Още малко размисли за акцизи и ддс

На братчеда на леля му на зетя й брат му се жени, не мога да избера с какъв цвят обувки да ходя на сватбата?? Помагайте!

Модератор: Общи модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 237
Регистриран на: 16.08.2004
Местоположение: Варна
Пол: Мъж

Още малко размисли за акцизи и ддс

Мнение от paxaH » 19 Апр 2009, 0:14

Копирам тема от www.banker.bg с малко повече информация относно разликите между акциз на нов и стар автомобил и евентуалното му премахване.

Свалят акцизите за стари коли
АКЦИЗНОТО НИ ЗАКОНОДАТЕЛСТВО ДЪРЖИ В КЛЕЩИТЕ СИ ИНТЕРЕСИ ЗА МИЛИОНИ
Вълненията на търговците на автомобили заради драстичните разлики в акцизното облагане на новите и старите автомобили не стихват. Тези дни Асоциацията на вносителите на автомобили се кани да проведе поредна среща с ръководството на Националната агенция по приходите, на която да бъде обсъдено евентуално уеднаквяване на облагането с акцизи на колите, внесени в България.

"Нагласите ни засега са доста оптимистични, но в тези предизборни времена всички обещават какво ли не. На 22 април ще има втора среща в НАП на експертно ниво, на която и финансовото министерство ще изложи своето становище", поясни за в. "БАНКЕРЪ" Анастас Тодоров, председател на Изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили. По думите му действащият в момента режим съдържа драстична разлика между облагането на нови и стари автомобили, която не е обоснована от нищо - старите автомобили се облагат с акциз между 5.3 и 1.5 пъти по-висок от този за новите от същата категория. "За автомобил в най-долната граница за облагане с акциз (121 kW), ако е нов, ще се дължи данък в размер на 790 лв., а ако е употребяван, сумата отскача на 4235 лева. При сега прилаганата таблица относително изравняване на облагането се постига едва при автомобили с мощност 350 kW (456 к.с.). Разликата в облагането между стари и нови автомобили не е продиктувана от екологични съображения, тъй като начисляването на акциз се определя единствено на база мощността на автомобила, а не от неговите екологични показатели", обясни Тодоров.

Според Закона за акцизите и данъчните складове (чл.40) за сега употребяван автомобил с мощност на двигателя от 120 до 150 kW се плаща по 35 лв. за киловат. За колите над 150 kW косвеният налог е 60 лв. за 1 kW. За автомобил с мощност под 120 kW акциз не се дължи. Казано с други думи, ако човек си купи моторно превозно средство втора ръка с мощност на двигателя 140 kW, само за акциз ще трябва да плати 4900 лева. При новите коли положението е малко по-различно. За автомобил със същите показатели - но нов, сумата е... 2500 лева. Ставката е 700 лв. плюс 90 лв. на киловат за разликата над 120 kW. Разликата е фрапираща и с нея би могъл да се обясни фактът, че в България 80% от леките автомобили са до 120 kW, или 163 коня. Колите с по-високи показатели обикновено се водят за луксозни, а техните купувачи не са чак толкова много. При всички положения излиза много по-евтино да си купиш нова и по-мощна кола, отколкото стара. А за нова се брои такава, която е пропътувала не повече от 300 мили и е не по-стара от шест месеца. Според асоциацията действащият режим на облагане с акциз противоречи на европейското законодателство и в частност на чл. 90, ал.2 от Договора за създаване на Европейската общност, уреждащ свободното движение на стоки, чието действие вече се разпростира и в България от 1 януари 2007-а.

За момента предложенията на вносителите на автомобили за промяна на нормативните документи намират подкрепа само сред депутати от опозицията.

От отлично осведомен източник в. "БАНКЕРЪ" научи, че преди няколко дни в Министерския съвет е проведена среща между експерти по данъчна политика и заместник-директора на Агенция "Митници" Красимир Николов. Тя е породена от интереса на Европейската комисия към несъответствията между българското и европейското законодателство при облагането с акциз на употребяваните автомобили и облагането с ДДС. По неофициална информация за резултатите от срещата - намаление на акциза ще има, но в какъв размер и кога все още не е решено.

Заместник-министърът на финансите Кирил Желев заяви в телефонен разговор за в. "БАНКЕРЪ", че вече тече първата наказателна процедура (т.нар. инфричмънт) относно неравнопоставеност в облагането с акциз на стари и нови автомобили. "В момента все още съгласуваме окончателната си позиция. Смятам, че разликата в облагането трябва да се базира на диференциация на екотаксите и регистрационните такси, а не на ставките по Закона за акцизите и данъчните складове. Не трябва да има различно акцизно третиране на коли, които са с еднаква мощност. Министерският съвет вече е поел ангажимент България да въведе пропорционално третиране на старите и новите коли", поясни Желев.

Впрочем казусът за разликата в акцизното облагане на новите и старите автомобили у нас стигна и до Съда на Европейските общности (СЕО) в Люксембург. На 20 декември 2008-а тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) е изпратил преюдициално запитване дали българското законодателство противоречи на европейското. Решенията на СЕО по такива запитвания стават закон за всички държави в общността. Поводът е жалбата на пловдивчанина Петър Калинчев, който е трябвало да заплати 4900 лв. акциз за автомобил BMW 530D с мощност на двигателя 140 kW, закупен на старо във Франция. Налогът за нова кола със същата мощност е 2500 лева. Калинчев обжалвал пред Пловдивския административен съд отказа на митническата дирекция да му приспадне 2400 лева. Магистратите му признали правото и взели решение, че редът на облагане с акциз за внос на стари коли е в разрез с европейските изисквания за свободно движение на стоки. От своя страна пък митническата администрация обжалвала решението на Пловдивския административен съд пред ВАС. А за да вземат отношение по казуса, върховните магистрати отправили въпросното преюдициално запитване до СЕО в Люксембург. Засега обаче отговор няма. По думите на Анани Ананиев, директор на дирекция "Процесуално представителство на България" в Съда на Европейските общности, "всичко ще бъде публично, едва когато този казус влезе в съда", но отказа да сподели повече подробности.

Очевидно в година на избори всичко може да се случи. А едно понижаване на акцизните ставки за старите автомобили ще свали цените на превозните средства значително. Колко точно - зависи от намалението на налога. Факт е обаче, че по време на финансова криза това би могло да даде един добър тласък на този бизнес. Но да не забравяме, че последната дума е на отиващото си правителство...

Стоян Желев, председател на Асоциация на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България" (ААП) и управляващ директор на "София Франс Ауто" - вносител на "Пежо".
Автомобилите в други страни членки на Европейския съюз изобщо не се облагат с акцизи. Там действат съвсем други принципи. Не смятам, че ще има някакво отражение върху бизнеса, ако акцизите за внос на стари коли бъдат уеднаквени или намалени спрямо тези на новите. Това би имало значение само за много луксозните автомобили от типа на "Бентли" например. За нас не е въпрос ставките да паднат, а косвеното облагане да отпадне изцяло. Интересно е да се провери по това перо каква сума влиза в бюджета - тя е смешна, и да се сравни с постъпленията от акциза на горивата след последното им повишаване. Обикновено акциз се плаща за потребление на дадена стока, а не за закупуването и. Навсякъде в общността е така. Колкото до България - не мисля, че управляващите са склонни да намалят нивото на каквито и да е ставки. Въпреки че съгласно европейското законодателство акцизите за внос на автомобили трябва да се премахнат, защото постъпленията от тях ще бъдат компенсирани с вдигането на акцизите на горивата.

Какво още искат вносителите на автомобили:
- Да бъде въведено право на данъчен кредит от ДДС за леки автомобили, използвани за стопански цели. ("Леки автомобили" по смисъла на закона са тези с места за сядане 5+1.) Това, че не се връща данъчен кредит за леки автомобили, всъщност е допълнително скрито облагане на търговците в България. В множество от случаите автомобилите, закупени от регистрирани по ЗДДС лица, се използват не за лични цели, а за стопански нужди - т.е. за извършването на облагаеми доставки, поради това ограничаването на правото на данъчен кредит е недопустимо. Това на практика изкривява режима на облагане с ДДС по недопустим начин и води до начисляване на данък върху данък.

Липсата на данъчен кредит за леките автомобили води и до изкривяване на конкуренцията в бранша и до нелоялни практики - като тази да се добавят места за сядане, леки автомобили да се регистрират като товарни (1+1 места), да се създават специални дружества, които да "отдават под наем" автомобили на свързани лица и т.н. Европейското законодателство не предвижда ограничение на правото на данъчен кредит за леките автомобили и свързаните с тях стоки.

- Да отпаднат ограниченията при ползване на данъчен кредит за дилърите на автомобили и облагането по маржовата схема да бъде приведено в съответствие с европейското законодателство, тъй като действащият в момента в България Закон за данък върху добавената стойност, както и практиката по приложението му от българските данъчни власти (визира се Националната агенция за приходите) са в грубо противоречие с разпоредбите на ДИРЕКТИВА 2006/112/ЕО НА СЪВЕТА от 28 ноември 2006 г., третираща общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на търговията с употребявани автомобили. Конкретно предвижда се облагане по маржова схема на автомобили, получени по вътреобщностни придобивания или внос, което е недопустимо от гледна точка на европейското законодателство. Като следствие от прилагането на маржовата схема се предвижда или липса на право на данъчен кредит изобщо, или отлагане на ползване на правото на данъчен кредит до датата на последващата продажба. Това необосновано затруднява бизнеса, като блокира съществени по размер финансови ресурси на търговците на употребявани автомобили.

Освен това действащият закон предвижда ограничение на размера на ползвания данъчен кредит за закупени други стоки и услуги от дилъри до размера на начисления данък върху маржа. Това необосновано завишава разходите на търговците на употребявани автомобили.

Движение на акцизните ставки за горивата
С присъединяване на страната ни към ЕС, от 1 януари 2007 г., акцизът върху бензина бе фиксиран на 635 лв. за 1000 литра, а за дизела бе определен налог от 535 лв. за 1000 литра. Разписани и одобрени от Брюксел бяха и по-нататъшните стъпки за поскъпване на горивата - от 1 януари 2009 г. акцизът за 1000 л безоловен бензин трябваше да е 660 лв., а за нафтата 565 лева.

Година по-късно косвените данъци трябваше да са съответно 685 лв. за безоловен бензин и 600 лв. за дизела. След ново поскъпване на горивата от началото на 2011 г. бе планирано акцизът за бензина да достигне минималното ниво за общността от 710 лв. на 1000 литра. Същата година налогът за дизела пък трябваше да се повиши първо до 615 лв., през следващите две години да нараства с по 15 лв. и през 2013 г. да достигне минимума за ЕС от 645 лв. за 1000 литра.

Дотук всичко е просто и ясно. Само дето експертите във финансовото ни министерство решиха да излязат по-католици и от папата и форсираха приемането на предвидените чак за 2010 г. ставки. Така от този януари акцизът за безоловния бензин скочи до 685 лв. за 1000 литра, а за нафтата на 600 лв. и изпреварихме с две години предоставените ни от Брюксел срокове. Или, казано по друг начин, от всеки литър бензин, който в момента струва около 2.40 лв. по бензиностанциите, държавата прибира по 0.69 лв. плюс още 0.36 лв. като ДДС. От всеки продаден литър нафта пък в хазната влизат 0.60 лв. и още 0.40 лв. от налога за добавена стойност.
Ралица Пейчева
http://www.banker.bg/?Issue=826&Section ... icle=37369
Селото се оказа точно във града

Назад към Извън Темата

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: slavi7575

Последни теми
Facebook