За правилната експлоатация на турбодизелите

На братчеда на леля му на зетя й брат му се жени, не мога да избера с какъв цвят обувки да ходя на сватбата?? Помагайте!

Модератор: Общи модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 470
Регистриран на: 4.04.2011
Местоположение: Благоевград
Пол: Мъж
Кара: 4.0 TFSI

За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от surfboard » 25 Юни 2011, 0:14

Здравейте, колеги. Около половин час си играх с търсачката на форума, с цел да открия подобна тема, но не успях. Предварително се извинявам ако такава вече съществува и моля ако това бъде установено, модераторите да предприемат необходимите действия (от рода на изтриване, заключване, преместване на темата и т.н).

Във форума на една друга марка бях чел преди време правила за експлоатация TDI-двигатели.
Въпросът ми е дали същите правила, споменати там, важат и за нашите ТДС-и?

Цитирам горепосочените правила:

I. Експлоатация:
1. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено дизелово гориво, без добавки или присадки;
2. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено моторно масло за турбо-дизелов двигател;
3. Паленето на дизелов двигател винаги се осъществява с изправни подгревни свещи и при индикация на датчика, че двигателя е готов за палене;
4. След запалване, двигателя се остава да поработи на място поне 15-20 секунди, за да може съответното налягане на маслото да стигне до турбината и да започне нормално мазане;
5. Турбо-дизелов двигател, колкото и да е мощен и с каквато и горивна система да е, не се вкарва в обороти, когато е студен.
6. Спускане по нанадолнище - винаги на подходящата предавка, а не на неутрална предавка - много благоприятно въздействие.
7. Ако двигателя е вкарван в обороти и е "настъпван" за по-продължителен период (повече от 5-6 минути) или колата е настъпвана яко по сфетофари, кръстовища или по магистралата, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО после се кара поне 5-6 километра съвсем спокойно, без юркане или ако няма възможност за това, двигателя не се гаси при спиране, а се оставя да работи на празен ход поне 5-6 минути, преди да се угаси.

II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация:
1. Некачественото дизелово гориво или такова с добавки или присадки има пагубно действие върху механичните и свързаните електрически компоненти/системи на двигателя;
2. Некачественото масло за турбо-дизелов двигател (ТДД) или такова с различно предназначение има пагубно действие върху механичните компоненти на двигателя;
3. Паленето на ТДД с неизправни или некачествени подгревни свещи води до: (1) трудно палене, оттук изхабяване на акумулатор и съкращаване живота на стартера и (2) износване на механичните компоненти на двигателя;
4. Неспазването на тази инструкция води до печални резултати с турбината. Мисля, че причините са ясни - липса на адекватно налягане на маслото (поради недостигане на необходимия визкозитет, температура на маслото, оттук и налягане на смазочната течност) към лагерите на турбината;
5. Причината е високата степен на компресия и интензитета на температурата, която е най-голяма в главата на двигателя. Турбо-дизеловия двигател има много голям въртящ момент и спокойно се кара студен в градски и извън-градски условия без излишно форсиране, докато не е загрял. Препоръчителни стойности - при студен двигател - смяна към горна предавка при достигане на 2000 об/мин, при средно загрял двигател - смяна към горна предавка при 2500 об/мин, при двигател, достигнал нормална температура - няма ограничение, освен прекъсвача;
6. Тук пак опираме до анализ на температурата на изгорелите газове, температура и скорост на въздушния поток към охлаждащите системи, температура на околната среда, скорост на въртене на водната помпа - оттук скорост на охлаждащата течност и т.н. Мисля, че подробни обяснения не са нужни;
7. След като ТДД е бил в тежък режим на работа, турбината, достигайки стойности от 150 000 об/мин е повишила до такава степен температурата на вътрешните си компоненти, че се нуждае от плавно и постепенно охлаждане. Ако след здраво 'юркане' на ТДД го угасите веднага, маслото, което остава вътре без циркулация, по компонентите на турбината буквално се изпича в сажди и твърди налепи, които залепват по металните повърхности. Пригответе се за ремонт, който отнема от 200 до 400 Евро, в зависимост от пораженията. Тук е момента да споменем, че един хубав ъпгреид е инсталиране на по-голям маслен радиатор, независимо че увеличава разходите за количеството масло, което се сменя при обслужване.

P.S - Горният цитат е копиран от друг автомобилен форум, а не е авторски текст.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4877
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, G05 X5 30d

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от acho.rs » 25 Юни 2011, 10:30

6. Тук пак опираме до анализ на температурата на изгорелите газове, температура и скорост на въздушния поток към охлаждащите системи, температура на околната среда, скорост на въртене на водната помпа - оттук скорост на охлаждащата течност и т.н. Мисля, че подробни обяснения не са нужни;

Тук имам силни съмнения . Не знам за турбо дизел , но при бензин когато пускаш на моторна спирачка , двигателя се върти от инерцията и практически не се впръсква абсолютно никакво гориво (доказано чрез измерване на напрежението на дюзите) . От там - като не се впръсква гориво , няма и изгорели газове да въртят турбината - и кво се получава :kuku: Докато по инерция , ще имаш там някакво минимално количество изгарян бензин и от там малък надув на турбината .
Някой с повече знания да разясни

ПС:също така тия 5-6 мин чакане преди да се угаси мотора са силно преувеличени .

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 484
Регистриран на: 16.09.2006
Местоположение: sofia

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от zazomazo » 25 Юни 2011, 10:38

ами то почти всичките изброени правила са препоръчителни и за бензиновите двигатели :winky:
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 207
Регистриран на: 25.07.2009
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Е53

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от sa_hellrot » 25 Юни 2011, 12:12

acho.rs написа:
6. Тук пак опираме до анализ на температурата на изгорелите газове, температура и скорост на въздушния поток към охлаждащите системи, температура на околната среда, скорост на въртене на водната помпа - оттук скорост на охлаждащата течност и т.н. Мисля, че подробни обяснения не са нужни;

Тук имам силни съмнения . Не знам за турбо дизел , но при бензин когато пускаш на моторна спирачка , двигателя се върти от инерцията и практически не се впръсква абсолютно никакво гориво (доказано чрез измерване на напрежението на дюзите) . От там - като не се впръсква гориво , няма и изгорели газове да въртят турбината - и кво се получава :kuku: Докато по инерция , ще имаш там някакво минимално количество изгарян бензин и от там малък надув на турбината .
Някой с повече знания да разясни

ПС:също така тия 5-6 мин чакане преди да се угаси мотора са силно преувеличени .


...водната помпа се върти според оборотите>>> на скорост при спускане може двигателя да се върти и с 2000,3000...и т.н., докато на свободна предавка оборотите са ~ 600-700...

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от Zagy » 25 Юни 2011, 13:28

Тези правила важат за всички турбодизели.

Чакането преди да се угаси мотора (ако колата е юркана) си е направо задължително - 5 минути са малко много според мен, но 1-2 минути си е норматив.
Si non confectus, non reficiat.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 493
Регистриран на: 20.06.2002
Местоположение: sofia
Пол: Мъж
Кара: e21,е34, астрахаш,цлк-в208
Мечтае да кара: 850
Детайли за колата: петица- хубавица

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от akula » 25 Юни 2011, 17:33

Zagy написа:Тези правила важат за всички турбодизели.

Чакането преди да се угаси мотора (ако колата е юркана) си е направо задължително - 5 минути са малко много според мен, но 1-2 минути си е норматив.

според мен си зависи и от сезона: едно е зимата, друго е лятото на 35- 40+ градусов пек, тогава 5-6 минути са си в реда на нещата, особено при здраво и продължително настъпване.
-харчи малко а бега много, чупи се трудно а се поправя лесно, що е то?
-БМВ е34

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от Dirty M5 driveR » 25 Юни 2011, 21:01

Не знам за вас с турбодизелите, но аз карам атмосферен бензин и правилото за охлаждане след яко ръчка го спазвам винаги. Все пак има доста малки хлабини, през които е желателно да мине що годе охладено масло, преди двигателя да се загаси. А за карането в режим достигане на работна температура - силно се надявам да няма колега, който да не знае как правилно да експлоатира мотора си в това отношение. Та моя призив е - нека уважаваме техниката, за да можем да разчитаме на нея когато ни се наложи.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 170
Регистриран на: 25.11.2007
Местоположение: Сандански
Пол: Мъж
Кара: Влака

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от animall » 27 Ное 2011, 18:47

чета темата и относно точка 5. се чудя какво точно значи напълно загрял двигател. ясно е че се отнася до температурата на маслото а не на водата но как да разбера кога ми е загрял достатъчно двигателя за да мога да си го ръчкам спокойно :) не че кой знае каква газ му давам ама все пак.

P.S. питам защото стана следното нещо, карах колата близо 5-6 километра оставих я за 1 час навън след това се качих в нея и след като бях минал още 2 километра стрелката се качи на 12 часа. и тогава изръчках колата до 4 хиляди оборота на 3-та предавка (загоних се с един голф :Д) таа голяма беля ли съм направил или не чак толкова? другия път ще карам по с акъл... (пусти тдс-и не им сложиха един датчик за температурата на маслото!)
Последна промяна animall на 27 Ное 2011, 19:42, променена общо 1 път
Изображение


Аватар
Мнения: 1825
Регистриран на: 23.09.2005
Местоположение: Варна, морето, сините вълни...
Пол: Мъж
Кара: Кенеф от Инголщат

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от ms » 27 Ное 2011, 19:00

animall написа:чета темата и относно точка 5. се чудя какво точно значи напълно загрял двигател. ясно е че се отнася до температурата на маслото а не на водата но как да разбера кога ми е загрял достатъчно двигателя за да мога да си го ръчкам спокойно :) не че кой знае каква газ му давам ама все пак.

...


Някой друг да каже точните цифри, но като "загрее" колата според уреда на таблото още си далеч от истината... стрелката седи в средно положение в един диапазон от поне 20 градуса (примерно от 70 до 90 гр.- цифрите са произволни)- палиш, тръгваш и като стигне 70гр. водата стрелката ти е в средата вече... тоест за да я броиш за загряла отпусни още няколко минути... това за водата, маслото си загрява по-бавно...
кратка версия: стрелката застава в средата- добави още едни 5 минути за да ти е спокойно...

Я някой с М-ка да каже колко по-бавно му загрява маслото спрямо водата- поне там има база за сравнение...
Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2570
Регистриран на: 17.09.2003
Местоположение: Димитровград / London
Кара: Х5

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от stambo_81dg » 27 Ное 2011, 21:03

Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1373
Регистриран на: 29.11.2004
Местоположение: София

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от BadAngel » 27 Ное 2011, 21:07

абе, още ли има хора, които като се спускат по нанадолнище изключват от скорост

това освен че е забранено от закона, е пълна тъпотия
No bling at the Ring

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от Dirty M5 driveR » 28 Ное 2011, 8:05

BadAngel написа:абе, още ли има хора, които като се спускат по нанадолнище изключват от скорост

това освен че е забранено от закона, е пълна тъпотия


Ти остави... Какво ми чуха ушите скоро... Бащата на шефа ми направо гасял мотора, че и като свърши баира го пали на скорост :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1665
Регистриран на: 17.04.2008
Местоположение: Кукерландия
Пол: Мъж
Кара: Тъпата кака да маа с черпака
Мечтае да кара: Кадилакът на Долън
Детайли за колата: да има джам таван, кожни седалки, музика сватба, 320спринцофка, барнеш копче джам пада....

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от saleen » 28 Ное 2011, 8:47

Ами то много хора го правят това, много бензин си мислят, че спестяват :mhihi:
BadAngel написа:абе, още ли има хора, които като се спускат по нанадолнище изключват от скорост

това освен че е забранено от закона, е пълна тъпотия

Ми ако е някоя двутактова машина не е желателно да се спускаш на моторна спирачка.
Никой не мое ма връне на селу!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2377
Регистриран на: 10.04.2008
Местоположение: СА
Кара: м си...

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от plradev » 28 Ное 2011, 12:47

BadAngel написа:абе, още ли има хора, които като се спускат по нанадолнище изключват от скорост

това освен че е забранено от закона, е пълна тъпотия

Т'ва къде го пише в закона :roll: Иначе е тъпотия,да ...
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: За правилната експлоатация на турбодизелите

Мнение от Dirty M5 driveR » 28 Ное 2011, 21:24

saleen написа:Ми ако е някоя двутактова машина не е желателно да се спускаш на моторна спирачка.


Не, за Опел Омега става дума :mhihi:

Следваща

Назад към Извън Темата

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook