Предно или задно за ДРАГ ???
Модератор: Общи модератори
22 мнения
• Страница 2 от 2 • 1, 2
- kemakozeE36
-
-
- Мнения: 450
- Регистриран на: 1.06.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: Капак от Е32 на тавана на 34-ката
- Мечтае да кара: ЗиЛ-157; АН-12
- Детайли за колата: Бяла и стара
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
///Maximalniq написа:А неговите аргументи са, че кола със предно ще вземе старта. Защо ще го вземе, не може да обясни...![]()
Е как няма да го вземе нали ще скине коша и само той ще си бега, останалата част от купето ще чака да се върне



- MatriX_Fucked
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 198
- Регистриран на: 29.06.2006
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
Mpower84 написа:MatriX_Fucked написа:
Айде сега рампи, нерампи...Просто ги дадох за пример...Не е да кажеш, че е един в света...
http://www.youtube.com/watch?v=4PsNAqhw5jw&feature=fvw
Без страх, без спирачка!
- spacepl
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3352
- Регистриран на: 29.03.2007
- Местоположение: Pleven
- Пол: Мъж
- Кара: E60 530D F07 530D
- Мечтае да кара: и да не приближава сервиза :)
- Детайли за колата: трошляче някакво :)
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
Не мога да се сетя дали беше във топ гиър или фифт гиър, но имаше доста подробни обяснения за нещо от този сорт и стигнаха до извода, че предното е ефективно до максимум до 190 коня, от там нататък задължително задно.
- lester
- Потребител
-
- Мнения: 40
- Регистриран на: 5.04.2008
- Местоположение: София, кв. "Манастирски ливади - Запад"
- Пол: Мъж
- Кара: Велосипед :)
- Мечтае да кара: F10 550i xDrive
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
Ще дам малко примери и пояснения, без да се впускам в сложни формули.
Да разгледаме класическия случай на драг състезанията - сух и чист асфалт, при наклон на нивелетата 0%. Коефициентът на надлъжно сцепление между този асфалт и гумите е около 0,8. Нека сравним максималните теглителни сили на два автомобила. Автомобил “З” - със Задно предаване и автомобил “П” – с Предно предаване. Приемаме абсолютно еднакви други условия. Колите също са съвсем еднакви (освен задвижването разбира се), мощността им при задвижващите колела е например 100 whp/ton, разпределението на масите им, между предния и задния мост, е 50:50. След малко изчисления става ясно, че теглителната сила на “З” е с 50% по-голяма от тази на “П”. Това е в следствие на динамичните сили и считам, че няма нужда да обяснявам подробно. От клипа на колегата Nitrowalk, явлението се вижда добре. Друго доказателство за него е например, че кола със задно върти гумите много по-лесно на задна, отколкото на първа предавка (а в повечето случаи предавателните числа са доста близки). Но да се върна на темата. Нека кола “З” да остане с разпределение на масите 50:50, а тази с предно да направим 60:40. Тогава “З” ще води по теглителна сила пред “П” с 21%. Ако направим “П” 69:31 (в чест на колегата vicho и цитирания от него голф 3
), резултатът ще е 3,6%, пак в полза на “З”. Това разбира се е малка разлика, която много трудно ще се усети на практика – трябва тръгването да бъде перфектно изпълнено (най-добре с помощта на ASR). Ако дадем на “П” още малко килца върху предния мост, докато стане 71:29, вече може да се каже, че теглителните сили между такава кола и “З” 50:50 се изравняват. Затова “драгстерите с предно” прибягват до изнасяне на задните колела колкото може по-назад, като по този начин може да доведат отношението до 90:10, а може би и повече. Както почти всеки от нас знае, според втория закон на Нютон, F=m.a, откъдето става ясно, че отношението между теглителните сили е равно на отношението между ускоренията на въпросните еднакви коли. Т.е. ако “З” има ускорение 2 секунди за 0-30 км/ч, то “П” при 50:50 ще набере 30 км/ч за 3 секунди, а при 69:31 – за 2,072 секунди. (Друг е въпросът, че когато шофьорът седне в голфа, разпределението на масите може да стане 71:29 и двете коли да са еднакви като ускорение.)
Тези разсъждения бяха направени при класическия случай. Ако приемем за представител на “П” голфа на vicho 69:31
, а за “З” вземем едно Е34 с 50:50 и разлеем малко вода по същия асфалт, нещата се променят доста. “П” води пред “З” с 18,5%. Ако тази вода замръзне и нашите коли решат да се състезават на леда, то “П” ще води пред “З” с 29,3%. Ако шофьорът на голфа е тарикат и реши да се състезава на задна, върху същия лед (и при еднакви предавателни числа на първа и задна предавка, макар че точно върху лед това не оказва влияние, но го отбелязвам за да не ме заяде някой), то преднината му ще е 46,1% (поне докато оборотомерът стигне redline
). Затова ако голфът не може да качи стръмен или заледен баир, се прибягва до обръщане и каране на задна, което разбира се превръща “П” 69:31 в “З” с 31:69, което си е за предпочитане.
Наклонът също влияе на изчисленията. Ако се катерим с “П” 50:50 и “З” 50:50 по баир с наклон 10% на сух асфалт, то “З” вече има теглителна сила не с 50% по-голяма от “П”, а с 88%. При 20% наклон се получава 202% повече теглителна сила. (Функцията не е линейна, но при линейна интерполация между близки стойности се получават добри ориентировъчни резултати.) Тези стойности съм смятал, при център на тежестта на колите на 50 см от настилката, при гуми 235/60/R16. Да, размерът на гумите също има значение. За да разберете какво точно - ако в последния пример променим само диаметърът на джантите на “З” и “П” и сложим 235/60/R15, числото от 202% ще намалее до 193%. Ако обуем БМВ-то и голфа със 195/65/R15 ще слезем до 183%. Преди някой да ме е напсувал, че изкарвам по-широките гуми по-добри (защото съм чел яростни теми от типа “кои гуми са по-добри за зимата”), в своя защита предварително ще кажа, че за сняг и лед нещата стоят доста по-различно и доста сложно...
Ако пък ви стана любопитно какъв е максималният наклон, който можете да изкачите по възможно най-гадния лед, с хубави гуми, то следващите редове са за вас. По възможностите на “З” 50:50 е наклон малко над 5% (това са по-малко от 3 градуса). За “П” 69:31 са малко над 6% ако карате на първа предавка, и малко над 7% ако сте на задна. Заради това, рядко ще видите пътища с по-големи наклони от 10% (около 6 градуса). Или поне в нормалните държави ще ги виждате рядко... Всъщност, знаците за ограничение на скоростта които виждате, гарантират безопасно движение при мокра и чиста настилка (отнася се главно за завоите). Това значи, че при сухо време може да карате с почти двойно по-висока скорост, без да се опасявате, че ще изхвърчите от завоя (не че ви подстрекавам
). А пък при лед, трябва да карате с поне два пъти по-ниска скорост от отбелязаната на знака. Разбира се, това е България и не мога да гарантирам, че тези принципи са спазени...
Колкото до колегата acho.rs – с риск да навляза в спор с него, ще кажа, че мненията ни не съвпадат. Доколкото знам, КПД на цялата трансмисия (от маховика до гумите) на Е34 е 91%. Дори на колите с предно да е 95%, сами си правете сметка при кои от случаите тези 4% разлика ще спасят нашата “П” от загуба на драг рейса. Дори да не съм прав за точната стойност на КПД на Е34, не ми се вярва кола с предно да е много по-ефективна. Спестява само един кардан, а остават загубите в съединител, скоростна кутия, диференциал/раздатъчна касета (или както се нарича “диференциала на колите с предно предаване”). Все пак първоначалният въпрос беше при “имаме две коли със абсолютно идентични характеристики”, което аз считам за еднакви whp. А 100 bhp/ton, при нормални гуми, са повече от достатъчни за да ги “изпилят” на сух асфалт (стига да не е някоя руска машина, дето има 100 коня на маховика и 35 на гумите
). Това значи, че промяната на т.н. сцепно тегло, ще доведе до не малка промяна в ускорението. Ако колите са по 20 коня/тон, то няма да има почти никаква промяна.
* Забележка: при всички гореспоменати стойности и изчисления е игнорирано съпротивлението от триене във въздушна среда и триене при търкаляне.
Надявам се с казаното да не съм обидил никого. Не претендирам да съм най-добрия в областта, всеки може да сгреши, но това е моето мнение по въпроса. Както скромно казваше един мой бивш преподавател: “ако има нещо не ясно по време на изпита, питайте мен, а не някой колега, защото вероятността да получите грешен отговор е по-малка”.
Казано от мен, ще прозвучи точно обратното на скромно, но все си мисля, че разбирам нещо от професията си?
Е, това беше от мен. Поздрави на всички четящи.
Да разгледаме класическия случай на драг състезанията - сух и чист асфалт, при наклон на нивелетата 0%. Коефициентът на надлъжно сцепление между този асфалт и гумите е около 0,8. Нека сравним максималните теглителни сили на два автомобила. Автомобил “З” - със Задно предаване и автомобил “П” – с Предно предаване. Приемаме абсолютно еднакви други условия. Колите също са съвсем еднакви (освен задвижването разбира се), мощността им при задвижващите колела е например 100 whp/ton, разпределението на масите им, между предния и задния мост, е 50:50. След малко изчисления става ясно, че теглителната сила на “З” е с 50% по-голяма от тази на “П”. Това е в следствие на динамичните сили и считам, че няма нужда да обяснявам подробно. От клипа на колегата Nitrowalk, явлението се вижда добре. Друго доказателство за него е например, че кола със задно върти гумите много по-лесно на задна, отколкото на първа предавка (а в повечето случаи предавателните числа са доста близки). Но да се върна на темата. Нека кола “З” да остане с разпределение на масите 50:50, а тази с предно да направим 60:40. Тогава “З” ще води по теглителна сила пред “П” с 21%. Ако направим “П” 69:31 (в чест на колегата vicho и цитирания от него голф 3

Тези разсъждения бяха направени при класическия случай. Ако приемем за представител на “П” голфа на vicho 69:31


Наклонът също влияе на изчисленията. Ако се катерим с “П” 50:50 и “З” 50:50 по баир с наклон 10% на сух асфалт, то “З” вече има теглителна сила не с 50% по-голяма от “П”, а с 88%. При 20% наклон се получава 202% повече теглителна сила. (Функцията не е линейна, но при линейна интерполация между близки стойности се получават добри ориентировъчни резултати.) Тези стойности съм смятал, при център на тежестта на колите на 50 см от настилката, при гуми 235/60/R16. Да, размерът на гумите също има значение. За да разберете какво точно - ако в последния пример променим само диаметърът на джантите на “З” и “П” и сложим 235/60/R15, числото от 202% ще намалее до 193%. Ако обуем БМВ-то и голфа със 195/65/R15 ще слезем до 183%. Преди някой да ме е напсувал, че изкарвам по-широките гуми по-добри (защото съм чел яростни теми от типа “кои гуми са по-добри за зимата”), в своя защита предварително ще кажа, че за сняг и лед нещата стоят доста по-различно и доста сложно...
Ако пък ви стана любопитно какъв е максималният наклон, който можете да изкачите по възможно най-гадния лед, с хубави гуми, то следващите редове са за вас. По възможностите на “З” 50:50 е наклон малко над 5% (това са по-малко от 3 градуса). За “П” 69:31 са малко над 6% ако карате на първа предавка, и малко над 7% ако сте на задна. Заради това, рядко ще видите пътища с по-големи наклони от 10% (около 6 градуса). Или поне в нормалните държави ще ги виждате рядко... Всъщност, знаците за ограничение на скоростта които виждате, гарантират безопасно движение при мокра и чиста настилка (отнася се главно за завоите). Това значи, че при сухо време може да карате с почти двойно по-висока скорост, без да се опасявате, че ще изхвърчите от завоя (не че ви подстрекавам

Колкото до колегата acho.rs – с риск да навляза в спор с него, ще кажа, че мненията ни не съвпадат. Доколкото знам, КПД на цялата трансмисия (от маховика до гумите) на Е34 е 91%. Дори на колите с предно да е 95%, сами си правете сметка при кои от случаите тези 4% разлика ще спасят нашата “П” от загуба на драг рейса. Дори да не съм прав за точната стойност на КПД на Е34, не ми се вярва кола с предно да е много по-ефективна. Спестява само един кардан, а остават загубите в съединител, скоростна кутия, диференциал/раздатъчна касета (или както се нарича “диференциала на колите с предно предаване”). Все пак първоначалният въпрос беше при “имаме две коли със абсолютно идентични характеристики”, което аз считам за еднакви whp. А 100 bhp/ton, при нормални гуми, са повече от достатъчни за да ги “изпилят” на сух асфалт (стига да не е някоя руска машина, дето има 100 коня на маховика и 35 на гумите

* Забележка: при всички гореспоменати стойности и изчисления е игнорирано съпротивлението от триене във въздушна среда и триене при търкаляне.
Надявам се с казаното да не съм обидил никого. Не претендирам да съм най-добрия в областта, всеки може да сгреши, но това е моето мнение по въпроса. Както скромно казваше един мой бивш преподавател: “ако има нещо не ясно по време на изпита, питайте мен, а не някой колега, защото вероятността да получите грешен отговор е по-малка”.

Е, това беше от мен. Поздрави на всички четящи.

Последна промяна lester на 07 Дек 2010, 23:44, променена общо 1 път
ıYı
[Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft]
[Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft]
- Nickelback
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1862
- Регистриран на: 20.10.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BigBlockV8
- Мечтае да кара: бангия с предно
- Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
Добре написано колега
Все верни неща.

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.
- acho.rs
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4877
- Регистриран на: 9.02.2007
- Местоположение: Sofiq
- Пол: Мъж
- Кара: Jaguar XK 4.2, G05 X5 30d
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
трябва тръгването да бъде перфектно изпълнено (най-добре с помощта на ASR)
- само с уточнението , че ползваш ли АСР , забрави за добър старт ! Може би до 25-30 км/ч ще отлепиш перфектно , после съвсем леко ще пробускуваш и глупавия тракшън веднага ще ти спре газта , ще ти удари спирачка + ще чакаш поне 3-4 секунди докато пак разреши подаването на газ и ето ти един хубав 5 секунден бонус до 100те

- bmw-120
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 142
- Регистриран на: 24.02.2010
- Местоположение: Madrid
- Пол: Мъж
- Кара: чужди бараки :)
- Мечтае да кара: e30,36 M3
Re: Предно или задно за ДРАГ ???
Тази тема май се изчерпа 

22 мнения
• Страница 2 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: alx