкрепям втората теза, те детонацията никога според мен не е първично събитие, а напротив - винаги е следствие от физико-химичните процеси през периода на горенето и не е възможно да се самоинициира. Това явление, което подкрепя първата група си има друго име и то е калилно горене (запалване), а на английски обикновено се нарича preignition. Двата процеса са доста различни по отношение на причини за възникване и характер на протичане. Ще се опитам да подкрепя мнението ми с факти.
Температурата на самовъзпламеняване на бензини-въздушните смеси е около 515...525 градуса по Целзий (зависи от конкретния бензин). В момента на подаване на искрата, температурата на сместа в цилиндъра е по-ниска. Ако беше по-висока, то целия обем щеше вече да се е самовъзпламенил и ролята на свещта би била само да запуши отвора. При детонационно горене с максимална интензивност, обикновено изгарят детонационно не повече от 20% от сместа. Останалите 80% вече са изгорели и като резултат от променените условия в цилиндъра (силно нарастване на налягането и температурата) детонират останалите 20%. Температурата и налягането са обаче само необходими външни условия. Вътрешните условия за възникването на детонацията са качествата на бензина. Ще опитам да изкажа какво точно и как се случва. През процеса на сгъстяване, заедно с налягането се покачва и температурата. Когато тя достигне стойности около 200 градуса по Целзий, започват термичните преобразувания в молекулите на горивото (разлагане, рекомбинация и други, които не са ми известни), в резултат на което се образуват доста голям брой междинни химични продукти, най-нежеланите от които са прекисите. Прекисите доколкото знам са съединения с химична връзка между 2 съседни кислородни атома. Най-простият прекис е водородния ( Н2О2 или Н-О-О-Н ), който е силен окислител (перхидрола е 30% воден разтвор на водороден прекис) и като такъв е способен да разкъса собствената си молекула и да окисли всеки свободен радикал, откъснал се от молекулата на горивото. Радикалите са части от молекулата, които имат един или повече несвързани електрони и са също така силни редуктори. Когато в процеса на сгъстяване непрекъснато се увеличава температурата, едновременно с нея се увеличава и концентрацията на прекиси и свободни радикали. Когато се подаде искрата, тази концентрация никога не е достатъчно висока, за да предизвика детонация при текущата температура. Когато започне горенето, отделената топлина повишава налягането и температурата, с което значително намалява разстоянието между молекулите и съществено улеснява встъпването им в окислително-редукционна реакция (на тези, които още не са реагирали). В тези нови условия, в които се оказват прекисите и радикалите вече са налице условията за детонация и тя започва. Веднъж започнала, никой не може да я спре. Ако сместа детонира преди да е подадена искрата (както имаше предположения), това означава че двигателя ще работи много твърдо (подобно на дизеловите) защото налягането би следвало да се повиши почти мигновенно, а то не е така. Всеки, които е чел по този въпрос е виждал графики на налягането в цилиндъра при детонация и там единствената разлика със случаите, в които няма детонация, е накъдряне на кривата и то доста след ГМТ. Това означава, че около и преди ГМТ, нещата си се развиват еднакво и при двата вида горене.
Ще се опитам и да напиша каква според мен е ролята на бензина и защо едните бензини са склонни, а другите не толкова към детонационно горене. Значи за да се развие една детонация са необходими както написах по-горе редуктор (радикали от горивото) и окислител (прекиси от най-различен вид). Защо при качествените бензини е по-трудно да се предизвика детонационно горене. Явно, че едно от двете или двете липсват или са недостатъчни (имат малка концентрация). Високооктановите бензини са смес от въглеводороди с разклонени пространствени вериги и такива с пръстеновидна и полициклична структура, докато нискооктановите освен такива имат и доста от въглеводородите с права верига. Т.е. и двата типа са смес от такива, но при високооктановитеправите молекули са много малко. Разклонените пространствени молекули имат по-малка склонност към отделяне на радикали поради по-големте сили на привличане в самата молекула (по-малки разстояния) и поради това енергията им на разкъсване е малко по-голяма. Енергията се взима от температурата в цилиндъра, поради което отделянето на едно и също количество радикали от високо и нискооктановите бензини става при различна температура (при по-висока за високооктановите). Това означава, че при по-малко отделено количество радикали, по-малко ще са и прекисите, тъй като те се образуват от водорада от радикалите и кислорода от въздуха. Като цяло общата концентрация ще намалее при една и съща температура при употребата на високооктанов бензин. Освен това, другата основна съставка на тези бензини (поличикличните и пръстеновидните въглеводороди) са наситени на водород в ощте по-малка степен от разклонените, така че отделят още по-малко свободни водородни атоми, което допълнително се затруднява и от голямата полярност на молекулата им.
Ако погледнем например метанола и се опитаме да си обясним защо той е толкова стабилен и трудно детонира, ще видим че там нещата имат малко по-друго обяснение. Неговата температура на самовъзпламеняване не е много по-висока от тази на бензина - 535 градусая по Целзий. Обаче кислорода в молекулата му (по-точно хидрокилната група -О-Н ) превръща цялата молекула в силно полярна и прави отделянето на радикали и свободни водородни атоми много по-трудно (заради големите сили на привличане между -О-Н групата и СН3-радикала).
Както може де предположи, това е едно съвсем повърхностно обяснение на процестите, които се случват в цилиндъра. За съжаление никой от нас не е бил вътре и едва ли някога ще бъде, така че можем да разменяме мисли единствено на база на прочетеното тук и там. Искa ми се да го обясня още по-подробно и логически свързано, но за съжаление нямам капацитет за подобно нещо.
Ако тук има инженер-химици с сериозни познания по химия на горивата, нека се включат за да стане дискусията абсолютно достоверна.
На базата на написаното, аз твърдо заставам зад тезата че детонацията винаги е следствие на един нормално започнал горивен процес и никога не се получава (защото не може) от само себе си преди подаването на искрата. Отворен съм към критика.
УВАЖЕНИЕ
От написаното досега ми се струва, че условно мненията се разделят на две групи: едната поддържа тезата, че горивото се самозапалва малко преди ГМТ поради високата температура и като следствие възниква детонация; втората поддържана като че ли само от Dr.Schnaps твърди че първо възниква нормално горене, което при определени условия преминава в детонационно. Ако не съм се ориентирал правилно ви моля да ме поправите .
Аз изцяло подкрепям втората теза, те детонацията никога според мен не е първично събитие, а напротив - винаги е следствие от физико-химичните процеси през периода на горенето и не е възможно да се самоинициира. Това явление, което подкрепя първата група си има друго име и то е калилно горене (запалване), а на английски обикновено се нарича preignition. Двата процеса са доста различни по отношение на причини за възникване и характер на протичане. Ще се опитам да подкрепя мнението ми с факти.
Температурата на самовъзпламеняване на бензини-въздушните смеси е около 515...525 градуса по Целзий (зависи от конкретния бензин). В момента на подаване на искрата, температурата на сместа в цилиндъра е по-ниска. Ако беше по-висока, то целия обем щеше вече да се е самовъзпламенил и ролята на свещта би била само да запуши отвора. При детонационно горене с максимална интензивност, обикновено изгарят детонационно не повече от 20% от сместа. Останалите 80% вече са изгорели и като резултат от променените условия в цилиндъра (силно нарастване на налягането и температурата) детонират останалите 20%. Температурата и налягането са обаче само необходими външни условия. Вътрешните условия за възникването на детонацията са качествата на бензина. Ще опитам да изкажа какво точно и как се случва. През процеса на сгъстяване, заедно с налягането се покачва и температурата. Когато тя достигне стойности около 200 градуса по Целзий, започват термичните преобразувания в молекулите на горивото (разлагане, рекомбинация и други, които не са ми известни), в резултат на което се образуват доста голям брой междинни химични продукти, най-нежеланите от които са прекисите. Прекисите доколкото знам са съединения с химична връзка между 2 съседни кислородни атома. Най-простият прекис е водородния ( Н2О2 или Н-О-О-Н ), който е силен окислител (перхидрола е 30% воден разтвор на водороден прекис) и като такъв е способен да разкъса собствената си молекула и да окисли всеки свободен радикал, откъснал се от молекулата на горивото. Радикалите са части от молекулата, които имат един или повече несвързани електрони и са също така силни редуктори. Когато в процеса на сгъстяване непрекъснато се увеличава температурата, едновременно с нея се увеличава и концентрацията на прекиси и свободни радикали. Когато се подаде искрата, тази концентрация никога не е достатъчно висока, за да предизвика детонация при текущата температура. Когато започне горенето, отделената топлина повишава налягането и температурата, с което значително намалява разстоянието между молекулите и съществено улеснява встъпването им в окислително-редукционна реакция (на тези, които още не са реагирали). В тези нови условия, в които се оказват прекисите и радикалите вече са налице условията за детонация и тя започва. Веднъж започнала, никой не може да я спре. Ако сместа детонира преди да е подадена искрата (както имаше предположения), това означава че двигателя ще работи много твърдо (подобно на дизеловите) защото налягането би следвало да се повиши почти мигновенно, а то не е така. Всеки, които е чел по този въпрос е виждал графики на налягането в цилиндъра при детонация и там единствената разлика със случаите, в които няма детонация, е накъдряне на кривата и то доста след ГМТ. Това означава, че около и преди ГМТ, нещата си се развиват еднакво и при двата вида горене.
Ще се опитам и да напиша каква според мен е ролята на бензина и защо едните бензини са склонни, а другите не толкова към детонационно горене. Значи за да се развие една детонация са необходими както написах по-горе редуктор (радикали от горивото) и окислител (прекиси от най-различен вид). Защо при качествените бензини е по-трудно да се предизвика детонационно горене. Явно, че едно от двете или двете липсват или са недостатъчни (имат малка концентрация). Високооктановите бензини са смес от въглеводороди с разклонени пространствени вериги и такива с пръстеновидна и полициклична структура, докато нискооктановите освен такива имат и доста от въглеводородите с права верига. Т.е. и двата типа са смес от такива, но при високооктановитеправите молекули са много малко. Разклонените пространствени молекули имат по-малка склонност към отделяне на радикали поради по-големте сили на привличане в самата молекула (по-малки разстояния) и поради това енергията им на разкъсване е малко по-голяма. Енергията се взима от температурата в цилиндъра, поради което отделянето на едно и също количество радикали от високо и нискооктановите бензини става при различна температура (при по-висока за високооктановите). Това означава, че при по-малко отделено количество радикали, по-малко ще са и прекисите, тъй като те се образуват от водорада от радикалите и кислорода от въздуха. Като цяло общата концентрация ще намалее при една и съща температура при употребата на високооктанов бензин. Освен това, другата основна съставка на тези бензини (поличикличните и пръстеновидните въглеводороди) са наситени на водород в ощте по-малка степен от разклонените, така че отделят още по-малко свободни водородни атоми, което допълнително се затруднява и от голямата полярност на молекулата им.
Ако погледнем например метанола и се опитаме да си обясним защо той е толкова стабилен и трудно детонира, ще видим че там нещата имат малко по-друго обяснение. Неговата температура на самовъзпламеняване не е много по-висока от тази на бензина - 535 градусая по Целзий. Обаче кислорода в молекулата му (по-точно хидрокилната група -О-Н ) превръща цялата молекула в силно полярна и прави отделянето на радикали и свободни водородни атоми много по-трудно (заради големите сили на привличане между -О-Н групата и СН3-радикала).
Както може де предположи, това е едно съвсем повърхностно обяснение на процестите, които се случват в цилиндъра. За съжаление никой от нас не е бил вътре и едва ли някога ще бъде, така че можем да разменяме мисли единствено на база на прочетеното тук и там. Искa ми се да го обясня още по-подробно и логически свързано, но за съжаление нямам капацитет за подобно нещо.
Ако тук има инженер-химици с сериозни познания по химия на горивата, нека се включат за да стане дискусията абсолютно достоверна.
На базата на написаното, аз твърдо заставам зад тезата че детонацията винаги е следствие на един нормално започнал горивен процес и никога не се получава (защото не може) от само себе си преди подаването на искрата. Отворен съм към критика.
УВАЖЕНИЕ
- kay
- просветлен
- Мнения: 1421
- Регистриран на: 17.03.2003
- Местоположение: Йоханесбург, РЮА
- Мечтае да кара: по празни пътища
Има два различни параметъра, които са малко или много взаимосвързани, но не са едно и също нещо. Склонност към ранна детонация и равномерно изгаряне - т.е. детонация на сместа още преди искрата, и частична детонация в следствие на искрата. И двете са лоши, колкото по-равномерно изгаря бензина, толкова по-добре.
19 мнения
• Страница 2 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани