Нафтата измества бензина
Модератор: Общи модератори
1 мнение
• Страница 1 от 1
- Гост
-
Нафтата измества бензина
Дизеловите двигатели са все по-икономични и мощни
Състезателни коли и луксозни лимузини също сменят горивото
До края на ХХ век в автомобилния свят гледаха с насмешка на дизеловите двигатели. "Ако трака и мирише много като стара печка, значи колата върви с нафта." Така обясняваха на дилетанти как да разпознаят дизеловия мотор. Шофьорите пък разказваха до забрава вицове на тази тема. Притежателите на дизелови автомобили бяха съветвани да слагат тампони в ушите, за да се спасят от големия шум. Или пък да си лягат с кожуха, защото през зимата трябва да стават посред нощ, за да припалват возилата си. Всичко това обаче е само история. Дизеловите двигатели стават все по-конкурентни като мощност и динамика. Най-голямото им предимство обаче е тяхната икономичност. Това ги прави все по-популярни. Те започват да се появяват дори и в спортни коли като "Ауди" R10 и големи луксозни лимузини. Сега в Европа 50% от продаваните автомобили са с дизелов двигател. Тенденцията от последните няколко години е изцяло в полза на нафтата. Днес возилата задвижвани с това гориво направиха революция и
--------------------------------------------------------------------------------
по отношение на икономиката и технологията
--------------------------------------------------------------------------------
Голямо постижение в дизеловите двигатели е системата "помпа-дюза". При нея горивото се поднася директно в горивната камера. За първи път системата е внедрена серийно във "Фиат" през 1988 г. Истинският пробив прави концернът "Фолксваген", който нарича технологията TDI,като запазва правата върху използването на трите букви. Системата се въвежда в моделите на "Фолксваген", "Ауди", "Сеат" и "Шкода". Увеличението на мощността е за сметка на прякото впръскване. Изоставането от бензиновите двигатели постоянно се съкращава. При прякото впръскване отпада необходимостта от предварително подгряване. Вече няма неприятен мирис на нафта, а двигателят е доста по-тих и нивото на шума в купето намалява няколко пъти. В процеса на развитие на техническите решения и разработки производителите фирмата "Бош" направи система с централна помпа за впръскване под високо налягане и обща горивна линия за всички цилиндри. Световната премиера на тази технология е известна като "Комън рейл". Технологията "помпа-дюза" се модернизира през 1998 г. При оптимизацията на процеса на горене стана ясно, че най-слабото звено в системата са електромагнитните клапани. Последното откритие в тази област са пиезоинжекторите. При тях вместо с електромагнити, клапаните се управляват
--------------------------------------------------------------------------------
от електропроводими кристали
--------------------------------------------------------------------------------
Проблем в горивната камера е отделянето на сажди и твърди частици. При изгарянето на нафтата се отделят повече азотни окиси, отколкото при бензина. Много ефективна в борбата с твърдите частици и саждите е противопрашният филтър, който "Пежо" използва още от 2000 г.Това устройство улавя почти 100% от саждите с помощта на филтър. Паралелно влезе в производство и катализатор за дизела, който аналогично на бензиновия отделя от изгорелите газове въглеродните и азотните окиси.
Състезателни коли и луксозни лимузини също сменят горивото
До края на ХХ век в автомобилния свят гледаха с насмешка на дизеловите двигатели. "Ако трака и мирише много като стара печка, значи колата върви с нафта." Така обясняваха на дилетанти как да разпознаят дизеловия мотор. Шофьорите пък разказваха до забрава вицове на тази тема. Притежателите на дизелови автомобили бяха съветвани да слагат тампони в ушите, за да се спасят от големия шум. Или пък да си лягат с кожуха, защото през зимата трябва да стават посред нощ, за да припалват возилата си. Всичко това обаче е само история. Дизеловите двигатели стават все по-конкурентни като мощност и динамика. Най-голямото им предимство обаче е тяхната икономичност. Това ги прави все по-популярни. Те започват да се появяват дори и в спортни коли като "Ауди" R10 и големи луксозни лимузини. Сега в Европа 50% от продаваните автомобили са с дизелов двигател. Тенденцията от последните няколко години е изцяло в полза на нафтата. Днес возилата задвижвани с това гориво направиха революция и
--------------------------------------------------------------------------------
по отношение на икономиката и технологията
--------------------------------------------------------------------------------
Голямо постижение в дизеловите двигатели е системата "помпа-дюза". При нея горивото се поднася директно в горивната камера. За първи път системата е внедрена серийно във "Фиат" през 1988 г. Истинският пробив прави концернът "Фолксваген", който нарича технологията TDI,като запазва правата върху използването на трите букви. Системата се въвежда в моделите на "Фолксваген", "Ауди", "Сеат" и "Шкода". Увеличението на мощността е за сметка на прякото впръскване. Изоставането от бензиновите двигатели постоянно се съкращава. При прякото впръскване отпада необходимостта от предварително подгряване. Вече няма неприятен мирис на нафта, а двигателят е доста по-тих и нивото на шума в купето намалява няколко пъти. В процеса на развитие на техническите решения и разработки производителите фирмата "Бош" направи система с централна помпа за впръскване под високо налягане и обща горивна линия за всички цилиндри. Световната премиера на тази технология е известна като "Комън рейл". Технологията "помпа-дюза" се модернизира през 1998 г. При оптимизацията на процеса на горене стана ясно, че най-слабото звено в системата са електромагнитните клапани. Последното откритие в тази област са пиезоинжекторите. При тях вместо с електромагнити, клапаните се управляват
--------------------------------------------------------------------------------
от електропроводими кристали
--------------------------------------------------------------------------------
Проблем в горивната камера е отделянето на сажди и твърди частици. При изгарянето на нафтата се отделят повече азотни окиси, отколкото при бензина. Много ефективна в борбата с твърдите частици и саждите е противопрашният филтър, който "Пежо" използва още от 2000 г.Това устройство улавя почти 100% от саждите с помощта на филтър. Паралелно влезе в производство и катализатор за дизела, който аналогично на бензиновия отделя от изгорелите газове въглеродните и азотните окиси.
1 мнение
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани