Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

Потребител
Аватар
Мнения: 1
Регистриран на: 11.04.2014
Пол: Мъж

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от willie » 12 Апр 2014, 10:51

Здравейте, от няколко дни имам проблем с парното. Днес, благодарение на форума и на добрите обяснения с един приятел свалихме таралежа и се оказа Valeo. Изчетох коментарите няколко пъти и не разбрах причината да не се презапояват транзисторите на Valeo-то, а да се смени с нов. Въпроса ми е има ли смисъл да се борим с този таралеж или да тичам към някоя морга за "нов" :) и в какво се състои проблем в презапояването на транзисторите при Valeo. Благодаря много предварително.

Потребител
Аватар
Мнения: 28
Регистриран на: 17.01.2014
Местоположение: Vyrshets
Пол: Мъж
Кара: BMW 525d E39 Touring

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от penchevvv » 17 Апр 2014, 19:57

Здравейте колеги. И аз имам същия проблем с прословутия таралеж. От известно време парното ми тотално отказа, не духаше грам.Тъй като не бях сигурен от какво не работи, дали моторче или таралеж, реших да сваля таралежа, откачих буксата, след 10 минути пак я закачих и започна да духа при изгасен двигател. След като запалих духаше отново при изгасен климатроник. Пуснах климатроника, но парното си духаше все на едно ниво колкото и да усилвах, също така не отговаряше на зададените градуси. Така се обедих, че проблема е в таралежа. И сега си отговорих на въпроса защо на няколко пъти сутрин акумулатора няма грам ток. Прочетох тази тема и разбрах, че ВАЛЕО или други освен оригинален на БМВ не подлежат на ремонт. Моя се оказа ВАЛЕО. Решил съм да взема таралеж втора ръка, защото не ми се дават 100лв.+ за нов, макар, че без него за никъде не съм. :D Въпроса ми е има ли разлика в таралежите в зависимост от двигател и година на колата. Аз съм с ТДС 97''г. Ще стане ли таралеж примерно от бензинова Е39-ка след 2000г. Благодаря ви предварително :!:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 367
Регистриран на: 12.10.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е39 TDS

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от Vladocbr » 11 Май 2014, 22:50

Здравейте колеги.
Днес аз също си поправих таралежа Сименс. Симптомите бяха че докато е студена колата работеше но като загрее спираше. Сега всичко е шест но имам един въпрос.
Нормално ли е след като е работила колата 15-20 минути таралежа да се нагрее така че да не се държи с ръка?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 367
Регистриран на: 12.10.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е39 TDS

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от Vladocbr » 12 Май 2014, 8:43

Благодаря за пояснението. Чудя се също удачно ли е да го залея с топъл силикон или с нещо друго?
Поздрави.

Потребител
Аватар
Мнения: 40
Регистриран на: 16.09.2011
Пол: Мъж

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от gergii » 14 Юли 2014, 22:01

Здравеите колеги доста почетох , но точно като моя проблем не видях.пускам климатика или парното на 2-3 степен и духа много леко усилвам на макс спира да духа намалям пак спира след малко пак почва..като цяло изнервяща работа..та да питам дали е от този "таралеж" и при мен до сега не ми е правила проблем.
става въпрос за бмв е39 520 97г

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3949
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '12 BMW F10
Мечтае да кара: самолет

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от oci » 15 Юли 2014, 13:50

gergii написа:Здравеите колеги доста почетох , но точно като моя проблем не видях.пускам климатика или парното на 2-3 степен и духа много леко усилвам на макс спира да духа намалям пак спира след малко пак почва..като цяло изнервяща работа..та да питам дали е от този "таралеж" и при мен до сега не ми е правила проблем.
става въпрос за бмв е39 520 97г

таралежа е и при теб :yes:

Потребител
Аватар
Мнения: 40
Регистриран на: 16.09.2011
Пол: Мъж

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от gergii » 15 Юли 2014, 17:50

oci написа:
gergii написа:Здравеите колеги доста почетох , но точно като моя проблем не видях.пускам климатика или парното на 2-3 степен и духа много леко усилвам на макс спира да духа намалям пак спира след малко пак почва..като цяло изнервяща работа..та да питам дали е от този "таралеж" и при мен до сега не ми е правила проблем.
става въпрос за бмв е39 520 97г

таралежа е и при теб :yes:

днеска сутрента работи перфектно :bowdown:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3949
Регистриран на: 18.07.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '12 BMW F10
Мечтае да кара: самолет

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от oci » 16 Юли 2014, 12:09

gergii написа:
oci написа:
gergii написа:Здравеите колеги доста почетох , но точно като моя проблем не видях.пускам климатика или парното на 2-3 степен и духа много леко усилвам на макс спира да духа намалям пак спира след малко пак почва..като цяло изнервяща работа..та да питам дали е от този "таралеж" и при мен до сега не ми е правила проблем.
става въпрос за бмв е39 520 97г

таралежа е и при теб :yes:

днеска сутрента работи перфектно :bowdown:


пак ще спре щом е почнал веднъж няма оправия.

Потребител
Аватар
Мнения: 15
Регистриран на: 16.11.2008

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от delqn_koev » 05 Сеп 2014, 14:10

Видях, че има хора които питат как да проверят дали им работи вентилатора и реших да отговоря.
Трябва единствено да се направят 2 моста на буксата на таралежа, а именно:
- жълто/зелен кабел с червено/зелен кабел
- кафяв кабел с зелено/ черен кабел
Ето и снимка.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от metodi80 » 05 Сеп 2014, 22:52

delqn_koev написа:Видях, че има хора които питат как да проверят дали им работи вентилатора и реших да отговоря.
Трябва единствено да се направят 2 моста на буксата на таралежа, а именно:
- жълто/зелен кабел с червено/зелен кабел
- кафяв кабел с зелено/ черен кабел
Ето и снимка.
Изображение


Да допълня коментара на колегата ...
Моста м/у жълто/зелен и червено/зелен кабел , подава постояннен плюс към мотора.
Моста м/у кафяв кабел и черно/зелен , подава маса към мотора
Цитираните цветове са за Е39 и Е46 , за ХЗ, Х5 и Е36 са други , но принципа е еднакъв при всички и ще обясня подробно със схеми , как да се тества за изправност както мотора , така и таралежа ...

На схемите по -долу може да се види , че захранването от постоянен плюс (кл.30) преминава през предпазител , след това през реле и от там на 2-ри пин на таралежа. Вътре в самия таралеж се прави връзка м/у 2-ри и 5-ти пин. След това от 5-ти пин на таралежа постоянния плюс се подава към мотора. (Тоест , когато правите връзка м/у жълто/зелен и червено зелен кабел на Е39 ,всъщност изграждате връзката , която таралежа прави м/у 2-ри и 5-ти пин). Един вид на всички останали модели (независимо от цвета на кабелите ) , трябва просто да изградите този мост м/у 2-ри и 5-ти пин , за да подадете постоянния плюс към мотора. Другия кабел (независимо от цвета, за Е39 е черно/зелен ) , който отива към 1-ви пин на таралежа , трябва да подадете към маса (4-ти пин на буксата). По този начин ще тествате изправността на мотора. Номерацията на пиновете е записана на буксата на самия таралеж.

Изправността на таралежа може да проверите по следния начин :
Първо сваляте таралежа от автомобила !
Към 1-ви и 5-ти пин на таралежа свързвате някакъв електромотор (няма никакво значение какъв , може и малък от детски играчки примерно, но който сте сигурни , че е здрав и работи).
Четвърти пин на таралежа подавате на маса , а 2-ри пин свързвате към източник на зхранване 12 волта. След като изпълните тази схема , трябва да подадете на 3-ти пин на таралежа напрежение м/у 5-12 волта , при това положение , електромотора , трябва да заработи. Ако не работи или работи нестабилно с промяна на оборотите, значи таралежа не е изправен. За справка - схемата най -долу .
За изпълнение на посочения метод за тест на таралежа са необходими базови познания и умения в електротехниката , но неправилното му изпълнение може да доведе до повреда на устройството ! Подчертавам , че не нося отговорност за евентуални нежелани последици !

Като допълнение на темата , ще кажа , че таралежите на тези модели са абсолютно взаимо-заменяеми (независимо от разлики в номенклатурни номера и т.н. Като пример таралежа на Х3 става без проблем на Е36 - ГАРАНТИРАНО - ТЕСТВАНО !

Принципна схема за Е39
Изображение

Обща схема за Е36, Е46 , Е39, Х3, Х5:
Изображение
Последна промяна metodi80 на 28 Ное 2014, 20:49, променена общо 1 път

Потребител
Аватар
Мнения: 22
Регистриран на: 23.02.2009
Местоположение: Карлово
Пол: Мъж
Кара: Е46
Мечтае да кара: С евтино гориво по хубави пътища

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от Bupyc » 20 Сеп 2014, 18:00

Здравейте колеги....
След внимателно изчитане на всички подробности стъпка по стъпка свалих таралежа,зачистих го,презапоих и го сложих на мястото му за да го пробвам.Пробата положителна и се зарадвах че съм 100 кинта напред.Свалих го пак,запечатах го със силикон и пак го сложих на мястото му.Сглобих корите,жабката и викам я да видя пак как е,да се покефя малко че от много време работеше както си иска.Пускам го изреждам степените от мин. към макс. добре...свалям ги и го оставям на мин. и само след 10 сек. започва да си прави пак каквото си иска-демек работи на макс намаля се и пак се увеличава (както беше и преди да го ремонтирам)Сега кажете какво да правя ???

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от metodi80 » 25 Сеп 2014, 1:10

Bupyc написа:Здравейте колеги....
След внимателно изчитане на всички подробности стъпка по стъпка свалих таралежа,зачистих го,презапоих и го сложих на мястото му за да го пробвам.Пробата положителна и се зарадвах че съм 100 кинта напред.Свалих го пак,запечатах го със силикон и пак го сложих на мястото му.Сглобих корите,жабката и викам я да видя пак как е,да се покефя малко че от много време работеше както си иска.Пускам го изреждам степените от мин. към макс. добре...свалям ги и го оставям на мин. и само след 10 сек. започва да си прави пак каквото си иска-демек работи на макс намаля се и пак се увеличава (както беше и преди да го ремонтирам)Сега кажете какво да правя ???


Вероятно проблема не ти е само в напуканите спойки (ако си сигурен , че си направил спояването добре , защото като всяко нещо и там си има особености) , а в самите транзистори и по -точно вероятно в долния (по -далечния от буксата). Пак казвам вероятно , не категорично .... От моя опит , често се случва да има не просто напукани спойки , а и изгорели транзистори ... Сега някой ще каже , може ли да има изгорели транзистори и устройството да работи - да може , според това кой от транзисторите е изгорял има различно поведение ....
Ще обясня малко по -подробно , за да стане ясно .... Транзисторите в таралежите са BUZ100 (както се знае) , тези транзистори са с доста сериозни параметри (N-канал , 60A , 50V,0,018 милиома). Реално тези транзистори много трудно могат да изгорят по друга причина различна от прегряване .... Тоест прегряването е основната причина както за напукването на спойките , така и за изгарянето на транзисторите ! Нормалната работна температура на таралежа е около 65 градуса , когато обаче не се сменява редовно филтъра и има прекалено много натрупани боклуци зад него , въздушния поток от вентилатора (който и без това е оскъден за доброто охлаждане на таралежа ) , се ограничава още повече , което води до сериозно нагряване , говориме за температури над 150 градуса (това е максималната температура на кристала на транзистора, при която той изгаря ).
Смяната на транзисторите изисква цялата платка да бъде демонтирана от таралежа , но тази задача не е лесна , тъй като тя е залята и от горе и от долу с капсуловащия материял , освен това транзисторите са притиснати от медни пластини и от пластмасова ограничителна рамка ... целия този пакет , трябва да се разглоби , без да се повреди платката , рамката и притискащите пластини на транзисторите .... Трудна работа (ако не разполагате с подходящи инструменти и опит) !
За заместител на BUZ100 (ако не можете да ги намерите точно тях) ,може да ползвате IRFZ44N (примерно), по масови са и се намират по -лесно на пазара.....

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 125
Регистриран на: 8.05.2008
Местоположение: Русе

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от n.kostadinov » 27 Сеп 2014, 14:20

Здравейте колеги,моята е39-ка(525д 2001) като я взех не й работеше парното ни топло ни студено.Изчетох темата и успях да намеря и сваля въпросния таралеж.Имаше малко нагар и по буксата и по самия таралеж на единия пин.Изпробвах по описания метод ветилатора дали работи и той тръгна на пълна моиощност,поне се успокоих че проблема не е в него :D .Сега остава въпроса какво да правя с този таралеж,подлежи ли той на отремонтиране или варианта е само нов?Тарльо изглежда като нов като изключим малкия нагар на единия пин.И има ли вариант целия проблем да е в буксата,защото и там има нагар.Постарах се да изчистя и на двете места нагара но ефект няма :help:
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 125
Регистриран на: 8.05.2008
Местоположение: Русе

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от n.kostadinov » 27 Сеп 2014, 14:29

забравих да кажа с какъв точно таралеж съм
Изображение
Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Ремонт на таралеж Е39/Е46/Е53

Мнение от metodi80 » 27 Сеп 2014, 14:39

n.kostadinov написа:забравих да кажа с какъв точно таралеж съм
Изображение
Изображение


Точно този тип таралежи по скоро не подлежи на ремонт (в смисъл може да стане , но трудно и цената за възстановяване вероятно няма да ти се хареса ).
А нагара на , който си видял на пина е типичен проблелем за този таралеж

ПредишнаСледваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook