Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 13 Окт 2010, 17:49

Тунинг и чиптунинг

Ще помоля ако модераторите преценят, да направят темата важна. Смятам, че ще бъде много полезна на всички, които се интересуват от доработки по мотора, а и ще имаме една тема, в която да се разискват всички въпроси и ще се избегне пускането на много такива :smoke:

Ще се опитам да нахвърлям накратко и грубо някои основни моменти при доработката на двигателя и смяната на софтуера на колата, или така наречения „тунинг”. Надявам се да ви е интересно. Това е компилацийка на неща, които съм прочел из нета, като съм перефразирал и смлял материята до прост и разбираем език (надявам се :oops: ).

Основната идея на мероприятието е да се получи „от нищо нещо” – как става пиниза? За да се извлече повече мощност от даден мотор ние трябва да го накараме да изгори повече гориво и да изконсумира повече въздух. Това зависи главно от типа на дишането му – дали е натурално аспириран или е с турбина/компресор.

Първо ще се опитам да обясня начина на доработване на един натурално аспириран мотор (това си важи и за турбомоторите де) – за пример ще ползвам добре познатият ни М52Б20. В базовата си версия той развива 150 коня и 190 нютонметра торк. За да се повиши мощността трябва на накараме тоя туч да лапа повече гориво и въздух – оттам ще му се повиши мощността. Основната слабост на атмосферните мотори е, че можем да ги накараме буквално да се давят в гориво, но въздухът няма как да го накараме да дойде в повече – те „дишат” само чрез буталата (описанието по-надолу). Вариантите са няколко – портване на главата, по-разплетени валове, освободена генерация и ремап на ЕКУ-то.

1) Портване на главата – това е процес, при който образно казано каналите на клапаните в главата се разширяват. По-широки канали – повече постъпващ въздух в цилиндрите. Портват се и смукателните, и изпускателните канали и колектори. Полирането им също докарва по нещо отгоре в конюшнята :twisted: .
2) Разплетени (на тунерски език „рошави”) валове – това са валове, които най-общо казано държат клапаните отворени по-дълго време, като така дават повече време на въздуха да влезе в цилиндрите и да си свърши работата. Рошавите валове също така са по-прецизно изработени и напаснати по конкретния двигател, времената на отваряне и затваряне също са оптимизирани.
3) Освободена генерация – най-грубо казано това е генерация с диаметър на тръбите по-голям от заводския (примерно заводски е 50мм, ти му бодваш 63мм). Всякакви пречки като катализатори и други такива се махат. Това позволява на изгорелите газове по-лесно и бързо да напуснат цилиндъра и да отстъпят място на прясна горивна смес. От това се печели най-вече при високите обороти – предотвратява се затапването на мотора.
4) Ремапване/префлашване/чипване – това е процеса, при който се променят настройките на управлението на двигателя. Най-общо казано с нов софтуер караш мотора да работи по начин, различен от заводския. При повечето префлашвания целта е да се извлече повече мощност. Това става, като променяш картите на впръскване на горивото (всички двигатели имат такива карти в ЕКУ-то – в тях пише буквално „на тия обороти трябва да впръскам това количество гориво, щото в цилиндъра има онова количество въздух”) Като променяш тези настройки можеш да накараш мотора да работи на повишена мощност спрямо заводските стойности.

Тук идва момента на трудност при атмосферките (и предмет на много спорове; долу съм изразил личната си гледна точка, не задължавам никой с нея) – при тях колко въздух поема двигателя зависи само и единствено от движението на буталото. Процеса се състои от три фази – първата започва, когато изпускателните клапани вече се затварят (но все още са леко отворени) –напускащите изгорели газове повличат по инерция прясна горивовъздушна смес. Втората фаза е основната – това е вакуумът, който буталото създава при слизането си надолу (ефекта на спринцовката). Третата фаза също е с минимален ефект – буталото вече е в долна мъртва точка, но инерцията на постъпващата горивна смес все още кара нова и нова смес да се натъпче в цилиндъра и така до затварянето на смукателните клапани. Този процес не е особено ефективен и заради това атмосферките нямат много висок коефициент на обемна ефективност Ve (груб пример – колко от обема на цилиндъра реално се използва за горивния процес; пример – при М52Б20 Ve е грубо около 85% - това значи, че от 2000 кубика реално се използват около 1700, другите скатават). Пради тази причина ефекта от чипване на атмосферка е много малък (лично мнение) – пак казвам, че няма как да накараш атмосферен мотор да се нагълта с много допълнителен въздух. Можеш да му пуснеш много тунджа, но като няма въздух, с който тя да изгори кво правим? Ефекта при атмосферките е слабо повишение на мощността, но може да се постигне оптимизиране на горенето, по-добър респонс на педала, по-добра икономия на гориво и други такива.

Стигаме и до турбомоторите – при тях положението е СЪВСЕМ друго :mrgreen: . Там освен, че можеш да му пуснеш повече горивце на мотора, можеш и буквално да го побъркаш от допълнителен въздух :twisted: . Горните точки - генерация, валове и прочие важат в пълна степен и при тях, но тук турбото /компресора може да достави така нужният въздух за горивния процес и така мощността може значително да се повиши. Докато при атмосферките повишението е от порядъка на няколко процента, при турбинираните/компресирани мотори повишението е значително – 20, 30, че и повече процента. Значи пак променяш настройките на ЕКУ-то за горивото, но тук вече се променят и настройките на турбокартата – вдига се налягането, при което турбото помпи въздух в мотора и се ограничават загубите от енергията на байпасните изгорели газове, като се затяга гейта на турбото или се променя работата на соленоида на променливата геометрия.

Процеса на пълнене при турбомоторите се състои само от една фаза – в колектора си има голямото налягане, генерирано от турбината/компресора. Клапаните се отварят и всичкото това с рев нахлува в цилиндъра и не спира, докато клапаните не се затворят. Тук засмукващия ефект на буталото не играе никаква роля. Поради това турбомоторите имат много висок коефициент на обемна ефективност Ve (груб пример – двулитров мотор надут на 1 бар дава 4 литра въздух за един оборот на коляновия вал, оттук следва, че може да изгори двойно повече бензин, което в страната на чудесата би давало двойно повишение на мощността... да ама не :nono: – имаме много загуби – топлинни, увеличено триене, по-яки и тежки чаркаляци, които да издържат на напъна, и т.н.)... отплеснах се. Та пълненето зависи само от налягането на турбото/компресора.

Чипосването на турбомотора повишава цикловите порции гориво и количеството на вкарвания въздух – демек железото почва да върви като изоглавено. Това естествено си има цена – повишен разход на гориво, по-бързо скапване на разните агрегати в двигателя вследствие на повишените налягания, повишено триене (затова бараните мотори се карат само с хубави масла и консумативи – така му помагаш да оцелее повече на тая жега). Чел съм, че при това положение живота на двигателя се скъсява с около 10-15%, та всеки да си прави изводите.

Засега е това... опитал съм се да нахвърлям набързо някои неща, дано са ви полезни. Ако имате въпроси ще се радвам да им отговоря. Ако ви интересува някой конкретен елемент на доработката само кажете и ще се опитам да отговоря изчерпателно и разбрано :angel: :angel: :angel: .
Последна промяна Zagy на 13 Окт 2010, 20:06, променена общо 3 пъти
Si non confectus, non reficiat.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1618
Регистриран на: 1.10.2008
Пол: Мъж
Кара: BMW E90 330D
Мечтае да кара: ///M power
Детайли за колата: BMW - Bought My Wife

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Next » 13 Окт 2010, 18:43

Много ми хареса темата. :lalala:
Споменаваш, че атмосферните мотори не им достига въздух въпреки чипа. Ако им се добави хубав спортен филтър и чип разликата сигурно ще е осезаема особенно и ако се поработи и върху изпускателната система.
Изображение

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 13 Окт 2010, 18:54

Така е, прав си, но подобрението ще е само няколко процента, може и даже да не се усети. Генерацията определено може доста да промени нещата, особено ако е маркова и е мислена точно за конкретния мотор.
Последна промяна Zagy на 13 Окт 2010, 19:56, променена общо 1 път
Si non confectus, non reficiat.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1893
Регистриран на: 5.02.2008
Местоположение: Miami
Кара: 330ci/X5 3.5i
Мечтае да кара: трезвен

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от S7 » 13 Окт 2010, 19:47

Определено чипа е нищо без филтарчето,пак си се задъхва.Само едно ми е интересно Zagy като му свикнеш на чипа на къде после :D supercharger? :driving: Аз на Е36-та като и сложих чипа преди и като мина известно време си мислех вече че се е прецакал нещо :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6597
Регистриран на: 2.07.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: или поне се учи ежедневно
Мечтае да кара: М3 CSL, Z4М

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Sharo » 13 Окт 2010, 19:50

Интересна е темата, браво.
ти ли клатиш или клати бас-а.. егати номера паднаа двата таса http://youtube.com/watch?v=NYchvWbcvf0&feature=related
Хайде да покараме малко кола

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 13 Окт 2010, 20:49

Ако ви е интересно може да допълня темата с информация за различните системи и агрегати, като ще бъда по-конкретен :D
Si non confectus, non reficiat.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6597
Регистриран на: 2.07.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: или поне се учи ежедневно
Мечтае да кара: М3 CSL, Z4М

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Sharo » 13 Окт 2010, 21:06

Zagy написа:Ако ви е интересно може да допълня темата с информация за различните системи и агрегати, като ще бъда по-конкретен :D

давай давай, че да няма теми "колко ли коня дига филтъра с чип"
ти ли клатиш или клати бас-а.. егати номера паднаа двата таса http://youtube.com/watch?v=NYchvWbcvf0&feature=related
Хайде да покараме малко кола

///Мтусиаст
Аватар
Мнения: 1074
Регистриран на: 16.04.2010
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: ///М3 и още нещо

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от rve » 13 Окт 2010, 21:33

Така е, на атмосферен мотор за да му вдигнеш мощността най-лесно е да му "засилиш" входа и "олабиш" изхода, демек повече въздух на входа и по-лесно отвеждане на изгорелите газове. Първото се постига със съответните входящи колектори със спортни филтри с по-голям дебит, второто с генерации също с по-голям дебит (респ. диаметър на тръбите както Zagy е написал). Ей този KN филтър например вдига мощността на едно сток М3 до тази на CSL или в цифри 17,83 bhp. Аз съм си мислел за един панелен филтър KN, с който не би трябвало да усетя кой знае каква разлика, но викам айде да й свикна първо пък после ще видим.

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 13 Окт 2010, 21:40

rve написа:....

:OT: Специално при теб ако смениш кутията на въздушния филтър с такава от CSL ефекта ще те изненада :mrgreen: (знам го от Божо - Wolfen).


Спортния филтър при нас със слабите мотори не дава осезаема разлика - повишението на мощността е 2-3 процента, което са 3-4 коня. На едно М3 обаче това повишение е около 15-20 коня, което както и да го погледнеш не е малко.
Si non confectus, non reficiat.

///Мтусиаст
Аватар
Мнения: 1074
Регистриран на: 16.04.2010
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: ///М3 и още нещо

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от rve » 13 Окт 2010, 23:01

При CSL филтърът не е в кутия, ами е направо част от колектора:

Изображение

Това е и въпросният колектор, карбонов, който струва майка си и баща си:

Изображение

За да стане тая работа и други доработки се налагат като например зарядната гърловина за хидравликата на SMG-то трябва да се премести. За това например входен въздушен колектор от М3 ръчка не става на М3 с SMG.

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 7:51

Ами може - не са ми много ясни вашите екзотики :mrgreen: :yes:

Гледам че има интерес, та мисля да напиша още статийки - на първо време ще напиша още две, но подробни (за доработките по атмосферните и турбомоторите), после смятам да напиша една специално за чипване на печките, че те май доста повече се котират :smoke:

Междувременно който иска да си пита каквото си иска - нали затова е темата :angel:
Si non confectus, non reficiat.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от uCnaHeTcA » 14 Окт 2010, 9:29

Щом е така, давай конкретно за м52б20ту :yes: А и в тоя подфорум турбо бензинките са твърде малко, за да се задълбочава там, но ти си знаеш :yes: Поздравления за темата :yes:

///Мтусиаст
Аватар
Мнения: 1074
Регистриран на: 16.04.2010
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: ///М3 и още нещо

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от rve » 14 Окт 2010, 10:34

M52 (както и М54) е с алуминиев блок и изобщо не е удачно да се надува, било то с турбина или механичен компресор. Спомням си преди време четох във форума един колега бил сложил компресор ESS на Е60 530i и за 50к км двигателят сдал багажа тотално - за смяна. За принудително пълнене трябва чугунов блок, за това М50 (без VANOS) е доста подходящ, S54 също.

старши СПАМ ентусиаст
Аватар
Мнения: 2264
Регистриран на: 8.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е30 чат-пат
Мечтае да кара: варел
Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от K_Ilkov » 14 Окт 2010, 11:06

по-друга беше там историята:

1-во прецака един М54В25 и след това сложи кита на М54В30
и до последно казваше, че си върви екстра (друго аз не съм чел по случая)

и за М54 надуването особенно с компресори далеч не е толкова чуждо
има много реномирани фирми предлагащи китове и на ниско налягане нещата са ОК

пп
евала за темата :yes:
хубаво е да има събрано смислено инфо на едно място :yes:
Изображение

Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.

...

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Доработка на мотора - иначе казано ТУНИНГ :)

Мнение от Zagy » 14 Окт 2010, 11:11

И М52 и М54 могат да се надуят, но rve е прав, че блоковете са от никасил (няква сплав на алуминия с разни други витамини) и не издържат. Цаката тук е да се сменят цилиндровите ризи с по-яки такива - тогава си се надуват като всички останали. Обаче тая операция е доста сложна и пипкава, трудно се намират навити за нея. За ваносите да не говорим.... :smoke:
Si non confectus, non reficiat.

Следваща

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook