Правата ни пред органите на КАТ - Пътна Полиция

На братчеда на леля му на зетя й брат му се жени, не мога да избера с какъв цвят обувки да ходя на сватбата?? Помагайте!

Модератор: Общи модератори

Photographer
Аватар
Мнения: 726
Регистриран на: 18.02.2010
Местоположение: Крайните квартали на столицата
Пол: Мъж
Кара: му се нещо старо

Правата ни пред органите на КАТ - Пътна Полиция

Мнение от randity » 05 Фев 2013, 21:55

Част първа - КАТ Ви спира:
Как трябва да спрат управлявания от Вас автомобил? Как трябва да изглеждат полицаите от КАТ, за да сте сигурни, че наистина са служители на МВР? Могат ли да Ви спрат от засада? Ако знаете предварително отговорите на тези въпроси, можете да избегнете сериозни проблеми за себе си, както и да попречите на някои служители на КАТ да превишат властта си. Нещо повече - ще предовратите опитите на лица, предрешени като полицаи, да посегнат върху Вас и имуществото Ви.
Служителите на КАТ задължително изпълняват службата си в униформа. Ето защо не спирайте или ако вече сте спрели - не изпълнявайте каквито и да било разпореждания на лица, които не са облечени в полицейска униформа или униформа на КАТ.
Палката или надписът "Полиция" или "Пътна полиция" върху автомобила им сами по себе си не са достатъчни, за да идентифицират този, който ви спира, като служител на КАТ.
ВНИМАНИЕ!!!
Държавните служители - офицери и сержанти от "Пътна полиция", носят специална зимна униформа (от 1 Октомври до 30 Април) и специална лятна униформа (от 1 Май до 30 Септември). те задължително включват на видно място нашивки с надпис "пътна полиция", както и светлоотразителни елементи.
Противодъждовната мушама за "Пътна полиция" е жълта, с надпис на гърба "ПЪТНА ПОЛИЦИЯ", а на лявата предница - "TRAFIC POLICE". Надписите са светлоотразителни.
В повечето случаи идентификацията на служителя, който ви спира за проверка, не е проблем. Но трябва да бъдете особено внимателни към външните белзи на неговата униформа и на автомобила му, ако ви спре нощем, в мрачно или мъгливо време.
След като се уверите, че е служител на КАТ, който изпълнява редовната си служба, запомнете и анализирайте ситуацията, при която ви спира. Ето какви задължения, изисквания и ограничения поставя законът пред служителите на КАТ:
Те са длъжни при проверка да се обозначат ясно, каво осигурят необходимата видимост.
Това означава, че не могат да ви спират "от засада". Неправомерно е да маскират себе си или превозното средство, да застават непосредствено след завой, зад дърво, зад храсти, навътре в крайпътния банкет или по какъвто и да е друг начин да ограничават видимостта ви като водач към контролния пост.
Нямат право да въвеждат елемента изненада. Независимо от тази забрана, нерядко служители на КАТ устройват контролни постове така, че да изненадат водачите.
Ще помогнете на себе си и ще си осигурите сериозна защитна теза, ако запомните добре къде точно се е намирал контролният пост и ако направите възражение за липса на видимост към служебните лица, които ви проверяват.
Когато спира вашия автомобил за проверка, служителят на КАТ трябва да подаде сигнал със стоп-палка. Законът допуска възможност сигналът да бъде подаден и с ръка, а през нощта - с описваща полукръг червена светлина.
След като ви спре и колата ви вече е в покой, полицейският служител трябва да ви се представи. Обикновено той си казва имената и званието. Законът обаче предвижда и други форми на идентификация. Те са важни, ако сте се усъмнили, че ви е спрял служител на МВР, или ако по някаква причина желаете да подадете оплакване срещу действията му.
Пътният полицай, който ви е спрял, се легитимира, като показва полицейски знак или служебна карта.
За разлика от знаците и картите на други проверяващи органи и ведомства, образци от които могат да бъдат видени в Интернет или на други достъпни места, тези на служителите на КАТ не са публикувани. Достъпът до тях става само с предварително подадена молба до ДНСП - да ви се предостави копие от образец на служебна карта.
ВНИМАНИЕ!!!
Служебната карта на служителя на МВР съдържа поне трите имена на притежателя Й, негова снимка, печат на учреждението, идентификационен номер, стикер за съответната година, разположен горе вдясно.
Униформата на полицая, мястото и начинът, по който ви спира, легитимацията на полицая - това са елементи от процедурата, по която се извършва проверката.
Контролните органи са длъжни да ги спазват стриктно. Тяхното неизпълнение води до дисциплинарна отговорност на служителя и до нередовност на процедурата, по която са констатирани нарушения на правилника за движение. Затова, въпреки първоначалния стрес, че са ви спрели за проверка, се постарайте да запомните повече обстоятелства и детайли от първоначалния зрителен контакт с проверяващите органи и техния автомобил до легитимацията на служител.
Имайте предвид, че още със спирането можете да се въоръжите със сериозен "арсенал" от възражения и въпроси, с които да изземете инициативата по провеждането и по-нататъшния ход на проверката.

Така че не се колебайте да поискате от контролиращия да ви представи служебната си карта и полицейския си знак. И то преди да сте дали собствените си документи за проверка. Значително ще се улесните ще предопределите атмосферата при по-нататъшния ход на проверката, ако извадите лист и химикалка и запишете данните от служебната карта на полицая. Не пестете възраженията и бележките си относно начина, по който ви е спрял. Не забравяйте, че после можете да изложите възраженията си и в писмен вид.


Част втора - Проверката започва:
След като вече са ви спрели и сте се уверили в редовността на документа, който ви е представил служителят, проверката преминава в следващия си етап. Сега вие трябва да покажете вашите документи. Добре е да знаете, че не сте длъжни да представяте на контролния орган всичките си документи, а само някои.
Пътният полицай е в правото си да ви поиска за проверка:
Вашите документи за самоличност - лична карта или паспорт (предназначен за задгранични пътувания);
свидетелството ви за управление на МПС. И тъй като контролният талон е част от свидетелството за управление, сте длъжен да го представите, ако ви го поискат. Ако нямате такъв, тъй като органите на КАТ са ви го задържали, вместо него представете преписа от акта за констатиране на старото административно нарушение. Този акт замества контролния ви талон за времето, през което е задържан;
всички документи, свързани с управляваното МПС. тук влизат регистрационният талон на превозното средство, полицата за сключена застраховка "Гражданска отговорност" за автомобила, талонът от годишния технически преглед;
на проверка подлежат и всички удостоверителни стикери върху предното стъкло - за платена винетна такса, за преминат технически преглед, за сключена застраховка "Гражданска отговорност".
ПРОВЕРКА ИЗВЪН ЗДвП
Секторите "КАТ - Пътна полиция" изпълняват специална функция по контрол на безопасността и спазването на правилата за движение по пътищата. Ето защо пределите на тяхната власт са посочени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП).
Всички останали правомощия на полицейските служители са част от общата компетентност на полицията по опазване на обществения ред и предотвратяване и разкриване на престъпления. Важно е да знаете, че контролните органи от състава на полицията могат да извършват и проверки, които не са свързани с контрола върху правилата за движение. В такива случаи обаче проверките се вършат най-често от служители извън КАТ.


Действия, които не са свързани с контрол за спазване на правилата за движение по пътищата са например:
проверка, при която се установява самоличността на лица. При нея полицейският орган може да поиска документите за самоличност не само на водача, но и на пътниците в превозното средство;
личен обиск и проверка на личните вещи на водача и пътуващите с него;
проверка на превозното средство;
В случай на личен обиск, проверка на лични вещи и на превозното средство, служителят трябва да състави протокол. Той се подписва от него, от един свидетел и от проверяваното лице.

ВНИМАНИЕ!!!
Полицейските служители имат право да извършват изброените действия само при определени от закона условия, а не произволно - по преценка на полицейския орган. те могат да поискат документите за самоличност на пътниците в превозното средство само ако е налице някоя от следните причини:
за проверяваните лица има данни, че са извършили престъпление или друго нарушение на обществения ред;
за разкриване на престъпление или на административно нарушение;
при контрол за редовността на документите за самоличност и пребиваването в страната;
на контролен пункт, организиран от полицията, или по искане на друг държавен орган;
Личен обиск на водача и пътниците в превозното средство се извършва само ако има данни, че носят опасни или забранени за притежаване предмети. Или, ако има данни, че някой от проверяваните държи вещ, свързана с престъпление. И то само ако проверката се прави на мястото, където е извършено престъплението. Проверка на превозното средство е допустима и ако има съмнение за нарушение на обществения ред.

В СЛУЧАЙ ЧЕ ПОПАДНЕТЕ В ПОДОБНА СИТУАЦИЯ И ПОЛИЦЕЙСКИЯТ ОРГАН РАЗПОРЕДИ ПРОВЕРКА НА ДОКУМЕНТИТЕ НА ПЪТНИЦИТЕ, ЛИЧЕН ОБИСК ИЛИ ПРОВЕРКА НА ПРЕВОЗНОТО СРЕДСТВО, имайте предвид, че тази проверка не е свързана с правилата за движение по пътищата. В такива случаи:
не се колебайте - искайте обяснение за конкретния повод за проверката. Разпорежданията на полицейския орган са задължителни за вас, но вие от своя страна имате право да знаете какви са правните основания на проверката;
не позволявайте действията на полицията да надхвърлят необходимото, свързано с причината, поради която ви проверяват;
в случай на личен обиск можете да възразите, ако полицейският орган е от другия пол;
при личен обиск, проверка на вещи и на превозното средство настоявайте да се състави протокол, в който точно да се опишат всички обстоятелства, в това число да се посочат правните основания за тези полицейски действия;
Когато проверката от КАТ завърши със съставяне на Акт за констатирано нарушение, полицейският орган има право да изземе контролния ви талон - като доказателство по образуваната преписка. Ще ви го върнат обратно, когато ви връчат наказателното постановление.
Изземането на други документи, свързани с управлението на превозното средство, е ограничено от закона.
Например могат да ви отнемат свидетелството за управление на МПС само със заповед, издадена от оправомощен ръководител от МВР. И то, ако тази заповед ви е връчена. Законът ви дава възможност да Я обжалвате както пред по-горестоящия административен орган, така и пред съда. Могат да ви отнемат свидетелството за управление и ако сте били наказан с "лишаване от право да управлява МПС" и има влязло в сила наказателно постановление или присъда.


Част трета (1) - Нарушение или не:
Проверката на документите ви е приключила. Вие все още сте в превозното средство (което трябва да бъде с изгасен двигател по време на проверката). Контролният орган вече знае какви нарушения на правилата за движение ще ви предяви.

Най-често и вие си ги знаете. Предстои първата среща на обвинителната и защитната версия, за която трябва да сте подготвени предварително. Имайте предвид, че окончателният отговор на въпроса дали сте нарушили правилата за движение, или не, е все още твърде далече. Не забравяйте, че до голяма степен зависи от вас дали решението ще бъде във ваша полза или не. Важна роля играят добрата ви предварителна информираност и запазеното самообладание. Не е необходимо да знаете статистически данни, за да се сетите, че най-вероятно са ви спрели за превишена скорост или за проверка дали сте употребили алкохол.
ПРЕВИШЕНА СКОРОСТ


Пътният полицай ви кани да слезете от автомобила, за да ви покаже какви показания за скоростта са отчетени. Ще ги видите на дисплея на радарния скоростомен, с който е снабден патрулиращият екип.
Дали отчетената скорост съставлява нарушение, или не, зависи от много фактори.
ПЪТНИТЕ ЗНАЦИ


Законовите ограничения на скоростта - това са максимално допустимите скорости на различните видове превозни средства в и извън населените места. Те са посочени в закона и са известни на водачите.
Отклонения от тях се въвеждат със съответните пътни знаци (B26 "Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"). Така че е важно сами да прецените дали са ви спрели в зоната на действие на пътен знак, който ограничава скоростта. Пътните знаци в населените места и извън тях не се поставят произволно и необосновано. Това става според предварително разработени и одобрени проекти за организация на движението за съответното място. Ако смятате, че даден пътен знак, ограничаващ скоростта, е поставен неуместно или на място, което не изисква ограничение на скоростта, можете да се снабдите с действащия за това място проект за организация на движението. Този проект ще ви послужи, ако обжалвате пред съд наказателното постановление, с което сте санкционирани за извършеното нарушение.
Пътните знаци се поставят само въз основа на одобрен проект за организация на движението.
Пътните знаци трябва да са поставени така, че да са лесни за възприемане от водача. Затова поставянето на повече от два пътни знака на едно място, придружени от две допълнителни табели извън населените места (или на повече от три пътни знака, придружени от три допълнителни табели в рамките на населените места) не е разрешено от закона.
Пътните знаци трябва да са поставени така, че да са видни от разстояние.
Ако разрешената максимална скорост е до 90 км/ч, знакът, ограничаващ скоростта, трябва да се вижда поне от 150 метра Ако максималната разрешена скорост е над 90 км/ч, знакът трябва да се вижда поне от 250 метра. Ако това разстояниет не може да се спази поради особеностите на терена или по друга причина, пътният знак трябва да се постави не само отдясно на платното за движение, но и отгоре или отляво. И с допълнителна табела да се посочи разстоянието, след което ограничението на пътния знак ще бъде валидно.

Обърнете внимание също така дали мястото, където контролните органи са отчели скоростта ви, попада в обсега на действие на ограничението, като имате предвид, че:
въведената с пътния знак забрана за движение със скорост, по-висока от означената, важи до следващото кръстовище;
забраната може да е отменена и преди следващото кръстовище със специален знак или с допълнителна табела, която посочва разстоянието, за което важи забраната;
ако не е отменена по някой от посочените начини и зоната на действие на забранителния знак е по-дълга от 1000 м, знакът следва да се повтаря на всеки 500 м;
ако скоростта се намалява с 30 км/ч, това се прави еднократно.
Например при ограничение на скоростта от 90 км/ч на 60 км/ч се поставя един знак, който ограничава скоростта. Обаче при ограничение на от 130 км/ч на 90 км/ч или от 90 км/ч на 50 км/ч трябва да се поставят няколко знака, ограничаващи скоростта - всеки с по 20 км/ч.

Ако внимателно сте следили и запомнили тези "детайли" на пътната обстановка, преди да ви спрат, ще докажете, че не сте се движили в зона на ограничение на скоростта или че ограничението на скоростта не е въведено по надлежния ред.
В такива случаи много могат да ви помогнат вашите спътници в автомобила, особено ако притежават шофьорска правоспособност и опит.

РАДАРНИЯ СКОРОСТОМЕР - ДА МУ ВЯРВАМЕ ЛИ?


Дотук стана ясно, че посланията на вертикалната пътна маркировка понякога са много по-сложни и двусмислени, отколкото изглеждат на пръв поглед. Нека сега да погледнем критично и аналитично и на радарния скоростомер. За тази цел ще се върнем към момента, когато контролния орган на КАТ ни е поканил да се запознаем със скоростта, отчетена от радара.
За всеки е ясно, че използвания от КАТ радарен скоростомер е сложен електронен уред. Той измерва величина, която човешките сетива не възприемат точно. Като техническо средство, предназначено да измерва определена физична величина, радарният скоростомер и техническите изисквания към него са регламентирани от закона.

На първо място - ЗДвП. Той разрешава на контролните органи да използват технически средства, с чиято помощ да установят нарушенията на правилата за движение. Само че радарният скоростомер трябва да отговаря на изискванията и процедурите, необходими за всяко средство за измерване. Иначе неговите показания няма да се приемат за достоверни. По-конкретно неговия тип трябва да е първоначало одобрен от Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН).
Дали е одобрен, можете да проверите в Регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване.
Обща информация за регистъра можете да намерите на следния адрес: http://damtn.government.bg/, както и в официалния бюлетин на ДАМТН, или на телефоните за връзка с обществеността, посочени на сайта по-горе.
Дори даденият тип радарен скоростомер да е одобрен, всяко конкретно средство за измерване от този тип подлежи на първоначална и последващи проверки.

ВНИМАНИЕ!!!
Дали използваният по време на вашата проверка радарен скоростомер отговаря на всички описани изисквания, можете да проверите сами още на място. За целта поискайте от контролните органи да ви покажат:
знака за одобрен тип средство за измерване. По закон той трябва да бъде поставен на видно място върху корпуса на радарния скоростомер. Ако техническото средство се състои от няколко самостоятелно обособени устройства, знакът се поставя върху всяко от тях;
знацит за първоначална и последваща проверка - те също трябва да са поставени на видно място на корпуса на радара. Обърнете специално внимание на срока на валидност на поставените знаци за проверки. Вижте годината на знака за първоначална проверка - нейната валидност е до края на календарната година, следваща тази на проверката. Ако срокът на валидност е изтекъл и липсват знаци за последваща проверка, отбележете това на контролния орган, както и във възраженията си по акта;
име на производителя на радарния скоростомер - надписът трябва да е ясен и неизтриваем;
типа и идентификационния номер на радарния скоростомер - в случай че имате съмнения за неговата редовност, запомнете или си запишете неговия идентификационен номер. Това ще бъде от решаваща важност, ако в бъдеще оспорите издаденото ви наказателно постановление и по-специално - показанията на скоростомера.
Нормативите поставят много технически изисквания към радарните скоростомери.

Така например, този уред трябва да има такива технически характеристики, че да може да индивидуализира превозното средство, чиято скорост измерва, при едновременно движение на две или повече превозни средства, при разминаване или когато се използва от движещо се превозно средство. Ако радарът няма тази техническа годност, той трябва да анулира резултата от измерването си, когато две превозни средства са пресекли радарния лъч с различна скорост. Какво означава това на практика?

Представете си ситуация, при която докато радарът е отчитал вашата скорост, близо пред или след вашия автомобил се е движел друг автомобил с различна скорост. Тогава поискайте от контролния орган да ви покаже индивидуалните измервания на радара за скоростта на отделните превозни средства.

Ако радарът не е предназначен само за работа с лъч, успореден на направлението на движение на превозните средства (с ъгъл на пресичане под 10 градуса), той трябва да има устройство, което да измерва ъгъла, под който превозните средства пресичат радарния лъч.

По време на проверката не се колебайте да питате служителите на КАТ за техническите характеристиките и особености на използвания от тях скоростомер. За разлика от останалите технически изисквания към този уред, чието възприемане изисква специални технически познания, изброените параметри могат да бъдат обяснени и на неспециалист, както и показани в "полеви" условия.

ВНИМАНИЕ!!!
Ако внимателно и детайлно сте си изяснили и сте запомнили подробностите от пътната обстановка преди проверката и сте се запознали на място с редовността и характеристиките на използвания радарен скоростомер, вие имате солидна защитна версия. По-нататък тя ще ви помогне да получите резултат, който не накърнява правата ви.


Част трета (2) - Нарушение или не:
ПРОВЕРКА ЗА АЛКОХОЛ


Тази рутинна проверка се среща често. В повечето случаи успоредно с установяването на друго нарушение на правилата за движение.
Констатациите за съдържанието на алкохол в дъха и в кръвта на водача на МПС са в основата на най-тежките административни наказания по ЗДвП. Те могат да доведат дори до наказателна отговорност на водача за престъпление по Наказателния кодекс.
Управлението на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда е административно нарушение по ЗДвП. Управлението на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда е престъпление по Наказателния кодекс. Ако е извършено за първи път, наказанието е лишаване от свобода за срок до една година.

Зависимостта между количеството и вида на употребения алкохол и натрупаната концентрация в кръвта се определя както от особеностите на конкретния организъм, така и от моментната му кондиция. По тази причина е трудно да предвидим какви ще бъдат показанията на измервателния уред или на медицинското изследване за алкохол в кръвта, независимо че употребеното количество е малко.

Най-сигурния начин да избегнете отговорността за управление на МПС след употреба на алкохол е преди шофиране да не поемате никакво количество. Но теориите и съветите са едно, реалният живот - друго.
Затова е добре предварително да научите каква е процедурата, по която се констатира алкохол в кръвта на водача. Нека пак се върнем към момента, когато служителят на КАТ е проверил документите ви и е пристъпил към следващия етап - иска ви обяснение дали, кога, колко и какъв алкохол сте употребил.

ВНИМАНИЕ!!!
Имайте предвид, че прикриването на истината няма да ви е от полза. Обясненията ви ще се впишат в акта за административно нарушение. А после ще се сверят с резултатите от изследването и с други събрани доказателства.
Очаквайте проверка с техническо средство - анализатор за алкохол в дъха. Той е средство за измерване като радарния скоростомер. Затова трябва да отговаря на определени в закона изисквания и да носи съответните знаци. Те могат да се поставят върху самото средство за измерване или върху придружаващото ги удостоверение за одобрен тип средството за измерване.

Пойскате от контролния орган да ви покаже знаците, от които личи, че съответният вид анализатор за алкохол в дъха е преминал необходимия контрол.
За разлика от радарния скоростомер, чиито показания са окончателни и поради това решаващи, показанията на анализатора за алкохол в дъха дават само първоначални и косвени данни за концентрацията на алкохол в кръвта. Дали ще се приемат за окончателни и достовени, зависи и от вас.

Законът ви дава право да изберете как да постъпите:
да приемете показанията на анализатора за алкохол в дъха за точни и достоверни. В такъв случай, ако концентрацията на алкохол е по-висока от 0.5 на хиляда, контролния орган ще ви състави акт за административно нарушение. В него ще впише какво е отчел, както и че вие не оспорвате наказанието;
ваше право е да оспорите показанията на анализатора за алкохол в дъха. Това, освен че ви състави акт, контролния орган ще ви издаде талон за медицинско изследване и ще ви го връчи срещу подпис;
ВНИМАНИЕ!!!
Вижте дали в талона за медицинско изследване са вписани:
лечебното заведение, в което трябва да се явите за медицинското изследване;
какво е съдържанието на алкохол в кръвта ви. Ако показанията на анализатора са в рамките от 0.5 до 1.2 на хиляда, медицинското освидетелстване и вземането на кръвна проба могат да се извършат във всички диагностично-консултативни центрове, медицински центрове, болнични лечебни заведения, центрове за спешна медицинска помощ и техните филиали. Ако показанията на техническото средство от проверката са над 1.2 на хиляда, медицинското освидетелстване и вземането на кръвна проба се извършват само в центровете за спешна медицинска помощ и техните филиали;
проверете дали срокът, в който трябва да се явите в лечебното заведение, е посочен в талона. Ако проверката се извършва в рамките на населено място, този срок е до 45 минути. Ако е извън населено място - до 2 часа. Контролният орган може да определи и по-кратък срок за явяване в лечебното заведение - ако то не е далече.

След като се явите в лечебното заведение, лекарят ще извърши медицинско освидетелстване. Ще ви вземе кръв за химическо изследване. Медицинското изследване се описва в специален протокол - за употреба на алкохол или друго упойващо вещество. В него се вписват:
резултатите от предварителната проба за алкохол (от анализатора за алкохол в дъха);
вашите обяснения за употребения алкохол, в това число датата и часа на консумацията. Добре е да уведомите лекаря, ако сте консумирали алкохол след като проверката от КАТ е приключила, преди да се явите в лечебното заведение. Особено ако смятате, че показанията от техническото средство са неточни;
данни за ваши заболявание, оплаквания и лекарства, които сте приели;
резултатите от прегледа ви;
Имайте предвид, че взетата кръвна проба трябва да се изпрати от лечебното заведение до специализираната лаборатория не по-късно от едно денонощие от взимането й. Резултатът от химическото изследване трябва да се изпрати в съответното поделение на МВР не по-късно от три дни от вземането на кръвната проба. Ако се съмявате в резултата от химическото изследване, поискайте повторно за ваша сметка. Не се бавете - срокът е до седем дни от връчването на наказателното постановление. И не по-късно от три месеца от вземането на кръвната проба.

ВНИМАНИЕ!!!
Ако откажете да изпълните разпореждане на контролния орган, който ви проверява за употреба на алкохол, ви чакат тежки последици:
откажете ли проверка с техническо средство, законът предвижда наказание лишаване от право да управлявате МПС за срок от шест месеца до две години и глоба от 200 до 500 лева;
същото наказание ви чака, ако не изпълните предписанията да се явите навреме в лечебното заведение и да дадете кръвна проба;
ако ви е направена проверка с техническо средство, но после откажете да получите талона за медицинско излседване, не се явите в лечебното заведение или откажете да дадете кръв, данните за употреба на алкохол ще се вземат само от показанията на техническото средство;
Спазването на процедурата по проверка и изследване дали водачът на МПС е употребил алкохол, стриктно и срочно провеждане на медицинското освидетелстване и химическото изследване дават на контролните и административнонаказващите органи обективно и сигурно доказателство за концентрация на алкохол в кръвта. Опровергаването на това доказателство в повечето случаи е невъзможно!


Част четвърта - Приключване на проверката:
Приключването на проверката става със съставяне на акт за установяване на административно нарушение. От своя страна, съставянето на акта поставя началото на административнонаказателното производство, при което се налагат наказанията, предвидени в ЗДвП или другите нормативни актове.

Въз основа на акта (заедно с приложените към него доказателства) административнонаказващия орган (Министърът на вътрешните работи или определени от него длъжностни лица от системата на МВР) преценява дали е извършено нарушение на правилата за движение, какво нарушение е извършено и какво наказание следва да се наложи на нарушителя.
Изключително голямото значение на акта изисква да се спази стриктно процедурата по неговото издаване. В много случаи отклонението от реда за издаването му води до отмяна на издаденото въз основа на него наказателно постановление.

КОЙ ТРЯБВА ДА ПРИСЪСТВА, КОГАТО СЕ СЪСТАВЯ АКТЪТ ЗА АДМИНИСТРАТИВНОТО НАРУШЕНИЕ?

По правило актът се съставя в присъствието на нарушителя. Почти винаги контролният орган на КАТ констатира нарушението в присъствието на водача, така че това изискване не представлява особен проблем. Има случаи обаче, когато актът може да се състави и в отсъствие на нарушителя. Например, когато нарушителят е известен, но не може да бъде открит или е бил поканен, но не се е явил за съставяне на акта.
Актът се съставя в присъствие на свидетели. Хора, които са присъствали при извършването или установяването на нарушението. ЗДвП дава възможност свидетел да бъде друго длъжностно лице от състава на контролните органи. Няма законово изискван за броя на свидетелите. Достатъчно е да подпише един, за да бъде актът редовно съставен.
Законът не забранява той да се състави и в присъствието на свидетели, които не са присъствали при извършване или установяване на нарушението, стига нарушението да е извършено или установено в отсъствие на свидетели или по някаква причина да не е възможно актът да се състави в тяхно присъствие.
КАКВО СЪДЪРЖА АКТЪТ ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНО НАРУШЕНИЕ?

Законът сочи ясно каква информация трябва да впише актосъставителят. Така, че когато органите на КАТ - Пътна полиция ви съставят акт за нарушение по ЗДвП, проверете дали са вписани коректно следните данни:
собствено, бащино и фамилно име на съставителя и длъжността му;
датата на съставяне на акта;
датата и мястото, където е извършено нарушението;
точното местоположение на контролния пост, извършил проверката и установил нарушението (това е важно за по-нататъшния ход на административнонаказателната преписка, особено ако решите да обжалвате постановлението);
описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено;
законовите разпоредби, които са нарушени. (Те трябва да са посочени конкретно - да е изписано името на закона или друг нормативен акт, който е нарушен, точният номер на нарушените разпоредби - член, алинея, точка, параграф и така нататък). Ако не сте наясно какво е нарушението ви, поискайте от контролния орган да ви обясни на разбираем език кои законови разпоредби сте погазили;
собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точният му адрес и месторабота, единният му граждански номер;
мената и точните адреси на свидетелите, техните ЕГН-та;
обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;
опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене;
възраженията. Законът ви дава възможност да изложите възраженията си срещу акта, с който е установено административното нарушение и констатациите в него по два начина:
- 1- непосредствено след съставянето му:
В самия акт е отделено място, където можете да отбележите с какво не сте съгласни. Служителят е длъжен да ви информира, че имате право на възражения и да ви даде възможност да ги напишете собственоръчно на това място в акта. Не се колебайте - смело се възползвайте от това ваше право. Във възраженията си опишете всички обстоятелства, които ви оневиняват, оспорете начина, по който са ви спрели и по който е протекла проверката. В случай че полицейският орган не е отразил точно и напълно обстоятелствата, свързани с нарушението (място, време, механизъм на извършването и т.н.), направете ваши уточнения. Обяснете защо според вас няма нарушение. Посочете свидетели, които после ще потвърдят твърденията ви - ако се стигне до съдебно обжалване на наказателното постановление;
- 2 - дори да не сте възразили при съставянето на акта, законът ви позволява да представите писмени възражения в тридневен срок от подписването му.
Отправете ги до структура на КАТ - Пътна полиция, към която принадлежи актосъставителят. В тях изложете подробни доводи за незаконността или неправилността на проверката и съставения акт. Поискайте да се съберат писмени или веществени доказателства, които имат връзка с нарушението.

ВНИМАНИЕ!!!
Вашите възражения не обвързват административнонаказващия орган. Той не е длъжен да се съобрази с тях. Въпреки това те ще ви бъдат от полза, тъй като ще изложат вашата гледна точка. Наред с това можете да използвате обстоятелствата, описани във възражението, както и посочените там доказателства, по-късно, когато се изправите в съда.

Така например, ако са ви спрели за движение с превишена скорост и смятате, че уредът за измерване на скоростта е нередовен, посочете в писмените си възражения идентификационния му номер. Поискайте да бъде представен за експертиза.
Другата полза от детайлните възражения е в тяхната непосредственост. Докато ги пишете, спомените ви са още пресни. Ако се стигне до обжалване на накзателното постановление, до съдебното заседание ще минат несеци. През това време ще забравите част от подробностите. Имайте предвид, че възражението е последното действие, което можете да извършите, преди да ви наложат административно наказание с постановление.


Част пета - Наказателно постановление:
След съставяне на акта за установяване на нарушението и след вашите възражения, цялата преписка се изпраща на административнонаказващия орган, определен от министъра на вътрешните работи. Актосъставителят ще ви даде указания в какъв срок и къде да се явите, за да получите препис от наказателното постановление.
СЪСТАВЯНЕ НА НАКАЗАТЕЛНОТО ПОСТАНОВЛЕНИЕ
Законът оределя едномесечен срок за административнонаказващия орган да се произнесе по преписката. Този срок започва да тече от деня, в който я е получил. През това време той преценява дали издаденият акт е законосъобразен и обоснован, разглежда направените възражения и събраните доказателства.


ВНИМАНИЕ!!!
Ако прецени, че има нарушение и то е извършено виновно, издава наказателно постановление. Дори при нередовност на съставения акт, наказателно постановление може да бъде издадено, стига по безспорен начин да се установи нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.
ВРЪЧВАНЕ НА НАКАЗАТЕЛНОТО ПОСТАНОВЛЕНИЕ
Законът задължава органа, издал наказателното постановление, да връчи препис от него на нарушителя на неговия адрес. Връчването се удостоверява с подписа му. Ако нарушителят не може да бъде намерен на адреса, който е посочил, а новият му адрес не е известен, това се отбелязва върху наказателното постановление и то се счита връчено. Нерядко обаче административнонаказващите органи от КАТ нарушават закона, като не връчват наказателните постановления на адресите на нарушителите. Вместо това изискват лично явяване в службите на КАТ.

Тази практика е незаконосъобразна. Наред с това лицата, срещу които има издадени наказателни постановления, са принудени да се явяват в службите на КАТ много пъти, тъй като често постановленията не се издават в определения от закона едномесечен срок.

КАКВО СЪДЪРЖА НАКАЗАТЕЛНОТО ПОСТАНОВЛЕНИЕ?
Както актът за установяване на нарушението, така и наказателното постановление има съдържание, строго определено от закона:
собствено, бащино и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;
датата на издаването и номерата на постановлението;
датата на акта, въз основа на който се издава;
името, длъжността и мястото, където служи актосъставителят;
собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точният му адрес, единен граждански номер;
описание на нарушението - датата и мястото, където е извършено;
обстоятелствата, при които е станало;
доказателствата, които го потвърждават;
ВНИМАНИЕ!!!
Между акта за установяване на нарушение и наказателното постановление трябва да има пълен синхрон. Особено що се отнася до описанието на нарушението. Ако има противоречия, това води до нарушаване на правото на защита на нарушителя.
законните разпоредби, които са били нарушени виновно. Както при описанието на обстоятелствата и тук трябва да е налице пълно покритие между посочените законови норми. Ще има съществено нарушение, ако в акта се твърди, че са нрушени едни норми, а в наказателното постановление - други, както и ако не е посочена коя точно разпоредба е нарушена в случаите, когато в един член или алинея са изброени повече задължения на водача на превозното средство.
видът и размерът на наказанието. Административнонаказващият орган е длъжен да определи конкретен размер на наказанието. Издателят на наказателното постановление е длъжен да се съобрази с тежестта на конкретното нарушение и да отчете смекчаващите и отегчаващите обстоятелствата.
дали наказателното постановление подели на обжалване, в какъв срок и пред кой съд.
броят на отнетите контролни точки за извършеното нарушение на правилата за движение. Нарушенията, за които се отнемат контролни точки, и броят на отнеманите точки, са посочени в специална наредба;
наказателното постановление се подписа от длъжностното лице, което го е издало.
СРЕЩУ КОГО СЕ ИЗДАВА НАКАЗАТЕЛНОТО ПОСТАНОВЛЕНИЕ?
Често водачът и собственикът на превозното средство са различни лица. Особено когато автомобилът е служебен. Тогава той е собственост на фирма (юридическо лице или едноличен търговец), а се управлява от някой от служителите или ръководителите на фирмата.
Кой носи отговорност и кой плаща глобата за нарушение, извършено със служебен автомобил? Отговорът на този въпрос се основава на принципа, че административнонаказателната отговорност е лична. Това означава, че се понася от лицето, което виновно е извършило нарушението. ЗДвП повелява, че за повечето нарушения на правилата за движение по пътищата отговаря водачът на превозното средство, дори и да не е собственик на автомобила. Затова името му се сочи като извършител на нарушението, срещу него се издава наказателно постановление и той е длъжен да заплати глобата.

ИЗКЛЮЧЕНИЯ
От това правило има няколко важни изключения, предвидени в закона:
собственикът на превозното средство или отговорното длъжнностно лице от състава на фирмата - собственик на превозното средство, ще носи отговорност, ако е допуснал или предоставил управлението на превозното средство на лице, което не притежава свидетелство за управление на МПС или е употребило алкохол или друго упойващо вещество;
собственикът на превозното средство или длъжностно лице от състава на фирмата собственик носи отговорност, ако не е представил автомобила за технически преглед в установените срокове;
пътникът, който е е ноставил предпазен колан, отговаря за това нарушение;
наред с извършителя на нарушението, отговорност носи собственикът или длъжностното лице, което е наредило или съзнателно е допуснало извършването на нарушението; Например ако ръководителя е разпоредил на шофьора да управлява превозното средство с превишена скорост или да извърши друго нарушение на правилата.
ако е констатирано нарушение на правилата за движение, но не може да се установи кой е управлявал МПС (например при използване на записващо устройство за установяване на нарушенията), собственикът на превозното средство ще отговаря само тогава, когато не посочи на кого е предоставил превозното си средство.
ОТНЕМАНЕ НА КОНТРОЛНИ ТОЧКИ
Колко контролни точки за извършено нарушение ще ви бъдат отнети, можете да разберете от самото постановление. Отнемането на контролните точки става с влизане в сила на наказателното постановление.
Максималният първоначален брой на контролни точки е 39. Ако водачът е със стаж до две години от датата на първоначално издаване на свидетелството за управление на МПС в България, контролните точки са 27.
Водачът губи правоспособност, ако му отнемат всички контролни точки. Той е длъжен да върне свидетелството си за управление. При отнемане на 2/3 от контролните точки службата за отчет на водачите при СДВР или РДВР е длъжна да изпрати на водача писмено съобщение. Те могат частично да се увеличават с 1/3 от първоначалния брой (с 13 или с 9 контролни точки), ако водачът премине допълнително обучение. Последиците от отнемането и изчерпването на контролните точки са много тежки. Затова трябва да бъдем особено внимателни. Да следим колко точки са ни останали, ако част от тях са ни отнети с наказателни постановления.

ОТНЕМАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ТОЧКИ
Ако има опасност при поредното нарушение на правилата за движение броят на останалите ви контролни точки да бъде изчерпан или значително намален, добре е да знаете следните особености на процедурата по отнемане и възстановяване на точки:
отнемането им става с влязло в сила наказателно постановление (то влиза в сила, ако не бъде обжалвано или след неуспешното му обжалване);
пълният брой точки ще ви се възстанови служебно две години след последното нарушение, за което са ви били отнети точки;
Ако са налице тези две условия и сте извършили нарушение, за което ще ви отнемат контролни точки, по-добре да обжалвате наказателното постановление, ако смятате, че то е незаконно. Възползвайте се умело от всички правни способи да защитите правата си пред съда.


ОБЖАЛВАЙТЕ
Обжалвайте решението на първата съдебна инстанция, ако то не е във ваша полза. Като се има предвид обичайното време за издаване на постановлението и разглеждане на делото пред две съдебни инстанции, нищо чудно при влизане в сила на окончателното решение, с което се потвърждава наказателното постановление, другодишният срок да е изтекъл и да са ви възстановили служебно загубените преди това точки.
Всичко това може да се случи, разбира се, при условие че междувременно не сте извършили други нарушения, за които се отнемат контролни точки.


Част шеста - Обжалването:
Наказателното постановление вече ви е връчено.

КАКВО ДА НАПРАВИТЕ ОТТУК НАТАТЪК?
Важно е да не забравяте, че от датата, когато ви е връчено наказателното постановление, започва да тече срокът за неговото обжалване. Той е 7 дни.
Ако го пропуснете, постановлението влиза в сила и ще трябва да изпълните наказанието, което ви е наложено с него. Ако не сте сигурни в собствените си умения да се справите със съдебните процедури по изготвяне и подаване на жалбата, протичане на съдебното заседание, събирането на доказателства и така нататък, по-добре се обърнете за съдействие към адвокат. Това важи особено ако ви заплашва сериозно административно наказание (например лишаване от правоуправление на МПС).
Всички наказателни постановления могат да се обжалват, с изключение на тези, с които е наложена глоба до 10 лева, включително.
КОЙ СЪД РАЗГЛЕЖДА ЖАЛБАТА?
Жалбите срещу наказателните постановления за нарушения на правилата за движение се разглеждат от районния съд там, където е извършено нарушението.

КЪДЕ СЕ ПОДАВА ЖАЛБАТА?
Независимо от това кой районен съд ще разгледа жалбата, тя се подава чрез административнонаказващия орган, посочен в наказателното постановление като негов издател. Така че подайте жалбата си в регистратурата на органа, който е издал наказателното постановление (например чрез началника на административнонаказателната дейност при СДВР или РДВР).
Жалбата, заедно с цялата преписка, в това число и доказателствата, събрани от наказващия орган, служебно се препраща до съответния районен съд. Той насрочва делото в открито заседание, като ви уведомява за датата и часа в призовка. Тя се изпраща на адреса, който сте посочили в жалбата.


ВНИМАНИЕ!!!
Съдът ще разгледа делото, дори да не се явите на заседанието, ако не ви намерят на адреса, който сте посочили в жалбата.
КАКВО СЪДЪРЖА ЖАЛБАТА СРЕЩУ НАКАЗАТЕЛНОТО ПОСТАНОВЛЕНИЕ?
В нея трябва да посочите поне следната информация:
съдът, до който се подава;
наказващият орган, чрез който се подава;
име, ЕГН и адрес на жалбоподателя;
наказателното постановление, което се обжалва (номер и дата на издаването му);
кратко описание на обстоятелствата, на които се позовавате;
какво искане правите: да бъде отменено или изменено наказателното постановление;
Например - да се намали размерът или да се промени видът на наложеното административно наказание. Няма пречка да поискате едновременно и отмяна на наказателното постановление.
посочване на доказателствата: приложете към жалбата си документи, които подкрепят вашата теза. Ако искате съдът да разпита свидетели, посочете това в жалбата си;
Подпис на жалбоподателя;
Не е възможно да се даде предварителна рецепта. Но могат да се споменат основните групи доводи, които се използват при обжалване на наказателното постановление:
нарушена е процедурата по издаване на акта, с който е установено административното нарушение, и на наказателното постановление. тук сте в правото си да изтъкнете всички нередности по извършване на проверката или по съставянето на акта и наказателното постановление. Например липса на някой от реквизитите на тези документи, неточности и противоречия между тях при описване на нарушените норми или на обстоятелствата, при които е извършено нарушението и други;
да твърдите, че не сте извършили нарушението, че не вие сте негов автор или че не сте го извършили виновно. Ако изложите вашите доводи, че не сте извършили нарушението, описано в акта и наказателното постановление, трябва да обясните защо действията, в които ви обвиняват, не представляват нарушение;
твърдите, че наложеното наказание е прекомерно високо и поради това е несправедливо. Искайте от съда да намали глобата, която ви е наложена. Оплачете се, че наказващият орган не е отчел многобройните смекчаващи обстоятелства. Например липса на предишни нарушения.
Можете да посочите в жалбата си едновременно изброените основания.
Съдът ще провери най-напред дали е спазена процедурата по издаване, а след това - дали има материални предпоставки за налагане на наказанието и дали то е справедливо.

КАК ПРОТИЧА СЪДЕБНОТО ЗАСЕДАНИЕ?
Ако прецените, че можете сами да защитавате правата си пред съда, добре е да знаете, че заседанието протича по стриктно определени правила и последователност, регламентирани от закона. Не разчитайте съдията да ви обяснява смисъла и значението на всяко действие, което се извършва пред него или от него. Или да ви дава указания, какво е най-добре да направите.
Той първо ще провери явилите се лица. За делото се призовават жалбоподателят, учреждението, чийто орган е издал наказателното постановление, и допуснатите от съда свидетели. Прокурорът може да участва в делото, ако сметне това за необходимо.


СВИДЕТЕЛИТЕ
Най-често като свидетел се явява този, който е извършил проверката и е съставил акта за административното нарушение. Като свидетели ще бъдат разпитани и посочените от вас лица, ако съдът прецени, че техните показания имат връзка с наказателното постановление. След доклада за постъпилата жалба и обжалваното наказателно постановление се пристъпва към събиране на доказателства: разпит на свидетелите, представяне на писмени и веществени доказателства, изслушване на назначени експертизи и други.
След като събере доказателства, съдът дава възможност на всяка от страните да пледира в защите на своите твърдения. След това заседанието приключва. Съдът изготвя решение, за което ще ви бъде изпратено съобщение. Желателно е скоро, след като получите съобещението, да се снабдите с препис от решението и внимателно да се запознаете с него. Само ще така ще прецените дали да го обжалвате.

ОБЖАЛВАНЕ НА РЕШЕНИЕТО
Ако не сте доволни от решението на първата инстанция, обжалвайте го пред окръжния съд. Срокът за подаване на касационната жалба е 14 дни от деня, когато сте получили съобщението, че решението е изготвено.
Подайте касационната жалба чрез съда, чието решение обжалвате. Окръжният съд не разглежда въпроса по същество, а преценява законосъобразността на решението на първата инстанция. Съобразява се с посочените от вас касационни основания. Решението му е окончателно и не подлежи на по-нататъшно обжалване.


Част седма - Влизане в сила на наказателното постановление. Плащане. Давност.:
Наказателните постановления влизат в сила, когато:
не подлежат на обжалване. Такъв е например случаят, когато с него е наложена глоба до 10 лева, включително;
не са били обжалвани в установения срок;
били са обжалвани, но са потвърдени или изменени от съда;
Влезлите в сила наказателни постановления подлежат на изпълнение. Наказателните постановления, с които е наложена глоба, се изпращат до съответната териториална структура на Национална агенция за приходите за доброволно изпълнение.

Ако не последва доброволно изпълнение, органите на Националната агенция за приходите (НАП) или Агенцията за държавни вземания отправят покана за доброволно плащане. След това пристъпват към принудително събиране на неплатени глоби.

ДАВНОСТ
Задължението за плащане на глобата може да се погаси по давност, след като изтекат две години от влизане в сила на наказателното постановление.

Давността обаче се прекъсва, ако компетентните органи извършат действие, с цел да приведат в изпълнение наказанието. След като преустанови това действие, започва да тече нова давност. Независимо от прекъсването и спирането на давността, глобата се погасява, ако са минали три години от влизане в сила на наказателното постановление.
Тази давност обаче не важи, ако в двугодишния срок е образувано изпълнително производство по събиране на глобата.

ВНИМАНИЕ!!!
Както към всяка друга контролна дейност на държавните органи, така и към проверките, извършени от органите на КАТ - Пътна полиция, трябва да се отнасяме със съзнанието, че законът не е предоставил неограничена власт на контролните органи.
Ако познавате границите, до които се порстира властта им, ще можете да се защитите срещу евентуален произвол и неправомерни посегателства. Имайте предвид, че законът е еднакво взискателен както към дисциплината на водачите на МПС, така и към поведението на контролните органи от състава на КАТ - Пътна полиция.
ОБЩО ЗА КОНТРОЛНАТА ДЕЙНОСТ НА КАТ
Контролната дейност на органите на КАТ - Пътна полиция, със сигурност е една от най-масово извършваните контролни дейности на държавните органи. И със сигурност дава най-много поводи за коментар и критики.
Тази поредица от статии ви показа практическите страни на контрола, упражняван от КАТ. А също така и най-често срещаните ситуации преди, по време и след проверка на КАТ. Дадохме ви информация за това:
какви са пределите на властта, която органите на КАТ притежават;
какви са правата, които ние като проверявани притежаваме;
как да се защитим от неблагоприятните последици при проверка;
Органите, които следят дали спазваме правилата за движение по пътищата, са част от Министерството на вътрешните работи. Пътната полиция е в състава на Национална служба "Полиция". КАТ - Пътна полиция се състои от Направление "Пътна полиция" (при Дирекция на националните служби "Полиция" - ДНСП) и секторите "КАТ - Пътна полиция" (към Столична дирекция на вътрешните работи - СДВР) и Регионалните дирекции на вътрешните работи (РДВР).


Взето от: http
Смятам, че темата ще е интересна на много хора, както и полезна за начинаещи шофьори !

Лека и безаварийна 2013г. :driving: :driving:
Последна промяна randity на 07 Фев 2013, 13:03, променена общо 1 път
.. и отново се замислих „Божее, какви автомобили са правени през миналия век. Сега всичко е пластмаса n-то качество."..

Изображение

Photographer
Аватар
Мнения: 726
Регистриран на: 18.02.2010
Местоположение: Крайните квартали на столицата
Пол: Мъж
Кара: му се нещо старо

Re: Правата ни пред органите на КАТ - Пътна Полиция

Мнение от randity » 07 Фев 2013, 12:43

Обновена по правилата :yes:
.. и отново се замислих „Божее, какви автомобили са правени през миналия век. Сега всичко е пластмаса n-то качество."..

Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4877
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, G05 X5 30d

Re: Правата ни пред органите на КАТ - Пътна Полиция

Мнение от acho.rs » 08 Фев 2013, 0:56

Много полезна тема :yes:

Назад към Извън Темата

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Spunky

Последни теми
Facebook