Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 19 Окт 2010, 21:12

attodorov написа:За мен истинската врътка при атмосферния тунинг, която няколко колеги вкл. Zagy вече са споменали, и мисля сам да си приложа след време е :

1) добра оригинална генерация - ама цялата
2) всмукателни и изпускателни колектори
3) валове
4) не толкова свързано с мощност - ШПЕРЧЕ

Това е така, но никога няма да можеш да накараш горното да сработи, ако не се пипне софтуера. Сигурен съм, че ако смениш гореописаните части, но не промениш софтуера, колата ще умре - ще върви много по-малко отколкото е била сток.

ПП: Ще напиша нещо и за нитросистемите :smoke:
Si non confectus, non reficiat.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 76
Регистриран на: 2.01.2010
Местоположение: Sofia / Haskovo
Пол: Мъж
Кара: E46 323 CI
Мечтае да кара: М5 (няма значение кой модел)

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от attodorov » 20 Окт 2010, 8:23

колега специално за една добра оригинална перформанс генерация се съмнявам, че трябва да ремапвам.

иначе друг често срещан и лесен тунинг е смяна на input manifolda (всмукателни колектори) с такива от M50 двигател, мисля че и за това няма нужда от ремап. на M50 manifold-а са му по големи каналите просто и минава повече въздух съответно.

поправи ме ако греша. иначе ако намесим валове и т.н. - може би трябва да се пипа вече екуто... незнам не съм експерт, така съм чел само :)

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 20 Окт 2010, 8:57

attodorov написа:....


Ами аз пиша за нещата в общ аспект, не съм конкретизирал за М50/52. Иначе ще намеря и ще напиша какво точно се прави за всеки конкретен мотор - тогава ще говорим :D
Ако сменяш валовете задължително се пипа ЕКУ-то, иначе то няма как да разбере, че валовете са други и му дават възможност за повече мощност.


Малко за ламбдата

Що е то ламбда? Ламбдата е керамичен сензор в генерацията, който следи нивото на остатъчен кислород в отработените газове на мотора. Прилича на свещ, само че е с кабел отзад. В зависимост от количеството на кислород тя подава съответния сигнал (напрежение, във волтове) на ECU-то и то настройва горивната смес. А защо това е важно – ми защото колата извлича максимална мощност от минимално количество бензин само при едно положение – за изгарянето на 1 кг бензин трябват точно 14,7 кг въздух (мерките са тегловни, а не обемни) – това е ламбда 1. Границите на ламбдата варират ориентировъчно от около 14.0:1 до около 15.5:1 – тоест от богата смес до бедна смес.

Съществуват два вида ламбда сонди – обикновенната (еднолентова или едноканална) и широколентова. Работят на един и същ принцип, но се различават по сигналите, които подават към ECU-то. Обикновенната ламбда може само и единствено да каже на ECU-то дали сместа е бедна и богата – такива ламбди се монтират серийно на почти всички двигатели. Тоест тая сонда можа само да каже на двигателя дали да намали горивото или да пусне още тунджа – нищо повече. Ако ви трябва прецизен контрол си търсите широколентова сонда – тя може да каже на двигателя точно колко е бедна или богата сместа – оттук нататък на ECU-то му е адски лесно да се оправи. Малко коли излизат от завода с широколентови ламбди, защото са по-скъпи и искат хубаво ECU, за да се разбират добре. Модерните широколентови сонди последно поколение могат да покажат смеси от 7:1 до 50:1, но все още не са достатъчно надеждни.

Кво става, когато тва чудо се скапе? Ако по някаква причина ламбдата се прецака ECU-то започва да подава горивото въз основа на предварително заложени настройки в паметта си, но както се досещате те хич не са точни, а са само приблизителни – от това работата на мотора страда. Още повече, че тези предварително записани стойности се отнясят за нов мотор. Ако се подава малко бензин сместа обеднява и това е предпоставка за детонации. Ако ECU-то подава повече гориво сместа се преобогатява, колата почва да харчи неоправдано много, върви малко, образува се много нагар, който пречи (може дори да повреди нещо по мотора – да скапе свещ, да задръсти катализатора...).

ПП: Бензиновия двигател има една много интересна особеност, а тя е, че в почти всички случаи ECU-то следи ламбдата в различните режими на натоварване (ниски, средни и високи) и си настройва смесите, НО не я следи при 100% натоварване и напълно отворен дросел - в режим на ускорение и пълно натоварване повечето мотори работят на смес около 13:1 (турбомоторите даже и 12:1 и повече) и нормалната ламбда не може да работи в този диапазон - ECU-то просто я игнорира (щото данните са извън обхвата й) и си пуска гориво само по таблицата в паметта. С други думи при full load ECU-то не гледа дали сместа е бедна или богата, а си подава константна величина гориво за максималния обем на всеки цилиндър и моментните обороти с лееека тенденция да обогати сместа малко над нужното – да няма детонации. Още по-просто казано – ECU-то само си бърка химиите в цилиндъра, а ламбдата има само ограничена коригираща функция (често в диапазана + - 10%). При дизелите е друга работата - там ламбди няма.
Si non confectus, non reficiat.

старши СПАМ ентусиаст
Аватар
Мнения: 2264
Регистриран на: 8.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е30 чат-пат
Мечтае да кара: варел
Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от K_Ilkov » 20 Окт 2010, 9:40

Zagy написа:Ако сменяш валовете задължително се пипа ЕКУ-то, иначе то няма как да разбере, че валовете са други и му дават възможност за повече мощност.

Не е задължително ако вала е с по-консервативни градуси

Schrick 264 degree (10.5mm lift) intake and 248 degree (10mm lift) exhaust cams provide a power boost at mid-high RPM range without software changes.

http://www.turnermotorsport.com/html/de ... 54-SCHRICK

attodorov написа:иначе друг често срещан и лесен тунинг е смяна на input manifolda (всмукателни колектори) с такива от M50 двигател, мисля че и за това няма нужда от ремап. на M50 manifold-а са му по големи каналите просто и минава повече въздух съответно.

по тоя начин обаче намаляваш и скороста на газовете
и в ниските обороти има отрицателен ефект за сметка на отпушване при високи

attodorov написа:...сигурен съм че от горната комбинация, сравнено с всякакви компресори чипове и т.н. - за най-"малко" пари, ще карате тотално различна кола :)

атмосферния тунинг има смисъл само ако си доволен от колата и ти се иска още мъъъничко
ако искаш сериозни промени е изключително трудно и скъпо да се постигнат атмосферно
съотношението цена/ефективност винаги е била в полза на принудителното пълнене

и винаги остава варианта "смени маторя" :mhihi: , който незнам към кой тип тунинг спада :mhihi:
Изображение

Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.

...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от uCnaHeTcA » 21 Окт 2010, 13:42

Аджеба колектори от м50 , стават ли за нашия м52б2*ту , че ме съмнява доста... При нас се слагат колектори от м54б30, но ползата не е много голяма... :roll:

старши СПАМ ентусиаст
Аватар
Мнения: 2264
Регистриран на: 8.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е30 чат-пат
Мечтае да кара: варел
Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от K_Ilkov » 21 Окт 2010, 15:05

Има цяла тема в тунинга

viewtopic.php?f=62&t=178754
Изображение

Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.

...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от uCnaHeTcA » 21 Окт 2010, 16:38

K_Ilkov написа:Има цяла тема в тунинга

viewtopic.php?f=62&t=178754

Това добре, темата я знам, въпроса е, че м52б20 е различен от м52б20ту и дали м50 колектор става на м52б20ТУ :dunno:

Любимец на Кралицата
Аватар
Мнения: 4205
Регистриран на: 6.04.2008
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: F85 X5M , Race ///M GTR V10 S85
Мечтае да кара: M3 CSL

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от ///M_Martin » 21 Окт 2010, 18:43

Да се намеся и аз :mhihi: от доста време се лутам за най-удачният вариант за цяла генерация за S50B30 и има ужасно много информация но има значение дали колата ти е от Континента(Европа) или USA-ползват различни продукти и правят различен тунинг.На мен лично дилемата ми е дали втора ръка афтърмаркет генерация че хубава нова е колкото колата :lol: или къстъм тук в БГ но ме е страх да не се получи "обратен ефект".В този ред на мисли искам да кажа че избора на генерация е много важен но мисля че и един индукшън кит(хубав),ремап и други "тънки" доработки в един "лек" проект ще доставя удоволствие на собственика на колата.
Лично за мен един сериозен силов тунинг изкарва колата от ежедневната употреба и отрежда нейното място на пистите а повече хора се опитват да правят нещо между двете,което за мен не е удачен вариант!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 682
Регистриран на: 20.10.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: купета

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от vassil_bk » 25 Окт 2010, 20:40

Евала за темата! Доста добра! :yes:
От къде може да се намерят кривите на въртящия момент и конските сили за различните обороти за нашите мотори? Така че, да може да се сравнят след като се направи някаква доработка и/или се мернат на Диното?

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 25 Окт 2010, 21:02

vassil_bk написа:Евала за темата! Доста добра! :yes:
От къде може да се намерят кривите на въртящия момент и конските сили за различните обороти за нашите мотори? Така че, да може да се сравнят след като се направи някаква доработка и/или се мернат на Диното?

Бях намерил един сайт с PDF файлчета на кривите на мощността и въртящия момент... ще взема да ги сваля и да ги кача тук - сигурно ще са полезни.

Имайте предвид, че това ще са криви, взети от нови мотори - при нашите бити мачета може да има бая отклонения. Пример - миналата година на динотеста на Хеед в Надежда една Е36 320и даде 80 коня на колелата :mhihi:
Si non confectus, non reficiat.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 76
Регистриран на: 2.01.2010
Местоположение: Sofia / Haskovo
Пол: Мъж
Кара: E46 323 CI
Мечтае да кара: М5 (няма значение кой модел)

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от attodorov » 25 Окт 2010, 21:49

уау... от 150 на 80 коня ? или фабричните 150 не са на колелата ? Като е такава голяма разликата няма ли да не върви очевидно колата... в смисъл аз не бих отишъл на дино преди да си проверя най-малкото свещи, бобини горивен филтър и катализатор (по скоро липсата му :yes: ) че са безупречни. Диното е добра идея иначе за сверка :)

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 25 Окт 2010, 23:48

Всички коне, които гледате по каталози и прочие, са на вала. На колелата картинката е различна - в най-добрия случай са 10% по-малко. В най-лошия... може и над 25% загуби да има :angel:
Si non confectus, non reficiat.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 307
Регистриран на: 21.03.2009
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: е36 328i Мойта, e53 Семейната
Мечтае да кара: 635i e24, 850i e31
Детайли за колата: Истинската 328ца

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от kokali praa vsiakvi » 26 Окт 2010, 1:40

Zagy написа:Всички коне, които гледате по каталози и прочие, са на вала. На колелата картинката е различна - в най-добрия случай са 10% по-малко. В най-лошия... може и над 25% загуби да има :angel:

В този ред на мисли, един доказано ефективен метод е промяната на предавателните числа-в нашия случай
разбирай дифа. Преминаването към по-къс диференциал е не много скъпа намеса със заводски части, даваща много осезаема "сила" на колелата и чувствителна промяна в поведението на колата. На 28цата беше 2.93 смених с 3.23 и съм много доволен от резултата. И на всичкото отгоре по-малко ми пуши съединителя!
Жените биват два вида : 1. Слабички 2. Убавки... И с броя на цилиндрите е подобно ...
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 682
Регистриран на: 20.10.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: купета

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от vassil_bk » 26 Окт 2010, 10:00

Е т'ва как ви се вижда по темата с графиките и загубите на магарета до колелата:
http://www.rri.se/index.php?DN=29

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 26 Окт 2010, 10:23

Преглеждах то тоя сайт - според мен са малко оптимистични данните, но горе-долу са верни :mrgreen:

И аз знам, че 320д 136 коня е около 120 на колелата примерно...

Имайте предвид, че при задното загубите са повече (имаме кардан, диф, карета и тем подобни), но пък при два автомобила с еднаква мощност и тегло задното печели старта :angel:
Si non confectus, non reficiat.

ПредишнаСледваща

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook