Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1618
Регистриран на: 1.10.2008
Пол: Мъж
Кара: BMW E90 330D
Мечтае да кара: ///M power
Детайли за колата: BMW - Bought My Wife

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Next » 14 Окт 2010, 13:10

1-Значи ли че блоковете на 316 и 318 са по удачни за турбо те чугунови ли са?
2- И да питам за спортните филтри гледам че имат защитна кутия. Доста снимки съм гледал на коли със спортни филтри и много малко от тях имат кутии. Задължителни ли са или е желателно да ги имаме?
3- Вярно ли е, че спортните филтри от реномираните марки прецакват дебитомера. Или само тези от 20 лв го прецакват.
Изображение

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 13:21

1) Чугунения блок си е по-държелив - вярно е.
2) Силно препоръчително е - така мотора смуче по-хладен въздух.
3) Това е спорно и всеки има своя гледна точка - аз примерно не съм привърженик на спортните филтри.
Si non confectus, non reficiat.

///Мтусиаст
Аватар
Мнения: 1079
Регистриран на: 16.04.2010
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: ///М3 и още нещо

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от rve » 14 Окт 2010, 13:22

По принцип въздухът, постъпващ в двигателя се цели да е максимално студен за да има по-голяма плътност и съответно да може да се отработи повече гориво. Това е и ролята на интеркулерите. Затова често може да се види конусен спортен филтър отведен в специално отделение, за да се изолира, доколкото е възможно, от топлия двигател.

старши СПАМ ентусиаст
Аватар
Мнения: 2264
Регистриран на: 8.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е30 чат-пат
Мечтае да кара: варел
Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от K_Ilkov » 14 Окт 2010, 13:33

Zagy написа:И М52 и М54 могат да се надуят, но rve е прав, че блоковете са от никасил (няква сплав на алуминия с разни други витамини) и не издържат. Цаката тук е да се сменят цилиндровите ризи с по-яки такива - тогава си се надуват като всички останали. Обаче тая операция е доста сложна и пипкава, трудно се намират навити за нея. За ваносите да не говорим.... :smoke:

не съм отварял М54 и дано не ми се налага, но из нета има друга информация

The M54 has an aluminum crankcase with cast cylinder liners.

http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m54.htm
Изображение

Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.

...

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 13:59

Те и чугунените блокове са също с ризи, въпреки, че чугуна е по-твърд :D
Si non confectus, non reficiat.

Фен на тройките
Аватар
Мнения: 6397
Регистриран на: 21.02.2007
Местоположение: СА,Х
Пол: Мъж
Кара: Колите да палят и работят!
Мечтае да кара: ;)
Детайли за колата: Лачени, в добро здраве и сериозен ремап ;)

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Dimitroff » 14 Окт 2010, 14:12

rve написа:По принцип въздухът, постъпващ в двигателя се цели да е максимално студен за да има по-голяма плътност и съответно да може да се отработи повече гориво. Това е и ролята на интеркулерите. Затова често може да се види конусен спортен филтър отведен в специално отделение, за да се изолира, доколкото е възможно, от топлия двигател.


Taка нареченият топлинен щит (head shield)
Давам няколко снимки за обща представа:

Изображение

От друг ъгъл
Изображение

Разновидност:
Изображение

За максимален ефект от въпросната манипулация не е зле да се помисли и за един допълнителен "intake" :
Изображение

Ето как седи погледнат отвън ("дупката" в предната броня):
Изображение

Ето още един вариант за "повече и по-хладен въздух":
Изображение

Аз лично съм фен на спортните филтри, но съм се убедил, че със "сиромах-тунинг" - нищо не става!
Предпочитам да дам повече пари, но после "да усетя" за какво съм ги дал! :yes:

П.с. Zagy - поздравления за страхотната тема - имаше нужда от една такава, друже!! :yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1618
Регистриран на: 1.10.2008
Пол: Мъж
Кара: BMW E90 330D
Мечтае да кара: ///M power
Детайли за колата: BMW - Bought My Wife

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Next » 14 Окт 2010, 15:04

Ще си позволя да пусна едно DIY от Е46fanatics хората си правят топлинен щит от кофи за боклук дори и Стоян7777 с златистото БМВ си е направил такъв http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 780&page=6
Изображение

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 15:18

Топлинния щит си е абсолютна необходимост - при яко форсираните мотори само една такава джаджа може да означава 20-30 катъра допълнително. Примерно при двигателите на топфюъл драгстерите това е вече от порядъка на стотици коне :mrgreen:
Si non confectus, non reficiat.

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 16:03

Айдеее, номер две:

Тунинг на атмосферни мотори

Тук ще развия долните 4 точки с малко повече подробности, като ще се опитам да не стане много сухо и несмилаемо:

1) Портване на главата;
2) Разплетени (на тунерски език „рошави”) валове ;
3) Освободена генерация ;
4) Ремапване/префлашване/чипване ;

Освен по гореописания начин мощността може да се повиши и с повишаването на степента на сгъстяване – точка 5. Ще разгледам точка 5 по-подробно надолу. Леко уточнение, да няма объркали се – степента на сгъстяване НЕ е едно и също с компресията.

1) Подробно за портването – идеята е мотора да диша по-леко във високите обороти, където и му е силата. Портват се и смукателните, и изпускателните канали и колектори. Правилата при портването е да се постигне максимално еднороден диаметър на въздуховодите, като всякакви стеснения се отстраняват, доколкото е възможно де. Главата на мотора се сваля и се минават всички портове с фреза или специализиран инструмент (дрелка, бормашина, идиот с пила...) за да им се увеличи диаметъра. Правилото е – по-голЕма тръба–повече въздух. Самите портове са с различна форма – има кръгли, овални, елипсовидни, абе всякакви има. Самата глава обикновенно си има толеранс за разпилване, така че това се прави внимателно. Повечето от известните мотори са вече портвани много пъти по света и се знае точно как да се барне конкретната глава. В някои случаи формата на портовете може да се промени за оптимизирано пълнене. Почти всички глави имат този нужен резерв от мат’рял за изрязване, но не се увличайте. Обикновенно главите са от алуминий, знам че има и чугунени, може и други да има. Важно е да няма ръб между колектора, гарнитурата и самите отвори на портовете – всякаква денивелация нарушава въздушния поток и създава турбуленция. След „операцията” портовете е хубаво да се полират (по възможност – ако не, добре е да се загладят колкото може по-хубаво). В идеалния случай стремежа е да се постигне ламинарен въздушен поток – така в двигателя постъпва максималния възможен дебит въздух при най-ниско съпротивление. При особено назобените мотори всякакви завихряния са абсолютно нежелани – ако има такива се получава нееднородно пълнене, оттам желЕзото не работи добре, да не говорим, че при такива мотори се гони максимално тънки стени на всичко и може да се стигне до локални прегрявания – абе лошо...

2) Валовете – тук се крие много голям потенциал за доработване. Стандартно валовете се характеризират с ъгли на отваряне, степен на отваряне и момент на отваряне. Демек – кога, колко бързо и колко много отварят. Само смяна на валовете може да даде както големи резултати, така и никакви – причината е, че даден мотор може да има много потенциал и самата смяна да му се отрази много добре. А може и да се случи друго – мотора вече да работи на границата на вътрешната си ефективност и вала да не донесе никакви ползи. Даже може да се стигне и до влошаване работата на мотора при неправилен избор на валовете – може маторя да започне да работи грубо, неравномерно, да почне да загасва. Понякога валовете дават предимство при едни обороти, а при други обороти да се явяват като недостатък – примерно на ниски обороти мотора да не работи добре и да губи мощност, а на високи внезапно да се „отпушва” и да хуква да бяга и да му идва пауъра. При избора се смятат и се гледат гледат градусите на отваряне, височината на гърбиците и разни други неща (това се прави с разни формули – мани, сложно е).

3) Генерацията – тука пак важи правилото, че по-голЕмата тръба е по-убава. С подобрена генерация мотора по-лесно и бързо се отървава от изгорелите газове, като по-рано може да започне да се пълни с прясна горивовъздушна смес. Изцяло полираните генерации са сравнителна рядкост, спомням си, че само със смяна на заводската генерация с полирана такава един Вайпър качва 40-50 коня, та си е важно... Избягват се разните катализатори и филтри, абе всичко, което по някакъв начин пречи на газовете свободно да напуснат мотора. Има спортни катализатори, водят ги хай-флоу (демек с понижено съпротивление), но са си цифра.

4) Чипване – тука темата е много обширна... не знам откъде да започна. Вече обясних, че чипването представлява смяна на текущия софтуер на колата с по-оптимизиран такъв (за който е сменял БИОС на дънна платка – същото е). Новия софтуер позволява примерно горивната помпа да работи с повишено налягане и оттам да може да достави повече гориво в цилиндрите. Чипването/ремапването е обикновенно последния етап от доработката на един двигател – с това се цели софтуера да се възползва от всички привилегии, които хардуерната доработка вече е дала на мотора (валове, генерации, филтри и прочие). В софтуера може да се правят фини настройки на смесите при дадени обороти (пак ако ЕКУ-то го позволява). С доработката на софтуера се гонят оптималните съотношения гориво-въздух при всички оборотни диапазони (това става с ламбда сондата – за нея мисля да е отделна тема). Идеалното съотношение е ламбда 1 – 1кг гориво : 14.7кг въздух. В зависимост от това съотношение мотора работи или на максимална мощност, или нещо не му стига и мощността страда (в най-лошия случай сместа в цилиндрите обеднява и почват детонациите... майка плаче).

5) Повишаването на степента на сгъстяване (СС)– това най-общо казано е колко пъти се различава обема на цилиндъра, когато буталото е в долна мъртва точка, от този при положение на буталото в горна мъртва точка. Това е различно от компресията на мотора – компресията е налягането на сместа в цилиндъра, когато буталото е в горна мъртва точка. Принципно баварските мотори са със сравнително висока СС и висока компресия – така правят много коне. Това пък ги прави не особено пригодни за турбиниране без разреждане на мотора – това е сваляне на СС. Високата степен на сгъстяване гарантира на атмосферката висока мощност – причината е, че високата СС дава повишено КПД на мотора поради завишения топлинен обмен на молекулите на горивото и въздуха (с две думи – сместа изгаря по-бързо и по-ефективно защото молекулите в нея са по-близо една до друга). Това обачи си има граница – не може да сипем на мотора две кофи компресия, защото ще почнат детонации (това мисля да го развия в отделна тема). Най-често повишаването на СС се постига или чрез шлайф на главата (така се отнема малко от нея и от горивната камера, което дава повишена СС). Другия начин е с по-високи бутала (тука пиниза е да повишиш СС без да накараш буталото и клапаните да осъществят близка среща от третия вид - боли). А може да се ползват и двата метода.

Мисля засега с това да приключа темата за атмосферките. Знам ,че информацията е доста генерализирана и може да съм пропуснал нещо, но така е по-разбираемо.
Последна промяна Zagy на 16 Окт 2010, 19:17, променена общо 1 път
Si non confectus, non reficiat.

старши СПАМ ентусиаст
Аватар
Мнения: 2264
Регистриран на: 8.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е30 чат-пат
Мечтае да кара: варел
Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от K_Ilkov » 14 Окт 2010, 17:02

Zagy написа:...3) Генерацията – тука пак важи правилото, че по-голЕмата тръба е по-убава...


доста общо си го написал това, не винаги най-голямата е най-добра
има известен предел защото стане ли прекалено голямо сечението скороста на газовете намалява
Изображение

Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.

...

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 17:06

Прав си :yes:

Написъл съм го така, защото в почти всички случаи стоковата генерация е малко или много рестриктивна и замяната й с друга с по-големи тръби носи плюсове.
Si non confectus, non reficiat.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1931
Регистриран на: 13.09.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 318is, 1995 м42

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от ивчо3 » 15 Окт 2010, 11:00

Заги, интересно ми е как се променя въртящия момент в различни режими и обороти на двигателя с портнати глава, колектори, рошави валове, чип тунинг и т.н. на м52Б20 например в сравнение със стоковия вариант. Графиката на стоковия вариант отвсякъде мога да намеря. Нещо ориентировъчно имаш ли като информация?

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 15 Окт 2010, 11:27

Ами не съм се интересувал много, но по спомен при атмосферките мощността скача повече като проценти в сравнение с въртящия момент...
Si non confectus, non reficiat.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1627
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: София/Пловдив
Пол: Мъж
Кара: F
Мечтае да кара: Самолет

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Е.Димитров » 15 Окт 2010, 12:14

Zagy Президент :bowdown: :bowdown: :bchug:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 418
Регистриран на: 23.04.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 530xi
Мечтае да кара: S65 Lorinser

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Mitko195 » 16 Окт 2010, 0:40

Браво бре :clap: Имаше анкета преди кой с какъв мотор е- предлагам да си избереш 2, 3 от най-масовите мотори и конкретно за тях да разкажеш кое, как и с какво ще помогне на колата да излети :P

ПредишнаСледваща

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook